Een interessant artikel in de Financial Times over de effecten van Idea Management software op de interne samenwerking. Het aantal ideeën dat met Idea Management software uit de organisatie getrokken wordt, is overweldigend. Maar organisatie worden pas echt succesvol en medewerkers werkelijk bevlogen als die ideeën uitgevoerd worden. Dat is precies de zwakke plek van Idea Management: het legt de focus op het genereren van steeds meer en weer nieuwe ideeën, zonder voldoende aandacht voor het realiseren van die ideeën. Ten onrechte creëren software leveranciers de verwachting dat een paar geselecteerde pareltjes van ideeën uit een lijst van honderden zich als vanzelf naar de realiteit teleporteren. Met Idea Management krijgen organisatie een nog veel langere lijst met ideeën, die maar al te vaak op de to-do list blijven steken. Net als in het verleden in de stoffige ideeënbus. Eén of twee successen maken nog geen werkelijk verschil. Terwijl onderzoek aantoont dat 82% van alle ideeën van medewerkers voldoende potentie heeft om gerealiseerd te worden. De waarde van de expertise van medewerkers is, zoals in het artikel in de Financial Times Idea Management software boosts collaboration gesteld, evident: "Employees often have ideas for improvements at work – after all, who knows the business better? But few are put forward, let alone reviewed, refined and acted upon. Ending this huge waste of knowledge and creativity is the aim of idea management software. This helps organisations capture and evaluate ideas to identify the best, by letting people make suggestions, comment on each other’s proposals, collaborate and vote for winners." Ook de uitgangspunten van Idea Management zijn juist: Laagdrempelig "The prerequisite is that it has to be simple. Facebook, Twitter and LinkedIn have become ubiquitous largely because they are easy to use. If you want 70,000 people to collaborate, it can’t be intimidating.” - Mr Geyer (MetLife). Zichtbaarheid voor de hele organisatie "Employees like the fact that everyone’s ideas are on view for people to see and vote on, so they can see how they are rated. In the past, they submitted their ideas into a “black box“. Now the ideas are like a living organism that people can see evolve.” - Michael Stilger (QMarkets) Waardering voor medewerkers "Giving employees the chance to take part in the development of the company is good for morale. People who’ve been with us 25 years say this is first time they’ve really felt valued, engaged with the direction of the company, and that management has considered their ideas.” - Mr Geyer (MetLife). Waarde van ideeën Good idea management software helps decision making because it makes it easy for the “crowd” or experts to evaluate which ideas are best" - Michael Stilger (QMarkets). De zwarte zwaan It’s amazing how people who wouldn’t normally contribute to the innovation process because they are quiet and shy, will do so electronically,” - Michael Stilger (QMarkets). Idea Management 2.0Idea Realization slaat de brug vanaf Idea Management naar een cultuur waarin ideeën van medewerkers structureel en continue in praktijk gebracht worden. De focus van Idea Realization ligt dan ook bij het uitvoeren van ideeën en het meetbaar maken van de resultaten. Want pas dan ontstaat een vliegwiel van successen, erkende bijdrages aan het organisatieresultaat en bevlogen medewerkers. Idea Realization is een concept, biedt structuur en wordt ondersteund door het XiBE platform. Want in die verhouding worden successen geboekt. Dus wanneer je als organisatie besluit om de expertise van medewerkers structureel te verzilveren, kies dan voor balans tussen het genereren van ideeën en het realiseren ervan.
Michiel Dietvorst - Co-founder Pridea
3 Comments
Volgens een artikel in de Volkskrant van 16 april 2014 lukt het Zweden wel nieuwe bedrijven en ideeën te stimuleren, waar het Nederlandse innovatiebeleid op forse kritiek stuit. Het geheim: 'Innovatie-Idols'. Het Nederlandse topsectorenbeleid is vooral op maat gesneden van de succesvolle bedrijven van nu, zonder dat duidelijk is of deze bedrijven over twintig jaar nog steeds succesvol zijn. Vinnova (het door de Zweedse overheid in het leven geroepen onafhankelijke innovatie-instituut) gelooft daarentegen in het zogeheten 'challenge driven innovation'. Vinnova formuleert een maatschappelijk probleem, bijvoorbeeld verkeersveiligheid, en roept ondernemers, wetenschappers en beleidsmakers op om oplossingen te bedenken. 'Vroeger deden we het anders, toen legden we te veel van bovenaf op, zo van: wij denken dat de toekomst van Zweden in de nanotechnologie ligt, of in de biowetenschappen.' volgens Joakim Appelquist (40), directielid van het Zweedse innovatie-instituut Vinnova. Deze observatie is precies waarom veel innovatie-trajecten in het bedrijfsleven ook weinig succesvol zijn. Het management bepaalt top-down hoe, wat en wie binnen de organisatie innovatie moeten bedrijven. Door een overvloed aan kader of beperkende overtuigingen wordt alles wat enigszins lijkt op verrassing of out-of-the-box zo snel mogelijk als 'te risicovol' naar de prullenbak verwezen. Terwijl werkelijke verbetering of innovatie in eerste instantie altijd voor verwarring zorgt. If at first the idea is not absurd, then there will be no hope for it. -- Albert Einstein Het concept van Idea Realization volgt dezelfde insteek. Laat medewerkers zonder enige beperking alle ideeën, inzichten, suggesties uiten. Omdat Idea Realization de focus legt bij het in praktijk brengen van ideeën (en niet bij het opstellen van een zo lang mogelijke to-do lijst met ideeën waar in de toekomst nog eens naar gekeken gaat worden), onstaat vanzelf de mindset 'hoe kunnen we dit idee wel uitwerken en uitvoeren?'. Omdat objectief gekeken wordt naar de waarde van een idee, of die nu ligt op het vlak van omzet, kosten, efficiency of bevlogenheid, volgt op de eerste principiële 'laten we deze doen!' vanzelf het traject waarin de realisatie van het idee ondergebracht kan worden. En hoeft er niet langer energie gestoken te worden in het vinden van de toepasselijke Idea Killer. In dit Forbes artikel biedt Elena Bajic een aantal handvatten om binnen een organisatie draagvlak en support te organiseren om medewerker ideeën in praktijk te brengen. Alle punten zijn juist, maar nemen, in mijn opinie, ten onrechte als uitgangspunt dat er een oorlog gewonnen moet worden en dat er een muur van wij tegen het management geslecht moet worden. En dat leidt tot de aanbeveling om voor ieder idee een gedegen business plan, funding, draagvlak en sponsoring te realiseren. Vanuit management perspectief is het echter evident dat het inzetten van de expertise van medewerkers direct tot significante verbeteringen leidt. Maar zonder ervaring met en het succes van gerealiseerde ideeën, blijft het management terughoudend. En de aanpak met afzonderlijke business cases voor ieder idee leidt tot veel overhead en inefficiëntie. En het houdt de cultuur van afdekken van zoveel mogelijk risico’s in stand. De bewuste keuze voor het invoeren van het Idea Realization concept biedt een veel natuurlijker pad naar het verzilveren van expertise van medewerkers. Een cultuur en methode waarin alle medewerkers structureel en op hun moment ideeën, bevindingen, verrassingen of inspiratie kunnen omzetten in concrete verbeteringen, neemt de noodzaak weg om keer op keer het management met geweld over de streep te trekken. De bewezen aanpak van Idea Realization biedt houvast en gegarandeerd resultaat. Met het realiseren van kleinere en grotere optimalisaties leert de organisatie wat werkt, wat niet werkt, waar potentie ligt, waar medewerkers enthousiast van worden en waar klanten op zitten te wachten, of juist niet. Het gaat er niet om een zo lang mogelijke lijst met ideeën te krijgen. Het gaat er wel om een bewuste selectie daarvan ook daadwerkelijk in praktijk te brengen. En dan steeds weer een volgende set van ideeën op te pakken. Want resultaten zijn het vliegwiel van succesvol intrapreneurship. 12 Young Professionals denken samen na over een goede film. Binnen no-time stapelen de ingevingen en ideeën zich op en krijgt het verhaal dat ze willen vertellen vorm. Sommige ideeën worden enthousiast in de groep geworpen en groeien uit. Andere ingevingen worden omzichtig opgeborgen voor eigen gebruik. Het blijft immers een competitie...!
|
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |