Heel verhelderend artikel in de Volkskrant dit weekend over Safi Bahcall en zijn lessen voor organisaties over innovaties: 'Van gek idee naar groot succes'. Cruciaal inzicht: organisaties hebben loonshots nodig: ideeeën die op het eerste gezicht belachelijk klinken, maar bij succes enorme gevolgen kunnen hebben. De starheid van veel (grote) organisatie maakt dat zulke maffe ideeën geen kans van slagen hebben. De politiek is te belangrijk geworden. De kans op promotie is groter wanneer je je verzet tegen risico's (zie ook blog over de risico-mijdende reflex). Bij kleinere organisaties werk je juist met z'n allen samen aan dat ene crazy idea. If at first the idea is not absurd, then there is no hope for it -- Albert Einstein Wat kun je doen om jouw organisaties de optimale mix te laten zijn tussen groot en klein? Artiesten en soldaten1) Scheid de fasen -- haal creatieve artiesten en helfhaftige soldaten uit elkaar Voglens Safi Bahcall: "Bij gesprekken met ceo’s blijkt het beeld van artiesten en soldaten heel pakkend. Je begrijpt dan ineens dat een artiest zijn of haar idee als een prachtige baby ziet. Een wezen dat kan uitgroeien tot iets wonderlijks. Terwijl een soldaat denkt in nadelen. Die ziet een verfrommelde rozijn, bedekt met kots en poep – sorry, het kan dat ik m’n beeldspraak wat laat beïnvloeden door het feit dat ik net een baby heb gekregen. Hoe dan ook: deze twee groepen zien de zaken gewoon anders. Als soldaat moet je risico’s zo veel mogelijk uitsluiten. Maar als artiest is er geen grotere belediging denkbaar dan dat iemand zegt dat je alle risico uit je kunst hebt gehaald." 2) Creëer een dynamisch evenwicht -- zorg dat beide takken even belangrijk zijn en schrijf ze niet te veel de wet voor Zowel artiesten als soldaten zijn nodig. In de metafoor van smeltend water: één molecuul kan een blok ijs niet in stromend water veranderen door haar buren toe te roepen dat ze een beetje moeten ontspannen. Binnen de huidige organisatie structuren is vaak één van beide takken leidend, daarmee krijgt de andere tak nooit een kans. Accepteer dat de twee groepen dingen gewoon anders zien, stimuleer ze, laat ze in hun waarde en laat ze zelf hun deel van de organisatie optimaal inrichten. 3) Verhoog het magische getal -- behoud je creativiteit als je voorbij het 'magische getal' van 150 werknemers groeit Houdt politieke spelletjes buiten de deur, kies voor niet-financiële beloningen en verminder perverse prikkels voor managers. Zo voorkomt je dat je bedrijf star wordt en alle maffe ideeën al bij voorbaat kansloos zijn. Maffe ideeeën ontstaan vanzelf. Of het een loonshot kan worden, hangt af van de organisatie. De crux is is dat de ontwikkeling als in twee aparte organisaties gebeurt die later gaan samenwerken.
0 Comments
|
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |