Pridea
  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact


                                                                 
​                                 PRIDEA BLOG                                                                                                                            

 

Laat burgers grote politieke problemen oplossen.

21/8/2020

0 Comments

 
​Vorige week las ik een  post van Michiel Vermeulen n.a.v. een artikel in NRC (zie bijlage) waarin een de unieke aanpak van president Macron werd beschreven om burgers actief te betrekken bij de maatregelen die nodig zijn CO2 reductie.

Samenvattend heeft hij een groep Franse burgers random geselecteerd, actief aangemoedigd en gefaciliteerd bij het bedenken van oplossingen en aanbevelingen om de CO2 uitstoot te verminderen. Dit nadat eerdere pogingen om tot een meer groen beleid te komen, vastliepen in protesten en weerstand, eenvoudigweg omdat de voorgestelde oplossingen top-down over de burgers uitgestort werden en er zo geen enkele betrokkenheid en draagvlak was. Vervolgens heeft hij 146 van de 149 aanbevelingen overgenomen en hen betrokken bij de implementatie. Indrukwekkend vind ik de effectieve wijze waarop hij dit proces heeft georganiseerd.
Zie hier voor het artikel. 

Ik zag diverse reacties op zijn post. Zowel voor de suggestie om een vergelijkbare aanpak met  het XIBE-platform in de private sector te realiseren als reacties op de mogelijkheden voor de Nederlandse publieke sector.

In deze blog geef ik graag mijn visie op wat Nederlandse gemeentes zouden kunnen doen met de Franse aanpak. Door mijn ervaringen de afgelopen jaren ben ben ik een actieve ambassadeur van intrapreneurship geworden en heb dit vertaald naar een digitale omgeving: Xibe een eenvoudig platform om bieden om actief ideeën op te halen, slim te selecteren en vooral te realiseren.  Ik ben geen specialist publieke sector maar wel een burger en heb ook een mening. Bijvoorbeeld hoe de afstand tussen burger en lokale overheid echt verkleind zou kunnen worden. Ondanks alle goed bedoelde initiatieven en mogelijkheden (denk aan inspraakavonden of reactiemogelijkheden op gemeentelijke websites) is het maken van gemeentelijke beleid een proces op, voor mij, grote afstand en daardoor mijn gevoel van invloed en betrokkenheid gering. Ik denk zomaar dat dit voor velen geldt.

Hoe dan wel? 
Het begint met de overtuiging dat de meeste mensen, burgers, inwoners te vertrouwen zijn en geen tegenstanders van de gemeente. Mensen willen best meedenken en hebben goede ideeën. De crux is om die overtuiging, zoals Macron dat deed in Frankrijk, om te zetten in daden. Bijvoorbeeld door daadwerkelijk een platform in te richten waarop burgers uitgenodigd worden om op een thema of vraagstuk met ideeën en oplossingen te komen. En vervolgens de ideeën transparant te  beoordelen en keuzes durven te maken en natuurlijk burgers de mogelijkheid te geven om betrokken te worden bij de realisatie.
Als je afweegt wat de potentiele voordelen zijn, betrokkenheid, vertrouwen en draagvlak is het eigenlijk onbegrijpelijk dat er niet meer initiatieven lopen. Vaak ligt de oorzaak van die rem bij de beslissers, die onzeker zijn over hun eigen positie (maar wat moet ik dan gaan doen), die overal risico’s zien (maar wat nu als dit niet bij de organisatie past?), die niet kunnen loslaten (maar daar ben ik toch verantwoordelijk voor?) of die talentontwikkeling alleen in woord beleiden (maar wat nu als mijn medewerkers zich echt ontwikkelen?).
Macron durfde het aan om op voorhand te zeggen dat hij 98% van de voorstellen zou effectueren. Stoer maar zeker niet onbezonnen.  Welke Nederlandse gemeente durft iets te doen wat in de buurt komt? En dan niet eenmalig maar structureel?
 
Alleen voor de overheid? Nee natuurlijk niet! Net zoals in bijvoorbeeld een gemeente er gemeenschappelijke belangen zijn, over veiligheid, leefomgeving, inclusie, groen, etc, zijn er in het bedrijfsleven net zoveel gedeelde belangen. Als we de afgelopen jaren teveel naar een situatie van een maandelijkse compensatie geschoven zijn voor ervaren frustratie, moeten we ons serieus afvragen waar het mis ging. Zowel de organisatie als medewerkers willen aan de basis hetzelfde: succes, trots, prettige werkomgevingen, tevreden klanten. Dus neem ook daar het vertrekpunt van vertrouwen in je medewerkers en laat ze actief meedenken en meedoen met het werken aan de toekomst van de organisatie.
XiBE is een platform dat dit proces effectief zou kunnen ondersteunen. En lekker digitaal waardoor ook in Coronatijd communicatie mogelijk is. Het enige wat het niet oplost is de guts voor lokale politici en ambtenaren om het echt te gaan doen.   

​Zelf aan de slag met inwonerparticipatie of met het ontsluiten van de expertise van je hele organisatie? 

1) ga uit van een positieve instelling van de betrokkenen
2) communiceer duidelijk het ‘waarom’ en het doel van het inspraak of ideeëntraject
3) maak helder hoe je gaat terugkoppelen wat je gaat doen met de input en hoe je besluiten neemt
4) laat in de ideation fase alle grenzen los, het gaat om creativiteit en inspiratie
5) zorg voor een open (digitale) omgeving waar iedereen eenvoudig en op leuke manier mee kan doen
6) speel het open en transparant, zorg dat alle betrokkenen alle suggesties, kansen, risico’s en ideeën kunnen zien, kunnen meedenken en voorkeuren kenbaar kunnen maken
7) weeg alle input objectief, langs dezelfde meetlat en koppel de resultaten terug
8) geef betrokkenen de mogelijkheid om zelf ook actief mee te doen met initiatieven, niets is een betere stimulans voor resultaat dan zelf mee mogen bouwen
9) zorg voor reuring, laat resultaten zien en laat deelnemers hun eigen ervaringen delen
10) vier feestjes
0 Comments

De ijsberg waarop verandering vastloopt

18/8/2020

0 Comments

 
Veranderen moet. Maar dan graag wel met positief resultaat.
Hoe doe je dat?

Veel organisaties doen aan het organiseren van 'verandering'. Maar niets is zo onvoorspelbaar als veranderen. Kijk maar naar alle posts die daarover gaan.

Kijk, naast het kiezen van het middel dat het beste bij jouw gewenste verandering past, vooral eens naar de bottle-necks, zoals cultuur, gedrag, structruren die verandering belemmeren of afremmen. Het grootste deel van de ijsberg ligt nog altijd onder water en is niet goed zichtbaar. En daar zitten wel de succesfactoren.
Picture
Download infographic
0 Comments

Nieuwe dynamische organisaties

13/7/2020

0 Comments

 
Interessant artikel over de ervaringen van generaal McChrystal van de US Joint Special Operations Task Force in zijn strijd met Al Qaida in Iran. De oude, traditionele structuren werkten niet in de complexe omgeving waarin de operaties plaats moesten vinden.
Picture
In het proces ontstond een nieuwe dynamische structuur: Team of Teams. De oude structuren, nog een erfenis van het industriële tijdperk, waarin gecompliceerde omgevingen opgedeeld konden worden in lineaire en afgebakende relaties, passen niet bij de huidige dynamische complexe omgevingen die overal om ons heen ontstaan zijn.

In zulke complexe systemen zijn er zoveel onderlinge verbanden, dat de omgevingen per definitie onvoorspelbaar zijn. Daar kun je dan maar beter ook mee stoppen. Zorg dat je een organisatie inricht die kan omgaan met die onvoorspelbaarheid: door meer daadkracht en meer veerkracht.

Er zijn twee cruciale voorwaarden om een daadkrachtige en veerkrachtige organisatie te kunnen zijn:
  • verwacht het onverwachte (in plaats van te willen voorspellen en controleren)
  • teams kunnen zichzelf snel omvormen en herpositioneren
De organisatievorm die hierbij hoort heeft niet alleen verticale verbindingen, maar ook horizontale verbindingen tussen alle verschillende delen en zelfs ook naar buiten de organisatie.
Hoe vorm je de traditionele sterk gestructureerde organisatie om naar een nieuwe daadkrachtige en veerkrachtige organisatie? Het leiderschap moet loslaten en vertrouwen op de medewerkers. En er moeten sterke onderlinge banden gesmeed worden, zodat iedereen het grotere plaatje ziet en daar zijn of haar eigen rol in kan plaatsen.

Lastig? Ja best wel. Maar daarom niet minder noodzakelijk. En gelukkig kan de les van daadkrachtig en veerkrachtig ook meegenomen worden in deze verandering: laat je medewerkers met initiatieven komen vanuit de vraag 'Wat zou jij doen als je het voor het zeggen had?'. Dan krijg je namelijk precies die initiatieven die passen bij de dynamiek van de organisatie, waaraan behoefte is en die door medewerkers zelf opgepakt kunnen worden. Klinkt dat niet als daadkracht en veerkracht?
0 Comments

Onze nieuwe AltXiBE versie staat online!

9/7/2020

0 Comments

 
Picture
Wat zijn wij trots! Op basis van alle ervaringen uit de vorige participatietrajecten hebben we het voor elkaar gekregen om een hele nieuwe versie van onze alternatieve XiBE omgeving te realiseren. Een XiBE omgeving welke uniek is voor verschillende participatietrajecten zoals verenigingen, scholen, gemeenten en overheden, maar ook 'Het beste idee van ...' trajecten. 

De focus bij deze bijzondere variant van XiBE ligt bij het oplossen van specifieke vraagstukken (challenges). Voor elk vraagstuk kun je in XiBE een groep deelnemers mobiliseren om ideeën te delen en ideeën te verrijken met likes en reacties. Vanzelfsprekend is ons unieke concept waarbij je zelf aan kunt geven dat je bij wil dragen bij de uitvoering van het idee ook beschikbaar. Zo ontstaat er een gedreven community om de vraagstukken SAMEN op te lossen. 

Wat is er vernieuwd? 
De AltXiBE modus heeft nu alle functionaliteiten van de XiBE omgeving die wij gebruiken voor het bedrijfsleven. Hier hebben we eerder dit jaar een nieuwe versie van gelanceerd. (Zie https://www.xibe.nl/nieuweversie202002.html)
De AltXiBE modus heeft een volledig vernieuwde interface die naadloos aansluit bij participatietrajecten met een grote diversiteit in de deelnemersgroepen. In één oogopslag zie je alle vraagstukken waaraan je deelneemt. Alle informatie over de gedeelde ideeën zie je direct op de ideekaartjes. Niet alleen inhoudelijk maar ook de fase waarin elk idee zich bevindt. 

Met welke functies versterkt XiBE participatietrajecten? 
Gebruiksvriendelijkheid: XiBE is ontworpen om intuïtief gebruikt te worden, zodat deelnemers, van jong tot oud, direct aan de slag kunnen. 
Challenges: XiBE biedt de mogelijkheid om specifieke vraagstukken voor te leggen aan de hele community of aan subgroepen. Zo kun je gericht informatie, suggesties en ideeën ophalen. 
Besluitvorming: een belangrijke succesfactor in participatietrajecten is de communicatie over de geselecteerde initiatieven. Deelnemers hechten heel veel waarde aan objectieve weging en aan transparante communicatie. De selectie-module biedt een efficiënte manier om gestructureerd afwegingen te maken en de uitkomsten te communiceren. 
Hoe werken we samen: een groep deelnemers kan zelf aan de slag met initiatieven. Dat komt het draagvlak ten goede en zorgt voor saamhorigheid. XiBE biedt handvatten en een leidraad om op een prettige en doelmatige manier tot concrete resultaten te komen. 
Overzicht: voor alle betrokkenen is het belangrijk om inzicht te hebben in welke initiatieven lopen, welke al afgerond zijn en wat er nog moet starten. Zo heeft ook de opdrachtgever op ieder moment, op één centrale plek, een duidelijk overzicht van de participatie-activiteiten. 

Hoe is de nieuwe versie ontstaan?
Dit idee is ontstaan door de bizarre tijd die ontstond bij de COVID-19 uitbraak. Er werden heel veel initiatieven gelanceerd en mensen waren enthousiast om mee te helpen bij (zorg)instellingen, scholen of maatschappelijke organisaties. 
Wij willen met ons ideeënplatform die positieve trend vasthouden en versterken, zodat er niet alleen door nood gedwongen, maar voortdurend en vanuit positieve insteek concrete vraagstukken breed gedeeld, opgepakt en opgelost worden. Betrokken en enthousiaste mensen kunnen zo bijdragen door ideeën te delen of mee te doen in de uitvoering. 
Een mooi moment dus om onze AltXiBE omgeving eens in een nieuw jasje te steken. 

Wil je meer weten over AltXiBE of wil je met jouw organisatie aan de slag? Neem even contact op en dan laten we zien wat de mogelijkheden zijn. 

Picture
Picture
0 Comments

Joris en de draak

12/5/2020

0 Comments

 
Picture
De parabel van Joris en de draak was voor mijzelf als jonge manager een eye-opener.
Het heeft mij enorm geholpen op het pad van inside-out naar outside-in. Te beginnen in mijn rol van business development, waar alle hele gave producten en diensten die we konden bieden wel heel leuk zijn, maar pas interessant als een klant ze omarmt om zijn of haar eigen problemen mee te lijf te gaan.
Later ook als manager. Het gaat niet om alles wat je zelf kan of je eigen status. De sleutel voor succes ligt bij je medewerkers. En zolang je je gedraagt als de held in je eigen sprookje, is er geen happy end. 

In mijn contacten met anderen, in eerste instantie vooral sales mensen, heb ik hem vaak als voorbeeld kunnen gebruiken om te laten zien wanneer en waarom klanten wel interesse tonen. Het gaat niet om jezelf, het gaat om de ander.

Bij Pridea toont de parabel ook z'n waarde. In gesprekken met directie en management, om ze een spiegel voor te houden en ze te laten reflecteren op eigen rol binnen de organisatie, naar elkaar en (vooral!) naar hun medewerkers.
En bij de idee-realisatie teams komt het verhaal van Joris en de draak ook vaak goed van pas. Om duidelijk te maken dat er slechts één type goede oplossing bestaat: de oplossing die door anderen gebruikt wordt.

Joris en de draak

Picture
Legendes hebben altijd een vergelijkbare verhaallijn: er is een held (Joris), er is een vijand (de draak) en dan is er de slimme manier waarop de held de vijand verslaat (het wapen).

Wie is in het echte leven de held? Ben jij dat? Ben jij de drakendoder?
Het is grootste en meest gemaakte fout bij meetings met klanten. Zolang de klant geen rol speelt in de legende, zal hij niet geïnteresseerd zijn en je zeker niet aanmoedigen om je verhaal te blijven vertellen.

Het moet anders. Jouw klant is de held in de legende. En de vijand is het probleem waarmee jouw klant wordt geconfronteerd. En het wapen? Dat is het middel waarmee jij jouw klant in staat stelt zijn uitdaging te overwinnen.
Uiteraard moet de klant nog wel de heldenrol in ‘Joris en de draak’ op zich nemen en moet hij erkennen dat zijn probleem de draak is.

Picture
Leveranciers presenteren vaak het overrompelende aantal oplossingen dat ze in de aanbieding hebben. Ze zijn zelf de helden van hun eigen legendes, met allerlei wapens om alle mogelijke draken te verslaan. Maar als je een hele lijst van alle mogelijke problemen maakt waarvoor je oplossingen hebt, zal de klant zich zeer waarschijnlijk niet herkennen als Joris en zijn problemen niet als de draak. Simpelweg omdat het onwaarschijnlijk is dat hij zich met precies dezelfde problemen geconfronteerd ziet.

Blijf bij de ene draak (de uitdaging) die de held (de klant) moet verslaan. En bedenk nieuwe legendes voor andere draken.

Zorg ervoor dat de klant het wapen dat je aanbiedt begrijpt en hoe het wordt gebruikt. De klant moet het wapen dat je levert, kunnen hanteren en beheersen. Het moet het ultieme hulpmiddel voor hem, voor Joris de held, zijn.
Wanneer je als wapendrager de rol van held probeert te stelen, word je waarschijnlijk zelf ook als draak gezien.

0 Comments

Vertel ons wat je ideeën zijn, dan vertellen wij wat voor organisatie je bent.

29/4/2020

0 Comments

 
Picture
​Ideeën, overal zijn ideeën. Ik geloof dat er geen organisaties zijn die ze niet hebben. Wat doen jullie als organisatie met de ideeën? Laat je ze in het hoofd zitten in de hoop dat ze weer wegwaaien of schrijf je ze op en bewaar je ze voor later? 

Natuurlijk is dat helemaal niet gek, want het kan soms best wel eng zijn om een idee te realiseren. Pridea helpt je graag.
Daarom delen wij onderstaande tips met je en hoop ik dat je met behulp van de tips zin krijgt om je idee te realiseren. 
​
1. Schrijf voor jezelf op wat de voor- en nadelen zijn als je het idee uitvoert. Je krijgt dan voor jezelf een duidelijk overzicht of het voor zin heeft om dit idee te realiseren. 
2. Stel voor de duidelijkheid aan jezelf de vraag: "Waarom wil ik dit idee uitvoeren?"
3. Ben je zelf enthousiast, maar twijfel je nog wat anderen ervan vinden? Deel je idee met iemand in je netwerk en vraag hen eerlijk feedback te geven. 
4. Deel je antwoord op "Waarom wil ik dit idee uitvoeren?" zoveel mogelijk, maar vertel niet hoe je het idee uit gaat voeren. 
5. Weet je van anderen dat zij net zo'n idee hebben? Ga er samen voor zitten. Kunnen jullie elkaar helpen door bij te dragen in de realisatie? Doen! Werk samen actief naar het eindresultaat toe. 

Want hoe gaaf is het als het uitgevoerde idee je werkplek verbetert of je enthousiasme verdubbelt? Dan is de energie die je inleverde om het idee uit te voeren, na realisatie, weer dubbel en dwars terugverdiend toch?

Waarom deze titel: “Vertel ons wat je ideeën zijn, dan vertellen wij wat voor organisatie je bent?”
Als je ons de ideeën vertelt die er binnen je organisatie spelen, horen we al snel of verandering top-down gaat of ook bottom-up. Medewerkers hebben namelijk echt geen gekke ideeën. Zij zien juist als beste waar verandering in moet komen binnen de organisatie. Als er alleen top-down geïnnoveerd wordt kan het voor de medewerkers nog lastiger zijn een idee door te zetten.
​Daarom hopen we dat naast deze tips, elke organisatie bottom-up innovatie toe gaat passen, zodat ideeën van medewerkers wel uitgevoerd worden. 
Wil je weten hoe of heb je vragen? Schroom niet om contact met ons op te nemen.

Oja nog 1 tip als afsluiter dan: Gewoon doen!
0 Comments

Tips voor positieve interactie

2/4/2020

0 Comments

 
Roy Baumeister zei eens: 
Negatieve interactie met managers en collega's heeft 5x meer impact op de stemming van medewerkers dan positieve.
 
Na het lezen van deze uitspraak hebben wij onze 3 tips voor positieve interactie op een rij gezet.
​Hieronder kun je ze lezen. 

Waardering
Zorg dat de ideeën van medewerkers gehoord worden.
Zij voelen zich dan meer gewaardeerd. 

Transparantie
Communiceer over de dingen die je wel of niet
met elkaar gaat oppakken. 

Trots
Laat medewerkers actief meedoen.
Dat maakt ze trots. 
​

Corlinda ten Broek
Office Manager Pridea
0 Comments

3 tips om innovatie te laten slagen

1/3/2020

0 Comments

 
Heel verhelderend artikel in de Volkskrant dit weekend over Safi Bahcall en zijn lessen voor organisaties over innovaties: 'Van gek idee naar groot succes'.

Cruciaal inzicht: organisaties hebben loonshots nodig: ideeeën die op het eerste gezicht belachelijk klinken, maar bij succes enorme gevolgen kunnen hebben.

De starheid van veel (grote) organisatie maakt dat zulke maffe ideeën geen kans van slagen hebben. De politiek is te belangrijk geworden. De kans op promotie is groter wanneer je je verzet tegen risico's (zie ook blog over de risico-mijdende reflex).
Bij kleinere organisaties werk je juist met z'n allen samen aan dat ene crazy idea.
If at first the idea is not absurd, then there is no hope for it -- Albert Einstein
Wat kun je doen om jouw organisaties de optimale mix te laten zijn tussen groot en klein?

Artiesten en soldaten

​1) Scheid de fasen -- haal creatieve artiesten en helfhaftige soldaten uit elkaar
Voglens Safi Bahcall: "Bij gesprekken met ceo’s blijkt het beeld van artiesten en soldaten heel pakkend. Je begrijpt dan ineens dat een artiest zijn of haar idee als een prachtige baby ziet. Een wezen dat kan uitgroeien tot iets wonderlijks. Terwijl een soldaat denkt in nadelen. Die ziet een verfrommelde rozijn, bedekt met kots en poep – sorry, het kan dat ik m’n beeldspraak wat laat beïnvloeden door het feit dat ik net een baby heb gekregen.
Hoe dan ook: deze twee groepen zien de zaken gewoon anders. Als soldaat moet je risico’s zo veel mogelijk uitsluiten. Maar als artiest is er geen grotere belediging denkbaar dan dat iemand zegt dat je alle risico uit je kunst hebt gehaald."

2) Creëer een dynamisch evenwicht -- zorg dat beide takken even belangrijk zijn en schrijf ze niet te veel de wet voor
Zowel artiesten als soldaten zijn nodig. In de metafoor van smeltend water: één molecuul kan een blok ijs niet in stromend water veranderen door haar buren toe te roepen dat ze een beetje moeten ontspannen. Binnen de huidige organisatie structuren is vaak één van beide takken leidend, daarmee krijgt de andere tak nooit een kans. Accepteer dat de twee groepen dingen gewoon anders zien, stimuleer ze, laat ze in hun waarde en laat ze zelf hun deel van de organisatie optimaal inrichten.

3) Verhoog het magische getal -- behoud je creativiteit als je voorbij het 'magische getal' van 150 werknemers groeit
Houdt politieke spelletjes buiten de deur, kies voor niet-financiële beloningen en verminder perverse prikkels voor managers. Zo voorkomt je dat je bedrijf star wordt en alle maffe ideeën al bij voorbaat kansloos zijn.
Maffe ideeeën ontstaan vanzelf. Of het een loonshot kan worden, hangt af van de organisatie. De crux is is dat de ontwikkeling als in twee aparte organisaties  gebeurt die later gaan samenwerken.
0 Comments

Kleine zetjes om te veranderen

11/2/2020

0 Comments

 
Picture
Veel organisaties zitten klem. Alle processen zijn zo ingericht dat met minimale inspanning en minimaal risico zo groot mogelijk resultaat bereikt wordt. Dank aan Frederick Taylor met zijn Scientific Management theorie.
Past redelijk goed bij de business van vandaag. 
Maar hoe zit het met de gewenste successen voor morgen? 

Morgen moet het anders. Want als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg. Terwijl de markt verandert, medewerkers andere verwachtingen bij hun werkzame leven hebben, start-ups links en rechts opstaan en succesvol worden. Dus als je doet wat je deed, doe je er morgen niet mee toe.
En zoals Albert Einstein heel mooi 'We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them'. Dus wil je vooruit, zul je uit een ander vaatje moeten tappen.

Intrapreneurship

Picture
Intern ondernemerschap biedt precies die kans: verminder de top-down sturing en laat bottom-up floreren. Intrapreneurship is gericht op werknemers of betrokkenen binnen organisaties, met als vertrekpunt dat zij hun kennis, ervaring en inzichten inzetten om de organisatie te verbeteren. En dan niet doordat ze met ideeën en suggesties mogen komen, maar door de daadkracht van al deze mensen te activeren en stimuleren om gezamenlijk tot concrete resultaten te komen.

Picture
Het fundament van intrapreneurship is met de hele organisatie, van binnenuit, gebruik makend van alle aanwezige kunde, organisch groeien naar volwassenheid. Geen top-down besluit, door een gehypte over-enthousiaste board om een nieuw model of methodiek over de organisatie uit te storten. Wel het activeren van de creatieve, slimme, oplossingsgerichte kwaliteiten die de community van alle medewerkers van nature bezit.
En hoewel iedereen die ondernemerschapskwaliteiten bezit, zijn organisaties er door de jaren heen uitzonderlijk goed in geslaagd iedere vernieuwing, verbetering, innovatie of verandering grondig de kop in de drukken. Natuurlijk willen organisaties wel veranderen, maar met het uitsluiten van alle risico’s, standaardiseren, traditioneel management en procesmatig inrichten, valt alles wat afwijkt van de normale gang van zaken in de categorie 'ongewenste verstoring van de normale gang van zaken'. En dus gebeurt er niks.

Nudging

Enerzijds is er de natuurlijke drang van mensen om te verbeteren. Anderzijds de te strakke inrichting van organisaties. Hoe zorg je dan dat intrapreneurship toch aangewakkerd, gestimuleerd en ontwikkeld wordt? Juist. Nudging.
Onder de noemer ‘van binnenuit, organisch laten ontstaan en doen groeien' sturen we richting concrete resultaten en successen. In de praktijk was dat voor een opdrachtgever en medewerkers best bedreigend en de ogenschijnlijk ongewisse uitkomst maakte mensen afwachtend. De praktijk is echter dat Pridea een heel duidelijk doel voor ogen heeft en voortdurend zetjes in de juiste richting geeft. Niet naar een vooraf door de organisatie vastgestelde ideale situatie, maar door gewenste, succesvolle acties een extra zetje te geven. Inventiviteit aan te sporen en dat wat werkt te herhalen. Olifantenpaadjes bewandelen. Tegenvallers, irritaties, zorgen en vastlopers worden gedraaid naar positieve leerpunten en het ontdekken van nieuwe wegen.
Niet volgens vast stramien of een methodiek die van buiten naar binnen gehaald is, maar door nudging:
  • een spiegel voorhouden aan medewerkers, in alle lagen van de organisatie;
  • aanspreken op verantwoordelijkheden;
  • organisatiedoelstellingen als rode draad;
  • zelfredzaamheid stimuleren;
  • denken in mogelijkheden.
Intrapreneurship brengt drie dimensies met elkaar in synergie:
Picture
IdeaRealization
​

Het initiatief of de verbetering waar het team zelf mee aan de slag is.
​
​
  • welke fases doorloopt een idee om tot een concreet resultaat te komen;
  • hoe dragen prototypes bij aan de leercurve;
  • wat is de doelgroep;
  • wie zijn de stakeholders;
  • wat is de business case;
  • deel en vier successen

Picture
Organisatieverandering
​

Het leiderschap en het script van de organisatie veranderen mee naar de toekomst.
​
​
  • gedrag van het management;
  • procedures;
  • hierarchie;
  • cultuur;
  • onderlinge samenwerking;
  • informatiestromen;
  • stakeholders.

Picture
Persoonlijke ontwikkeling
​

Medewerkers ontwikkelen hun talenten en skills en groeien mee met de organisatie.

​
  • aanpak van je werkzaamheden;
  • jouw enthousiasme piek en je allergie-zone;
  • kennen en ontwikkelen van persoonlijke talenten;
  • jouw trots en je teleurstelling;
  • ken je krachten en zwaktes;
  • feedback geven en ontvangen.

Zo ontstaat verandering van binnenuit en wordt het gedragen en begrepen door de hele organisatie. In tegenstelling tot veel standaard methodieken kan jouw organisatie direct met intrapreneurship aan de slag. Er hoeft niet eerst ingeregeld te worden, voordat je op weg kunt om je doelen te realiseren. Want om niet langer te blijven doen wat je altijd al deed, kun je het beste direct aan de slag gaan, gaandeweg leren, ervaring opbouwen en zo op weg gaan naar concrete resultaten.

Top 8 nudges

Omdat er geen standaard aanpak is en het succes van verandering zit in het gebruik maken en versterken van wat er wel aanwezig is, hebben we geen afvink-lijstje met ready-made nudges. Nog los van het gegeven dat wij helemaal niet blij worden van een standaard procedureboek.
Hieronder delen we wel een overzicht van de 8 gebieden waarmee we medewerkers en de organisaties vaak een klein zetje in de goede richting geven.
Picture
Picture
Picture
Picture
Laat je niet weerhouden door dingen die eerder niet konden of waar je problemen verwacht. ​Gedraag je volgens  de stelling: 'En wat nu als alles wel kan ... ?'
Houd het doel (van de organisatie en van het idee) scherp voor ogen. Zorg dat je steeds helder maakt hoe iedereen beter wordt van het uiteindelijke resultaat.

Eén plaatje zegt meer dan duizend woorden. Maak het, met het team en voor al je collega's, visueel. Dan heb je veel sneller een gesprek en blijft het in het hoofd zitten.
Zet voortdurende kleine stapjes op weg naar je doel. Kleine resultaten zijn beter dan grote plannen. Zo krijg je vertrouwen en voorkom je onzichtbaarheid en stilstand.
Picture
Doe een nul-meting en een eind-meting. Door te meten en laten zien wat de feitelijke bijdrage aan het succes is, groeit het vertrouwen in de juiste keuze van bottom-up veranderen en verbeteren.
Picture
Waar zit jouw persoonlijke motivatie? In jouw rol bij het idee, kom je brengen en halen. Gebruik deze kans om actief te werken aan jouw eigen groei, dat is goed voor jezelf en voor de organisatie.
Picture
Vertel! Wacht niet tot alles af is en opgeleverd wordt. De reis van verandering die gemaakt wordt, is net zo belangrijk. Deel zo vaak mogelijk jullie ervaringen en voortgang. Zo houd je iedereen betrokken.
Picture
Vier het succes. Heel veel trajecten worden met stille trom afgesloten. Omdat er altijd wel iets tegengevallen is. Maar juist dat wat wel bereikt is en de leercurve zijn een feestje meer dan waard.
0 Comments

De pact-sessie

31/1/2020

1 Comment

 
Picture
Wat is de typische start voor een nieuw project, een verandering of een nieuwe richting? De kick-off.
‘Een kick-off?’ zie ik je denken, dat is toch niet meer een belofte dat er iets gaat gebeuren? Dat past toch niet bij Pridea?
​

​Inderdaad! Daarom noemen wij het ook de ‘Pact’ sessie.
Het is de eerste hands-on sessie met het idee-realisatie-team: nadat we uit alle gedeelde ideeën zorgvuldig en transparant keuzes hebben gemaakt, de medewerkers zelf konden aangeven bij welk idee ze mee willen doen en de teams zijn samengesteld.
En dan…. aan de slag!

​Stel je voor, medewerkers krijgen ruimte om hun kennis en ervaring in te zetten om een echte uitdaging (laten we het zelfs maar een probleem noemen) op te lossen. Niet een plan maken en dat dan aan het MT moeten voorleggen, hopen dat er een positief besluit genomen wordt. En het dan ergens in de organisatie te zien verdwijnen, en misschien komt er ooit nog iets terug.
Picture
Nee, dan beter een Pact sessie! Zelf de ideale situatie schetsen, uitgaande van de zelf ervaren belemmingen en mogelijkheden van nu, de eerste concrete oplossing bouwen, randvoorwaarden schetsen, budget bepalen, teamplay, etc. En dus vooral: zelf in actie komen! Met heel veel ‘doen is de beste manier van denken’ worden oplossing zo wel gerealiseerd. Dat is intrapreneurship.

Zo komen medewerkers aan het roer, ontwikkelen ze hun talenten, krijgen ze toegepaste (!) ervaring met methodes als MVP, prototyping, design thinking, etc., maar gaan ze ook over communicatie, acceptatie-criteria en uitrol. Als echte interne ondernemers eigenaar van hun idee. En zien wij keer op keer medewerkers trots vertellen over hun bijdrage aan het succes.

Picture
Wil je zelf ook een Pact sessie doen, let dan op deze 7 punten:
  • iedereen heeft evenveel inbreng, besluiten nemen we samen
  • de frustratie uit het verleden mag gewoon benoemd worden, vertaal die naar positieve kenmerken van de gewenste situatie
  • ga out-of-the-box voor het schetsen van de ideale situatie
  • leg de lat hoog voor de eerste te realiseren (tussen)oplossing en maken die wel heel concreet
  • liever tekenen dan woorden
  • minimaal één actie voor ieder teamlid, die het teamlid zelf kan gaan uitvoeren
  • sluit af met een thumbs-up

1 Comment
<<Previous
Forward>>

    Authors

    Pridea team

    Archives

    February 2025
    December 2024
    May 2024
    April 2024
    November 2023
    August 2023
    May 2023
    April 2023
    February 2023
    September 2022
    July 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    October 2021
    April 2021
    August 2020
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    October 2017
    June 2017
    February 2017
    August 2016
    July 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    November 2015
    October 2015
    August 2015
    June 2015
    May 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    December 2013
    April 2013
    February 2013
    January 2013

    Categories

    All

    RSS Feed

Van pridea voor jou

XiBE trial
Whitepaper 'Kracht bottom-up'
Shortpaper 'Innovatie'

Over deze website

Disclaimer
Privacy
​Voorwaarden

Volg Pridea

Schrijf je in, mis niets en wees altijd op de hoogte van ons laatste nieuws. 
Picture
Picture
Picture
Picture

​Bezoekadres & contactgegevens

Euroweg 20
3825 HD  AMERSFOORT
[email protected]
06 29 904 026

  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact