Interessant artikel over de ervaringen van generaal McChrystal van de US Joint Special Operations Task Force in zijn strijd met Al Qaida in Iran. De oude, traditionele structuren werkten niet in de complexe omgeving waarin de operaties plaats moesten vinden. In het proces ontstond een nieuwe dynamische structuur: Team of Teams. De oude structuren, nog een erfenis van het industriële tijdperk, waarin gecompliceerde omgevingen opgedeeld konden worden in lineaire en afgebakende relaties, passen niet bij de huidige dynamische complexe omgevingen die overal om ons heen ontstaan zijn. In zulke complexe systemen zijn er zoveel onderlinge verbanden, dat de omgevingen per definitie onvoorspelbaar zijn. Daar kun je dan maar beter ook mee stoppen. Zorg dat je een organisatie inricht die kan omgaan met die onvoorspelbaarheid: door meer daadkracht en meer veerkracht. Er zijn twee cruciale voorwaarden om een daadkrachtige en veerkrachtige organisatie te kunnen zijn:
Hoe vorm je de traditionele sterk gestructureerde organisatie om naar een nieuwe daadkrachtige en veerkrachtige organisatie? Het leiderschap moet loslaten en vertrouwen op de medewerkers. En er moeten sterke onderlinge banden gesmeed worden, zodat iedereen het grotere plaatje ziet en daar zijn of haar eigen rol in kan plaatsen.
Lastig? Ja best wel. Maar daarom niet minder noodzakelijk. En gelukkig kan de les van daadkrachtig en veerkrachtig ook meegenomen worden in deze verandering: laat je medewerkers met initiatieven komen vanuit de vraag 'Wat zou jij doen als je het voor het zeggen had?'. Dan krijg je namelijk precies die initiatieven die passen bij de dynamiek van de organisatie, waaraan behoefte is en die door medewerkers zelf opgepakt kunnen worden. Klinkt dat niet als daadkracht en veerkracht?
0 Comments
Wat zijn wij trots! Op basis van alle ervaringen uit de vorige participatietrajecten hebben we het voor elkaar gekregen om een hele nieuwe versie van onze alternatieve XiBE omgeving te realiseren. Een XiBE omgeving welke uniek is voor verschillende participatietrajecten zoals verenigingen, scholen, gemeenten en overheden, maar ook 'Het beste idee van ...' trajecten. De focus bij deze bijzondere variant van XiBE ligt bij het oplossen van specifieke vraagstukken (challenges). Voor elk vraagstuk kun je in XiBE een groep deelnemers mobiliseren om ideeën te delen en ideeën te verrijken met likes en reacties. Vanzelfsprekend is ons unieke concept waarbij je zelf aan kunt geven dat je bij wil dragen bij de uitvoering van het idee ook beschikbaar. Zo ontstaat er een gedreven community om de vraagstukken SAMEN op te lossen. Wat is er vernieuwd? De AltXiBE modus heeft nu alle functionaliteiten van de XiBE omgeving die wij gebruiken voor het bedrijfsleven. Hier hebben we eerder dit jaar een nieuwe versie van gelanceerd. (Zie https://www.xibe.nl/nieuweversie202002.html) De AltXiBE modus heeft een volledig vernieuwde interface die naadloos aansluit bij participatietrajecten met een grote diversiteit in de deelnemersgroepen. In één oogopslag zie je alle vraagstukken waaraan je deelneemt. Alle informatie over de gedeelde ideeën zie je direct op de ideekaartjes. Niet alleen inhoudelijk maar ook de fase waarin elk idee zich bevindt. Met welke functies versterkt XiBE participatietrajecten? Gebruiksvriendelijkheid: XiBE is ontworpen om intuïtief gebruikt te worden, zodat deelnemers, van jong tot oud, direct aan de slag kunnen. Challenges: XiBE biedt de mogelijkheid om specifieke vraagstukken voor te leggen aan de hele community of aan subgroepen. Zo kun je gericht informatie, suggesties en ideeën ophalen. Besluitvorming: een belangrijke succesfactor in participatietrajecten is de communicatie over de geselecteerde initiatieven. Deelnemers hechten heel veel waarde aan objectieve weging en aan transparante communicatie. De selectie-module biedt een efficiënte manier om gestructureerd afwegingen te maken en de uitkomsten te communiceren. Hoe werken we samen: een groep deelnemers kan zelf aan de slag met initiatieven. Dat komt het draagvlak ten goede en zorgt voor saamhorigheid. XiBE biedt handvatten en een leidraad om op een prettige en doelmatige manier tot concrete resultaten te komen. Overzicht: voor alle betrokkenen is het belangrijk om inzicht te hebben in welke initiatieven lopen, welke al afgerond zijn en wat er nog moet starten. Zo heeft ook de opdrachtgever op ieder moment, op één centrale plek, een duidelijk overzicht van de participatie-activiteiten. Hoe is de nieuwe versie ontstaan? Dit idee is ontstaan door de bizarre tijd die ontstond bij de COVID-19 uitbraak. Er werden heel veel initiatieven gelanceerd en mensen waren enthousiast om mee te helpen bij (zorg)instellingen, scholen of maatschappelijke organisaties. Wij willen met ons ideeënplatform die positieve trend vasthouden en versterken, zodat er niet alleen door nood gedwongen, maar voortdurend en vanuit positieve insteek concrete vraagstukken breed gedeeld, opgepakt en opgelost worden. Betrokken en enthousiaste mensen kunnen zo bijdragen door ideeën te delen of mee te doen in de uitvoering. Een mooi moment dus om onze AltXiBE omgeving eens in een nieuw jasje te steken. Wil je meer weten over AltXiBE of wil je met jouw organisatie aan de slag? Neem even contact op en dan laten we zien wat de mogelijkheden zijn. De parabel van Joris en de draak was voor mijzelf als jonge manager een eye-opener. Het heeft mij enorm geholpen op het pad van inside-out naar outside-in. Te beginnen in mijn rol van business development, waar alle hele gave producten en diensten die we konden bieden wel heel leuk zijn, maar pas interessant als een klant ze omarmt om zijn of haar eigen problemen mee te lijf te gaan. Later ook als manager. Het gaat niet om alles wat je zelf kan of je eigen status. De sleutel voor succes ligt bij je medewerkers. En zolang je je gedraagt als de held in je eigen sprookje, is er geen happy end. In mijn contacten met anderen, in eerste instantie vooral sales mensen, heb ik hem vaak als voorbeeld kunnen gebruiken om te laten zien wanneer en waarom klanten wel interesse tonen. Het gaat niet om jezelf, het gaat om de ander. Bij Pridea toont de parabel ook z'n waarde. In gesprekken met directie en management, om ze een spiegel voor te houden en ze te laten reflecteren op eigen rol binnen de organisatie, naar elkaar en (vooral!) naar hun medewerkers. En bij de idee-realisatie teams komt het verhaal van Joris en de draak ook vaak goed van pas. Om duidelijk te maken dat er slechts één type goede oplossing bestaat: de oplossing die door anderen gebruikt wordt. Joris en de draakLegendes hebben altijd een vergelijkbare verhaallijn: er is een held (Joris), er is een vijand (de draak) en dan is er de slimme manier waarop de held de vijand verslaat (het wapen). Wie is in het echte leven de held? Ben jij dat? Ben jij de drakendoder? Het is grootste en meest gemaakte fout bij meetings met klanten. Zolang de klant geen rol speelt in de legende, zal hij niet geïnteresseerd zijn en je zeker niet aanmoedigen om je verhaal te blijven vertellen. Het moet anders. Jouw klant is de held in de legende. En de vijand is het probleem waarmee jouw klant wordt geconfronteerd. En het wapen? Dat is het middel waarmee jij jouw klant in staat stelt zijn uitdaging te overwinnen. Uiteraard moet de klant nog wel de heldenrol in ‘Joris en de draak’ op zich nemen en moet hij erkennen dat zijn probleem de draak is. Leveranciers presenteren vaak het overrompelende aantal oplossingen dat ze in de aanbieding hebben. Ze zijn zelf de helden van hun eigen legendes, met allerlei wapens om alle mogelijke draken te verslaan. Maar als je een hele lijst van alle mogelijke problemen maakt waarvoor je oplossingen hebt, zal de klant zich zeer waarschijnlijk niet herkennen als Joris en zijn problemen niet als de draak. Simpelweg omdat het onwaarschijnlijk is dat hij zich met precies dezelfde problemen geconfronteerd ziet. Blijf bij de ene draak (de uitdaging) die de held (de klant) moet verslaan. En bedenk nieuwe legendes voor andere draken. Zorg ervoor dat de klant het wapen dat je aanbiedt begrijpt en hoe het wordt gebruikt. De klant moet het wapen dat je levert, kunnen hanteren en beheersen. Het moet het ultieme hulpmiddel voor hem, voor Joris de held, zijn. Wanneer je als wapendrager de rol van held probeert te stelen, word je waarschijnlijk zelf ook als draak gezien. Ideeën, overal zijn ideeën. Ik geloof dat er geen organisaties zijn die ze niet hebben. Wat doen jullie als organisatie met de ideeën? Laat je ze in het hoofd zitten in de hoop dat ze weer wegwaaien of schrijf je ze op en bewaar je ze voor later? Natuurlijk is dat helemaal niet gek, want het kan soms best wel eng zijn om een idee te realiseren. Pridea helpt je graag. Daarom delen wij onderstaande tips met je en hoop ik dat je met behulp van de tips zin krijgt om je idee te realiseren. 1. Schrijf voor jezelf op wat de voor- en nadelen zijn als je het idee uitvoert. Je krijgt dan voor jezelf een duidelijk overzicht of het voor zin heeft om dit idee te realiseren. 2. Stel voor de duidelijkheid aan jezelf de vraag: "Waarom wil ik dit idee uitvoeren?" 3. Ben je zelf enthousiast, maar twijfel je nog wat anderen ervan vinden? Deel je idee met iemand in je netwerk en vraag hen eerlijk feedback te geven. 4. Deel je antwoord op "Waarom wil ik dit idee uitvoeren?" zoveel mogelijk, maar vertel niet hoe je het idee uit gaat voeren. 5. Weet je van anderen dat zij net zo'n idee hebben? Ga er samen voor zitten. Kunnen jullie elkaar helpen door bij te dragen in de realisatie? Doen! Werk samen actief naar het eindresultaat toe. Want hoe gaaf is het als het uitgevoerde idee je werkplek verbetert of je enthousiasme verdubbelt? Dan is de energie die je inleverde om het idee uit te voeren, na realisatie, weer dubbel en dwars terugverdiend toch?
Wil je weten hoe of heb je vragen? Schroom niet om contact met ons op te nemen.
Oja nog 1 tip als afsluiter dan: Gewoon doen! Roy Baumeister zei eens: Negatieve interactie met managers en collega's heeft 5x meer impact op de stemming van medewerkers dan positieve. Na het lezen van deze uitspraak hebben wij onze 3 tips voor positieve interactie op een rij gezet.
Hieronder kun je ze lezen. Waardering Zorg dat de ideeën van medewerkers gehoord worden. Zij voelen zich dan meer gewaardeerd. Transparantie Communiceer over de dingen die je wel of niet met elkaar gaat oppakken. Trots Laat medewerkers actief meedoen. Dat maakt ze trots. Corlinda ten Broek Office Manager Pridea Heel verhelderend artikel in de Volkskrant dit weekend over Safi Bahcall en zijn lessen voor organisaties over innovaties: 'Van gek idee naar groot succes'. Cruciaal inzicht: organisaties hebben loonshots nodig: ideeeën die op het eerste gezicht belachelijk klinken, maar bij succes enorme gevolgen kunnen hebben. De starheid van veel (grote) organisatie maakt dat zulke maffe ideeën geen kans van slagen hebben. De politiek is te belangrijk geworden. De kans op promotie is groter wanneer je je verzet tegen risico's (zie ook blog over de risico-mijdende reflex). Bij kleinere organisaties werk je juist met z'n allen samen aan dat ene crazy idea. If at first the idea is not absurd, then there is no hope for it -- Albert Einstein Wat kun je doen om jouw organisaties de optimale mix te laten zijn tussen groot en klein? Artiesten en soldaten1) Scheid de fasen -- haal creatieve artiesten en helfhaftige soldaten uit elkaar Voglens Safi Bahcall: "Bij gesprekken met ceo’s blijkt het beeld van artiesten en soldaten heel pakkend. Je begrijpt dan ineens dat een artiest zijn of haar idee als een prachtige baby ziet. Een wezen dat kan uitgroeien tot iets wonderlijks. Terwijl een soldaat denkt in nadelen. Die ziet een verfrommelde rozijn, bedekt met kots en poep – sorry, het kan dat ik m’n beeldspraak wat laat beïnvloeden door het feit dat ik net een baby heb gekregen. Hoe dan ook: deze twee groepen zien de zaken gewoon anders. Als soldaat moet je risico’s zo veel mogelijk uitsluiten. Maar als artiest is er geen grotere belediging denkbaar dan dat iemand zegt dat je alle risico uit je kunst hebt gehaald." 2) Creëer een dynamisch evenwicht -- zorg dat beide takken even belangrijk zijn en schrijf ze niet te veel de wet voor Zowel artiesten als soldaten zijn nodig. In de metafoor van smeltend water: één molecuul kan een blok ijs niet in stromend water veranderen door haar buren toe te roepen dat ze een beetje moeten ontspannen. Binnen de huidige organisatie structuren is vaak één van beide takken leidend, daarmee krijgt de andere tak nooit een kans. Accepteer dat de twee groepen dingen gewoon anders zien, stimuleer ze, laat ze in hun waarde en laat ze zelf hun deel van de organisatie optimaal inrichten. 3) Verhoog het magische getal -- behoud je creativiteit als je voorbij het 'magische getal' van 150 werknemers groeit Houdt politieke spelletjes buiten de deur, kies voor niet-financiële beloningen en verminder perverse prikkels voor managers. Zo voorkomt je dat je bedrijf star wordt en alle maffe ideeën al bij voorbaat kansloos zijn. Maffe ideeeën ontstaan vanzelf. Of het een loonshot kan worden, hangt af van de organisatie. De crux is is dat de ontwikkeling als in twee aparte organisaties gebeurt die later gaan samenwerken.
Veel organisaties zitten klem. Alle processen zijn zo ingericht dat met minimale inspanning en minimaal risico zo groot mogelijk resultaat bereikt wordt. Dank aan Frederick Taylor met zijn Scientific Management theorie. Past redelijk goed bij de business van vandaag. Maar hoe zit het met de gewenste successen voor morgen? Morgen moet het anders. Want als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg. Terwijl de markt verandert, medewerkers andere verwachtingen bij hun werkzame leven hebben, start-ups links en rechts opstaan en succesvol worden. Dus als je doet wat je deed, doe je er morgen niet mee toe. En zoals Albert Einstein heel mooi 'We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them'. Dus wil je vooruit, zul je uit een ander vaatje moeten tappen. IntrapreneurshipIntern ondernemerschap biedt precies die kans: verminder de top-down sturing en laat bottom-up floreren. Intrapreneurship is gericht op werknemers of betrokkenen binnen organisaties, met als vertrekpunt dat zij hun kennis, ervaring en inzichten inzetten om de organisatie te verbeteren. En dan niet doordat ze met ideeën en suggesties mogen komen, maar door de daadkracht van al deze mensen te activeren en stimuleren om gezamenlijk tot concrete resultaten te komen. Het fundament van intrapreneurship is met de hele organisatie, van binnenuit, gebruik makend van alle aanwezige kunde, organisch groeien naar volwassenheid. Geen top-down besluit, door een gehypte over-enthousiaste board om een nieuw model of methodiek over de organisatie uit te storten. Wel het activeren van de creatieve, slimme, oplossingsgerichte kwaliteiten die de community van alle medewerkers van nature bezit. En hoewel iedereen die ondernemerschapskwaliteiten bezit, zijn organisaties er door de jaren heen uitzonderlijk goed in geslaagd iedere vernieuwing, verbetering, innovatie of verandering grondig de kop in de drukken. Natuurlijk willen organisaties wel veranderen, maar met het uitsluiten van alle risico’s, standaardiseren, traditioneel management en procesmatig inrichten, valt alles wat afwijkt van de normale gang van zaken in de categorie 'ongewenste verstoring van de normale gang van zaken'. En dus gebeurt er niks. NudgingEnerzijds is er de natuurlijke drang van mensen om te verbeteren. Anderzijds de te strakke inrichting van organisaties. Hoe zorg je dan dat intrapreneurship toch aangewakkerd, gestimuleerd en ontwikkeld wordt? Juist. Nudging. Onder de noemer ‘van binnenuit, organisch laten ontstaan en doen groeien' sturen we richting concrete resultaten en successen. In de praktijk was dat voor een opdrachtgever en medewerkers best bedreigend en de ogenschijnlijk ongewisse uitkomst maakte mensen afwachtend. De praktijk is echter dat Pridea een heel duidelijk doel voor ogen heeft en voortdurend zetjes in de juiste richting geeft. Niet naar een vooraf door de organisatie vastgestelde ideale situatie, maar door gewenste, succesvolle acties een extra zetje te geven. Inventiviteit aan te sporen en dat wat werkt te herhalen. Olifantenpaadjes bewandelen. Tegenvallers, irritaties, zorgen en vastlopers worden gedraaid naar positieve leerpunten en het ontdekken van nieuwe wegen. Niet volgens vast stramien of een methodiek die van buiten naar binnen gehaald is, maar door nudging:
Intrapreneurship brengt drie dimensies met elkaar in synergie: Zo ontstaat verandering van binnenuit en wordt het gedragen en begrepen door de hele organisatie. In tegenstelling tot veel standaard methodieken kan jouw organisatie direct met intrapreneurship aan de slag. Er hoeft niet eerst ingeregeld te worden, voordat je op weg kunt om je doelen te realiseren. Want om niet langer te blijven doen wat je altijd al deed, kun je het beste direct aan de slag gaan, gaandeweg leren, ervaring opbouwen en zo op weg gaan naar concrete resultaten. Top 8 nudgesOmdat er geen standaard aanpak is en het succes van verandering zit in het gebruik maken en versterken van wat er wel aanwezig is, hebben we geen afvink-lijstje met ready-made nudges. Nog los van het gegeven dat wij helemaal niet blij worden van een standaard procedureboek. Hieronder delen we wel een overzicht van de 8 gebieden waarmee we medewerkers en de organisaties vaak een klein zetje in de goede richting geven.
Wat is de typische start voor een nieuw project, een verandering of een nieuwe richting? De kick-off. ‘Een kick-off?’ zie ik je denken, dat is toch niet meer een belofte dat er iets gaat gebeuren? Dat past toch niet bij Pridea? Inderdaad! Daarom noemen wij het ook de ‘Pact’ sessie. Het is de eerste hands-on sessie met het idee-realisatie-team: nadat we uit alle gedeelde ideeën zorgvuldig en transparant keuzes hebben gemaakt, de medewerkers zelf konden aangeven bij welk idee ze mee willen doen en de teams zijn samengesteld. En dan…. aan de slag! Stel je voor, medewerkers krijgen ruimte om hun kennis en ervaring in te zetten om een echte uitdaging (laten we het zelfs maar een probleem noemen) op te lossen. Niet een plan maken en dat dan aan het MT moeten voorleggen, hopen dat er een positief besluit genomen wordt. En het dan ergens in de organisatie te zien verdwijnen, en misschien komt er ooit nog iets terug. Nee, dan beter een Pact sessie! Zelf de ideale situatie schetsen, uitgaande van de zelf ervaren belemmingen en mogelijkheden van nu, de eerste concrete oplossing bouwen, randvoorwaarden schetsen, budget bepalen, teamplay, etc. En dus vooral: zelf in actie komen! Met heel veel ‘doen is de beste manier van denken’ worden oplossing zo wel gerealiseerd. Dat is intrapreneurship. Zo komen medewerkers aan het roer, ontwikkelen ze hun talenten, krijgen ze toegepaste (!) ervaring met methodes als MVP, prototyping, design thinking, etc., maar gaan ze ook over communicatie, acceptatie-criteria en uitrol. Als echte interne ondernemers eigenaar van hun idee. En zien wij keer op keer medewerkers trots vertellen over hun bijdrage aan het succes. Wil je zelf ook een Pact sessie doen, let dan op deze 7 punten:
Weet wat er toe doet. Veel organisaties weten dat de werkelijke waarde de kennis, ervaring en bevlogenheid van de medewerkers betreft. Want wie weet nu het beste wat er goed gaat, wat er beter kan, waar de interne samenwerking tot gave resultaten leidt, waar je intern in het moeras terecht komt, wat klanten willen en hoe de relatie met partners is? Juist! De medewerker. Al in 1989 schreef Sydney Yoshida over de Iceberg of Ignorance. En als je in je eigen organisatie luistert, hoor je dan vaak: 'Ze doen er toch nooit wat mee...'? Of 'Tegen de tijd dat het management besloten heeft, hoeft het al lang niet meer'? Dan wordt het tijd om de voice-of-the-community structureel input te laten zijn van de besluitvorming. In dit geval heeft de directeur simpelweg met al z'n medewerkers klankbordsessies gehouden, met 3 flip-overs: 'Wat houden we vast', 'Waar gaan we mee stoppen', 'Wat moeten we opstarten'. Het eerste effect is dat medewerkers waardering zien en voelen. En dat er zonder veel inspanning wel 65 relevante suggesties, aanbevelingen en ideeën op tafel zijn gekomen. Deel en activeer. Waar liggen jullie opgerolde flip-overs? Veel brainstormsessies eindigen met het oprollen van de flip-overs. En dat is niet alleen een verspilling van tijd en energie, maar ook een enorme dip in de bevlogenheid van de deelnemers. De teleurstelling van het uitblijven van resultaten overtreft bij verre het enthousiasme van het mee mogen denken. Als je niet van te voren bedacht hebt wat je met de uitkomst van de brainstorm gaat doen, kun je beter geen brainstorm houden. Zorg dus dat alle deelnemers en betrokkenen (want niet iedereen kan nu eenmaal bij een ideation sessie aanwezig zijn) zien wat er allemaal aan suggesties, aanbevelingen en ideeën verzameld is. De medewerkers kunnen dan, geïnspireerd door andere ideeën, nog nieuwe suggesties delen of reageren op ideeën van anderen. Dat kan natuurlijk uitstekend met het ideeënplatform XiBE, maar kan ook met posters of via story-telling. Hoe belangrijk vinden medewerkers dat dan? Onze statistieken laten zien dat in de 2 weken na het openstellen van het ideeënplatform XiBE meer dan 50% van de medewerkers actief is en we eindigen op 2 van de 3 medewerkers die steeds weer terugkeren. Voorkeur van de gemeenschap. Waarom zou je de expertise van de medwerkers ook niet gebruiken om zo goed mogelijke keuzes te maken? Als medewerkers zien hoeveel potentie hun gemeenschappelijke intelligentie vertegenwoordigt, zien ze ook gelijk dat er wel keuzes gemaakt moeten worden: alle ideeën oppakken is niet realistisch. De dagelijkse operatie moet immers ook doorgang vinden. Geef medewerkers daarom gelegenheid hun eigen voorkeuren kenbaar te maken, met Likes als ze een idee aansprekend vinden, of met 'Ik wil bijdragen' als ze een actieve rol willen nemen bij de realisatie van een idee. Zo hebben ze invloed op de besluitvorming. Dat is het tweede stapje in de juiste richting, van 'Veranderd worden' naar 'Veranderen'. Objectief en transparant. Medewerkers nemen de moeite om ideeën te delen (en soms vinden ze het ook best spannend), ze kijken naar ideeën van collega's, verrijken met reacties en geven hun voorkeuren aan. Dan verdienen ze dat ieder idee bekeken wordt en over ieder idee afzonderlijk een besluit genomen en gecommuniceerd wordt. Dus geen 'We zullen het in het management team bespreken', maar out-in-the-open en dan het liefst ook nog doordat bij de weging ook een groep medewerkers een actieve rol heeft. In het IdeaRealization concept hebben we dat daarom in een tweetrapsraket vorm gegeven. In de eerste ronde kijken 3 of 4 medewerkers naar alle ideeën en doen ze een eerste inschatting van de mogelijke opbrengsten en kosten. De voice-of-the-community (Likes, 'Ik wil bijdragen' en de teneur van de reacties) wordt gewogen en het aansluiten bij strategische doelstellingen wordt vastgesteld. Dat levert een objectieve weging, die voor iedereen inzichtelijk is. En deze medewerkers doen vanuit hun perspectief een voorstel voor al dan niet oppakken van initiatieven en in welke volgorde dat volgens hen het beste zou kunnen. In de tweede ronde worden deze voorstellen door een tweede groep, waarbij dan ook 1 of 2 beslissers aanschuiven, aan een sanity-check onderworpen en wordt er een definitieve keuze gemaakt. De hele organisatie weet dat de weging onafhankelijk is uitgevoerd en iedereen kan de keuzes en besluiten nalezen: het derde stapje naar draagvlak voor de gewenste verbetering of verandering. Hoeveel ideeën moet je dan tegelijkertijd oppakken? Dat bepaalt de organisatie zelf, want met de weging van de ideeën zie je niet alleen wat de ideeën op kunnen brengen, maar ook welke investeringen in tijd, middelen of euro's gedaan moeten worden, zodat je het traject een hele hoge kans van slagen heeft. Ideas are useless, unless used -- T. Levitt Gedreven teamleden. Alles staat klaar: de inzichten van de werkvloer zijn gedeeld, medewerkers hebben hun voorkeuren kenbaar gemaakt en de besluitvorming was zorgvuldig en transparant. Helemaal goed toch? Bijna.... want geen enkel idee is zo geniaal dat er een gouden buzzer in zit, waar je maar op hebt te slaan om het idee, als bij magie, in praktijk te brengen. Nu begint het echte werk. En plezier. Tot nu toe hebben we de denkkracht van de organisatie ingezet om tot zo goed mogelijke keuzes te komen. Laten we dan ook de daadkracht van de hele organisatie activeren om de gekozen initiatieven tot een concreet resultaat te brengen. Laat medewerkers zelf aangeven in welk idee-team ze een actieve rol willen oppakken, dan krijg je idee-teams die intrinsiek gedreven zijn (en niet als aangewezen vrijwilligers een extra klus op hun bord gegooid krijgen). Deze persoonlijke motivatie kan voortkomen uit een directe betrokkenheid bij idee-domein, maar ook een drive om een keer met andere aspecten van de organisatie in aanraking te komen of de wens om eens een andere rol dan de gebruikelijke rol te vervullen; dat is namelijk een uitgelezen kans om je talenten te ontwikkelen. Wij gaan nu door met de volgende stappen, definitieve samenstelling van de idee-teams en het starten met de uitvoering. We houden je op de hoogte van de voortgang en zullen succesfactoren blijven delen.
We hebben een mooie vermelding gekregen in het EventBranche Magazine. Lees het hier. Wij geloven dat er op elk moment van de dag, wat je ook aan het doen bent, ideeën ontstaan. Dus ook tijdens een inspirerend event of een interessante workshop! De spreker verteld interessante dingen en je denkt... "Hier ga ik morgen direct mee aan de slag", "Dat is interessant, ik ga mijn collega hier attent op maken!" Maar... wat komt er uiteindelijk van je voornemen terecht? We gaan weer over tot de orde van de dag en je voornemen verdwijnt. Zonde! Niet alleen voor de deelnemers, maar ook een gemiste opportunity voor de presentatoren. Gelukkig kan dat ook anders! Het Pridea platform helpt om de inspiratie van het event te transporteren naar morgen. Hoe? Tijdens het event of de workshop leggen wij voornemens vast van je bezoekers. Deze worden weergegeven op een scherm (zie afbeelding rechts) zodat de bezoekers constant de voornemens voorbij zien komen en ze daar ook weer inspiratie uit op kunnen doen. Geen voornemen? Dan kun je een like geven op een voornemen van een andere bezoeker. Kort na het evenement krijgen de bezoekers een zichtbare herinnering van ons om echt aan de slag te gaan met hun voornemen en bieden we ze vanuit onze ervaring een aanpak om het voornemen om te zetten in concrete actie. Twee weken erna krijgt iedere bezoeker de tweede en laatste persoonlijke herinnering om te voorkomen dat de boodschap van het event en het goede voornemen door de waan van de dag verdwijnt. En jouw presentatoren krijgen een overzicht van de voornemens die tijdens hun lezing of workshop ontstonden, zodat ze een aanleiding hebben om hun diensten aan te bieden of ze hun verhaal kunnen verbeteren. Mogelijk ben je enthousiast geworden en ben je benieuwd hoe een XiBE for Events bijdraagt aan het blijvende effect dat jouw event kan hebben? Laat ons contact opnemen, of neem contact met ons op en maak van je event een blijvend resultaat! Wil jij weten hoe wij voor een intern event jouw medewerkers zelf het event laten maken? Blijf deze blog dan volgen. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |