![]() Weet wat er toe doet. Veel organisaties weten dat de werkelijke waarde de kennis, ervaring en bevlogenheid van de medewerkers betreft. Want wie weet nu het beste wat er goed gaat, wat er beter kan, waar de interne samenwerking tot gave resultaten leidt, waar je intern in het moeras terecht komt, wat klanten willen en hoe de relatie met partners is? Juist! De medewerker. Al in 1989 schreef Sydney Yoshida over de Iceberg of Ignorance. En als je in je eigen organisatie luistert, hoor je dan vaak: 'Ze doen er toch nooit wat mee...'? Of 'Tegen de tijd dat het management besloten heeft, hoeft het al lang niet meer'? Dan wordt het tijd om de voice-of-the-community structureel input te laten zijn van de besluitvorming. In dit geval heeft de directeur simpelweg met al z'n medewerkers klankbordsessies gehouden, met 3 flip-overs: 'Wat houden we vast', 'Waar gaan we mee stoppen', 'Wat moeten we opstarten'. Het eerste effect is dat medewerkers waardering zien en voelen. En dat er zonder veel inspanning wel 65 relevante suggesties, aanbevelingen en ideeën op tafel zijn gekomen. Deel en activeer. Waar liggen jullie opgerolde flip-overs? Veel brainstormsessies eindigen met het oprollen van de flip-overs. En dat is niet alleen een verspilling van tijd en energie, maar ook een enorme dip in de bevlogenheid van de deelnemers. De teleurstelling van het uitblijven van resultaten overtreft bij verre het enthousiasme van het mee mogen denken. Als je niet van te voren bedacht hebt wat je met de uitkomst van de brainstorm gaat doen, kun je beter geen brainstorm houden. Zorg dus dat alle deelnemers en betrokkenen (want niet iedereen kan nu eenmaal bij een ideation sessie aanwezig zijn) zien wat er allemaal aan suggesties, aanbevelingen en ideeën verzameld is. De medewerkers kunnen dan, geïnspireerd door andere ideeën, nog nieuwe suggesties delen of reageren op ideeën van anderen. Dat kan natuurlijk uitstekend met het ideeënplatform XiBE, maar kan ook met posters of via story-telling. Hoe belangrijk vinden medewerkers dat dan? Onze statistieken laten zien dat in de 2 weken na het openstellen van het ideeënplatform XiBE meer dan 50% van de medewerkers actief is en we eindigen op 2 van de 3 medewerkers die steeds weer terugkeren. Voorkeur van de gemeenschap. Waarom zou je de expertise van de medwerkers ook niet gebruiken om zo goed mogelijke keuzes te maken? Als medewerkers zien hoeveel potentie hun gemeenschappelijke intelligentie vertegenwoordigt, zien ze ook gelijk dat er wel keuzes gemaakt moeten worden: alle ideeën oppakken is niet realistisch. De dagelijkse operatie moet immers ook doorgang vinden. Geef medewerkers daarom gelegenheid hun eigen voorkeuren kenbaar te maken, met Likes als ze een idee aansprekend vinden, of met 'Ik wil bijdragen' als ze een actieve rol willen nemen bij de realisatie van een idee. Zo hebben ze invloed op de besluitvorming. Dat is het tweede stapje in de juiste richting, van 'Veranderd worden' naar 'Veranderen'. ![]() Objectief en transparant. Medewerkers nemen de moeite om ideeën te delen (en soms vinden ze het ook best spannend), ze kijken naar ideeën van collega's, verrijken met reacties en geven hun voorkeuren aan. Dan verdienen ze dat ieder idee bekeken wordt en over ieder idee afzonderlijk een besluit genomen en gecommuniceerd wordt. Dus geen 'We zullen het in het management team bespreken', maar out-in-the-open en dan het liefst ook nog doordat bij de weging ook een groep medewerkers een actieve rol heeft. In het IdeaRealization concept hebben we dat daarom in een tweetrapsraket vorm gegeven. In de eerste ronde kijken 3 of 4 medewerkers naar alle ideeën en doen ze een eerste inschatting van de mogelijke opbrengsten en kosten. De voice-of-the-community (Likes, 'Ik wil bijdragen' en de teneur van de reacties) wordt gewogen en het aansluiten bij strategische doelstellingen wordt vastgesteld. Dat levert een objectieve weging, die voor iedereen inzichtelijk is. En deze medewerkers doen vanuit hun perspectief een voorstel voor al dan niet oppakken van initiatieven en in welke volgorde dat volgens hen het beste zou kunnen. In de tweede ronde worden deze voorstellen door een tweede groep, waarbij dan ook 1 of 2 beslissers aanschuiven, aan een sanity-check onderworpen en wordt er een definitieve keuze gemaakt. De hele organisatie weet dat de weging onafhankelijk is uitgevoerd en iedereen kan de keuzes en besluiten nalezen: het derde stapje naar draagvlak voor de gewenste verbetering of verandering. Hoeveel ideeën moet je dan tegelijkertijd oppakken? Dat bepaalt de organisatie zelf, want met de weging van de ideeën zie je niet alleen wat de ideeën op kunnen brengen, maar ook welke investeringen in tijd, middelen of euro's gedaan moeten worden, zodat je het traject een hele hoge kans van slagen heeft. Ideas are useless, unless used -- T. Levitt ![]() Gedreven teamleden. Alles staat klaar: de inzichten van de werkvloer zijn gedeeld, medewerkers hebben hun voorkeuren kenbaar gemaakt en de besluitvorming was zorgvuldig en transparant. Helemaal goed toch? Bijna.... want geen enkel idee is zo geniaal dat er een gouden buzzer in zit, waar je maar op hebt te slaan om het idee, als bij magie, in praktijk te brengen. Nu begint het echte werk. En plezier. Tot nu toe hebben we de denkkracht van de organisatie ingezet om tot zo goed mogelijke keuzes te komen. Laten we dan ook de daadkracht van de hele organisatie activeren om de gekozen initiatieven tot een concreet resultaat te brengen. Laat medewerkers zelf aangeven in welk idee-team ze een actieve rol willen oppakken, dan krijg je idee-teams die intrinsiek gedreven zijn (en niet als aangewezen vrijwilligers een extra klus op hun bord gegooid krijgen). Deze persoonlijke motivatie kan voortkomen uit een directe betrokkenheid bij idee-domein, maar ook een drive om een keer met andere aspecten van de organisatie in aanraking te komen of de wens om eens een andere rol dan de gebruikelijke rol te vervullen; dat is namelijk een uitgelezen kans om je talenten te ontwikkelen. Wij gaan nu door met de volgende stappen, definitieve samenstelling van de idee-teams en het starten met de uitvoering. We houden je op de hoogte van de voortgang en zullen succesfactoren blijven delen.
0 Comments
![]() We hebben een mooie vermelding gekregen in het EventBranche Magazine. Lees het hier. Wij geloven dat er op elk moment van de dag, wat je ook aan het doen bent, ideeën ontstaan. Dus ook tijdens een inspirerend event of een interessante workshop! De spreker verteld interessante dingen en je denkt... "Hier ga ik morgen direct mee aan de slag", "Dat is interessant, ik ga mijn collega hier attent op maken!" Maar... wat komt er uiteindelijk van je voornemen terecht? We gaan weer over tot de orde van de dag en je voornemen verdwijnt. Zonde! Niet alleen voor de deelnemers, maar ook een gemiste opportunity voor de presentatoren. Gelukkig kan dat ook anders! Het Pridea platform helpt om de inspiratie van het event te transporteren naar morgen. Hoe? Tijdens het event of de workshop leggen wij voornemens vast van je bezoekers. Deze worden weergegeven op een scherm (zie afbeelding rechts) zodat de bezoekers constant de voornemens voorbij zien komen en ze daar ook weer inspiratie uit op kunnen doen. Geen voornemen? Dan kun je een like geven op een voornemen van een andere bezoeker. Kort na het evenement krijgen de bezoekers een zichtbare herinnering van ons om echt aan de slag te gaan met hun voornemen en bieden we ze vanuit onze ervaring een aanpak om het voornemen om te zetten in concrete actie. Twee weken erna krijgt iedere bezoeker de tweede en laatste persoonlijke herinnering om te voorkomen dat de boodschap van het event en het goede voornemen door de waan van de dag verdwijnt. En jouw presentatoren krijgen een overzicht van de voornemens die tijdens hun lezing of workshop ontstonden, zodat ze een aanleiding hebben om hun diensten aan te bieden of ze hun verhaal kunnen verbeteren. Mogelijk ben je enthousiast geworden en ben je benieuwd hoe een XiBE for Events bijdraagt aan het blijvende effect dat jouw event kan hebben? Laat ons contact opnemen, of neem contact met ons op en maak van je event een blijvend resultaat! Wil jij weten hoe wij voor een intern event jouw medewerkers zelf het event laten maken? Blijf deze blog dan volgen. ![]() Op 1 oktober organiseerden Bureau MDJ en Pridea de kick-off voor Het Akkoord van Albrandswaard. Er ligt een hele mooie kans voor de gemeente, verenigingen, ondernemers en inwoners om tot concrete acties te komen richting een gezond en levendig Albrandswaard. Waar men samenwerkt, elkaar kent en helpt. ![]() Na een introductie van de wethouder Martijn Heezen (Buitenruimte, Educatie en Sport) gingen de ruim 40 enthousiastelingen in 5 deelonderwerpen met elkaar in gesprek en aan de slag om ideeën te bedenken die in Het Akkoord opgenomen kunnen worden. De energie van de kopgroepleden en hun drive om met elkaar tot een goed en gaaf Akkoord voor Albrandswaard te komen, maakten dat iedereen actief meedacht en meedeed. Zo werd het een bruisende avond waar al heel veel goede suggesties uitgekomen zijn. ![]() Nu denk je natuurlijk: ‘Dat heb ik vaker gezien, zo’n bijeenkomst. En dan gebeurt er vervolgens niets!’. Sterker nog, een aantal deelnemers sprak die zorg zelfs uit. Daarom krijgen de deelnemers toegang tot het unieke participatieplatform XiBE. Daar worden alle uitkomsten van de kick-off gedeeld, kunnen deelnemers Likes uitdelen, ideeeën verrijken, reacties geven en ook nog nieuwe ideeën delen. En aangeven of ze mee willen doen bij de uitvoering van initiatieven. Gebruikersvriendelijk en eenvoudig. In de 2e fase worden dan, op basis van de voorkeuren van de betrokkenen, keuzes gemaakt over de initiatieven die wel of niet in Het Akkoord opgenomen worden. En dan wel met zelf samengestelde teams, zodat ze intrinsiek gemotiveerd zijn en vele handen het werk licht maken. ![]() Dit is wat de deelnemers zeiden: “We hebben veel meer bereikt in één avond dan ik op voorhand verwacht had”, “Ik wist eigenlijk helemaal niet zo goed wat de andere sportverenigingen allemaal al deden” “Super belangrijk dat we de komende weken met elkaar op het platform kunnen blijven samenwerken” “Goed dat deelnemers zelf invulling kunnen bepalen en daarmee aan de slag gaan en niet hun handje ophouden voor een zak geld”. Albrandswaard is op de goede weg om de gemeenschappelijke kennis en het enthousiasme om te zetten in concrete resultaten! Werk jij ook bij een gemeente en wil je ook met participatie aan de slag? De traditionele inloopavond vervangen door een bruisende, actiegerichte workshop? Neem dan contact met ons op. Wij helpen jullie om ideeën naar concrete resultaten te brengen.
![]() Iedereen kent die hele bekende uitspraken: "Voordat de zomervakantie begint ronden we dit nog even af!" of "We gaan de boel eens goed opruimen, dan kunnen we na de vakantie fris starten!" Er zijn nog veel meer van deze bekende uitspraken. Wie kent het niet? De bekende ideeënbus welke in veel bedrijven te vinden is. Door de medewerkers kan er een idee ingediend worden door en briefje in de bus te stoppen, of een formulier in te vullen over het idee. Met vast ook ideeën hoe de vakantiestress het beste opgelost kan worden. Op een dag wordt het ideeënbusje leeggemaakt door het management. Zij kijken of je idee een goed idee is en geven dan de medewerker een beloning omdat ze blij zijn dat medewerkers zo meedenken. Wat het management niet ziet is dat het ingediende idee altijd een goed idee is voor de medewerker. Medewerkers zien namelijk meer op de werkvloer dan het management. Denk even terug aan hoe je je voelde voordat je vakantie kreeg. Gestrest, alles moet af, thuis moet ik mijn koffer nog inpakken en morgen moet ik al vroeg op het vliegveld zijn. Hetzelfde is dat met een idee waarvan je weet dat het slimmer werkt. Je ergert je aan de huidige situatie, je wilt verbetering zien. (Net als het gestrest zijn en weten wat je nog te wachten staat als je thuiskomt) Je dient het idee met positieve energie in en ziet de uitvoering al helemaal voor je. (Net als het gevoel dat je ein-de-lijk vakantie hebt) De vakantie die je geboekt had gaat wel door... of het ingediende idee gerealiseerd wordt is nog de vraag. Niet veel later krijg je te horen dat het te veel tijd en geld kost om jouw idee te realiseren en het daarmee dus geen goed idee is. Geen beloning, maar belangrijker, weer terug bij de huidige situatie.
![]() Bij ZomerOndernemer krijgen jongeren tussen de 15 en 22 jaar de kans om ervaring op te doen met het opzetten van een eigen bedrijf en daarbij te leren wat ondernemerschap inhoudt. Daarbij worden de jongeren begeleidt door ervaren ondernemers en bezoeken zij bedrijven om te zien wat het hebben van een eigen onderneming in de praktijk is. Voor de 3e keer op rij heeft Pridea meegedaan als Business Buddy. Wij geloven dat ondernemerschap, in de meest brede zin van het woord, een cruciale vaardigheid is voor iedereen. Eigenaarschap, zelfredzaamheid en doorzettingsvermogen maken dat je elke mogelijke toekomst met vertrouwen tegemoet kunt treden. Dus wat is er nu mooier dan jongeren helpen met hun eerste stappen op het pad van hun eigen bedrijf? Een ideale kans om te ervaren wat er allemaal komt kijken bij een eigen onderneming: business plan, product- of dienstontwikkeling, marketing en sales. Of ze nu doorzetten met hun eigen bedrijf of niet, ze leren cruciale skills die in hun verdere carrière waardevol zijn. Daarom juichen wij het initiatief van de ZomerOndernemer van harte toe! Doen is de beste manier van denken. Dat staat centraal bij de ZomerOndernemer, net als bij Pridea. Met je eigen idee aan de slag gaan, eigen afwegingen en keuzes maken, ervaren wat wel en wat niet werkt en trots zijn op bereikte resultaten. Niet alleen uit een boekje, maar zelf meemaken. Want Confucius zag het al juist: 'Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.' Wij willen de winnaars van de ZomerOndernemer 2019 van harte feliciteren! Voor alle ondernemende jongeren die aan dit evenement hebben meegedaan: wij wensen je veel succes in de toekomst! Team Pridea Ik ben er voor 100 procent uit! Ik ben een echte ondernemer!" ![]() September 2018, al trillend van de zenuwen kwam ik binnen bij Pridea… wat was het spannend. Een stage waar zelfstandigheid een uitdaging was. Al snel voelde ik dat de sfeer anders was bij Pridea dan wat ik gewend was, zoals open gesprekken en een gezellige sfeer tussen de medewerkers. De spanning viel langzaam van me af en ik keek met een positieve blik naar de komende 9 stageweken. In tegenstelling tot mijn schoolperiode was ik bijna nooit ziek, een bewijs dat ik op mijn plek was en me rustig voelde. Ik kwam binnen als onzeker meisje, maar ik leerde al snel dat ik ook mag zijn wie ik ben. Voor beide partijen was mijn eerste stage bij Pridea dan ook een mooie en leerzame tijd. Omdat het zo’n succes was ging ik tegen het einde van mijn schooljaar weer stagelopen bij Pridea. Veel minder spannend zo’n eerste stagedag, want niets was meer nieuw… dacht ik. Dat had ik mis. Uiteraard waren er in de periode van mijn afwezigheid dingen veranderd, want dat hoort bij een gezond bedrijf! Ik leerde mezelf meer te accepteren en uiteraard ook meer over het vak waarvoor ik leerde. Ik kreeg alle ruimte om mijn kennis uit te breiden en mezelf te ontplooien. Tijdens mijn twee stages waren er gesprekken over een baan bij Pridea, maar wilde ik dat wel? De vraag die ik mezelf altijd stelde was: ‘wat wil ik eigenlijk’? Het onzekere meisje in mij kwam weer naar boven, maar gelukkig had ik inmiddels bij Pridea geleerd dat eigen keuzes maken heel belangrijk is. En ja, ik ging akkoord! Inmiddels ben ik 2 weken officieel Office Manager van Pridea. De waardering die ik bij Pridea kreeg en het respect voor alles wat ik doe zorgde voor een blije stagiaire, die in is gaan zien dat het werk wat er te doen is ook echt zin heeft. Omdat ik zelf ervaring heb met minder leuke werkplekken vind ik de methodiek van Pridea zo gaaf, want wat is er nu mooier om werknemers/stagiaires gelukkig en blij te zien op de plek waar ze veel tijd doorbrengen? Dat is de reden dat ik onderdeel wil zijn van Pridea, om ervoor te zorgen dat medewerkers zich enthousiast voelen over hun werkplek, net als ik! Kun jij al vol trots vertellen hoe geweldig je werkplek is? Laat je horen! Ben jij nieuwsgierig geworden naar onze werkwijze, omdat jij ook je medewerkers gelukkig wilt zien, of ben jij een medewerker die ideeën heeft hoe het beter kan op de werkvloer? Kom gezellig aan voor een kopje koffie, dan vertellen we je meer! Corlinda ten Broek Office Manager van Pridea ![]() Iedereen heeft ondernemerschap in zich. Jong en oud. Wat is er dan gaver dan een schoolklas zelf een evenement te laten organiseren? Bureau MDJ ging aan de slag met groep 7 en 8 van de Elckerlycschool samen met middelbare school Roland Holst College om te leren hoe je een gezamenlijk evenement bedenkt en uitvoert. De leerlingen uit groep 7 en 8 maakten niet alleen kennis met de grote school en spannende pubers, maar ook met de manier van werken. Ze moesten in groepjes aan de slag en mochten soms binnen een thema ook helemaal zelf iets bedenken. In een aantal lessen werden ze geholpen om de eerste ideeën te verzamelen, ze met elkaar te verrijken, keuzes te maken en te zorgen dat ze in praktijk kwamen. Wat begon als een simpele sponsorloop werd een heuse laser-jungle. En dat hebben de leerlingen helemaal zelf bedacht en in praktijk gebracht. Tijdens het traject is het ideeënplatform XiBE ingezet, om de leerlingen ook buiten deze lessen samen te laten werken, nieuwe suggesties te doen en aan opdrachten te werken. En zo konden ze ook actief hun ouders laten zien met wat voor gaaf project ze bezig waren. Een mooie brug tussen school en thuis. Leerling: "Ik kon die app op school, maar ook gewoon met de mobiel van m'n vader bekijken, dus wist ik elke keer precies hoeveel geld we al voor het WNF hadden verzameld." Het was fantastisch om te zien hoe al die leerlingen hun talenten ingezet hebben om met elkaar een groots evenement te maken. Alle verschillende onderdelen werden door de leerlingen opgepakt, van financiën, marketing tot aan locatie en laser-guns. Dat is nog eens ondernemerschap! Kijk hoe trots ze het resultaat laten zien. Erg leuk om te zien hoe behulpzaam XiBE is bij het verzamelen van ideeën en vooral ook bij het samen kiezen van het beste idee. Het kan nog best lastig zijn om je eigen idee te laten varen en enthousiast voor iets anders te kiezen. Bij deze leerlingen van 10-12 jaar ging dat erg goed en dat is mede dankzij XiBE! ![]() De ervaring van Martijn van Wee, stagiair Marketing & Communicatie bij Pridea. Welke stage heb je bij Pridea gelopen en wat was je belangrijkste leerpunt? 'Bij Pridea liep ik de stage: medewerker Marketing en Communicatie. Mijn belangrijkste leerpunt was dat als je het in een goed bedrijf wilt maken je een erg hoge inzet nodig hebt en een professionele werkhouding. Anders zal je het niet gaan redden in deze maatschappij.' Wat vond je tijdens jouw stage het meest positief aan Pridea? 'Het meest positief vond ik het geloof in hetgeen wat Pridea aan klanten aanbiedt. Iedereen wist zeker dat het ideeën realiseren van medewerkers de manier is om betere relaties tussen medewerkers en mensen met een hoge functie binnen het bedrijf te creëren.' Wat is de meest bijzondere eigenschap van Pridea? 'Het geloof in het succes van dit bedrijf.' Met welke drie woorden zou je de sfeer en het Pridea-team omschrijven? 'Close, professioneel en gezellig.' ![]() De ervaring van Corlinda ten Broek, stagiaire Directiesecretaresse/Managementassistent bij Pridea. Welke stage heb je bij Pridea gelopen en wat was je belangrijkste leerpunt? 'Ik heb 2x bij Pridea stage gelopen als Directiesecretaresse/Managementassistent. Ik hield me vooral bezig met de administratieve taken binnen Pridea. Mijn belangrijkste leerpunt was dat ik tevreden mag zijn met mezelf, het zelfstandig aan de slag zijn met taken en prioriteiten stellen.' Wat vond je tijdens jouw stage het meest positief aan Pridea? 'Zij accepteren en respecteren je zoals je bent.' Wat is de meest bijzondere eigenschap van Pridea? 'Wat niet leuk is doen we niet en besteden we ook niet uit aan een ander.' Met welke drie woorden zou je de sfeer en het Pridea-team omschrijven? 'Behulpzaam, gezellig en hardwerkend.' ![]() De ervaring van Carmen Muskita, stagiare Mediavormgeving bij Pridea. Welke stage heb je bij Pridea gelopen en wat was je belangrijkste leerpunt? 'De stagefunctie die ik had bij Pridea, was Mediavormgeving. Ik hield me bezig met het maken en editen van filmpjes, foto's en grafische vormgeving. Tijdens mijn stage was ik niet bezig met één soort taak, maar had ik afwisselende taken, wat mijn stage extra leuk en leerzaam maakte. Mijn belangrijkste leerpunt was om goed zelfstandig te kunnen werken en je verantwoordelijk was voor de projecten waar je zelf mee bezig was.' Wat vond je tijdens jouw stage het meest positief aan Pridea? 'Er was altijd een leuke en gezellige werksfeer. Je kon altijd bij elkaar terecht als er iets was en kon dus altijd op elkaar rekenen.' Wat is de meest bijzondere eigenschap van Pridea? 'Bij Pridea is het erg fijn dat je je eigen tijden kan inplannen en je je eigen planning kan volgen, omdat je vaak zelfstandig aan het werk bent. Als je ook wat meer tijd nodig hebt voor een project/opdracht, houden zij er ook gewoon rekening mee. Zij hebben veel inleving.' Met welke drie woorden zou je de sfeer en het Pridea-team omschrijven? 'Gezellig, informeel en resultaatgericht.' |
AuthorsPridea team Archives
September 2022
Categories |