Pridea
  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact


Pridea                                                                                                                          
blog                
                                                                                                             

 

Een corporate is geen start-up.

15/4/2016

1 Comment

 
Picture
Een mooi voorbeeld van een corporate die wil leren van een start-up: Ahold kijkt in de keuken bij Startupbootcamp.
​Of een corporate die besluit dat ze meer start-up willen zijn: Samsung wants to be more like a start-up.
Alleen werkt dat niet ...

Een start-up identity voor corporates moet groeien. Dat kun je niet met een besluit afdwingen. Het is net alsof je besluit dat je 10 kilo gewicht kwijt wil zijn. De weegschaal trekt zich daar helemaal niets van aan... Net als je organisatie zich niets zal aantrekken van al die mooie top-down besluiten over nieuwe cultuur, werkwijze of filosofie. Het zal wel weer overwaaien denkt het gros van de werknemers.

Picture
Samsung ervaart de (marktgedreven) noodzaak om in beweging te komen, de concurrentie is moordend, klanten hebben steeds hogere verwachtingen. Het is steeds lastiger om mee te blijven doen.
De kracht van de grote organisatie (zekerheid, kwaliteit, leverbetrouwbaarheid, innovatie) is de valkuil geworden (traag, duur, reactief, risicomijdend).

Tot zover nog helemaal goed, want: zonder noodzaak, geen verandering.

Dus dit is het plan:
  • interne cultuur veranderen
  • snel als een start-up handelen
  • open communicatie,
  • continu innoveren.
Maar dit is wat ze eigenlijk willen bereiken:
  • minder bureaucratie
  • lagere kosten
  • hogere medewerkertevredenheid.
 
Picture
En hoe pak je dat aan? Dan neem je een top-down besluit en start je een groots en meeslepend verandertraject!
Aan de tekentafel schets je de nieuwe organisatie. Je trekt een enorm blik consultants open. Je schrijft iedereen voor hoe zich te gedragen. Stuurt de top van de organisatie op training. Snijdt een heleboel mensen uit de organisatie. Stel nieuwe doelen en KPI vast. Maakt natuurlijk een fantastische interne communicatie campagne.
​Dan lukt het wel! Toch?

Corporates die meer start-up karakter binnen hun organisatie willen ontwikkelen, moeten twee valkuilen omzeilen:
Start-up karakter past niet in bestaande structuren
De bestaande structuren zijn gegroeid om de traditionele business te bedrijven. Een nieuwe richting, in het oude keurslijf is gedoemd te mislukken, omdat het aan alle kanten afgeremd en tegengewerkt wordt.
De traditionele business in een nieuw keurslijf is eveneens een zekere route op weg naar falen. 
Het is alsof je twee huizen op één fundament probeert te bouwen.

Alleen door van binnenuit te veranderen (en daarmee te accepteren dat er een lange overgangstijd is), beweeg je richting succes. Het nieuwe moet gekoesterd worden, zodat het groeit. Terwijl de oogst van de oude akkers ook
binnengehaald moet worden.

Het is een reis, het aankomen op bestemming kun je niet verordonneren.
Medewerkers willen niet veranderd worden
De meeste mensen in de organisatie zien dat verandering wenselijk of noodzakelijk is. En de meesten willen ook graag een actieve bijdrage leveren. 
Maar zoals het management niet graag de les gelezen krijgt, willen ook medewerkers niet horen dat ze anders moeten zijn. Als je die verandering omdraait en medewerkers actief betrekt bij de vraag 'Hoe gaan wij anders zijn?', heb je gelijk draagvlak en gedreven, enthousiaste, betrokken medewerkers.

Dat lijkt een langzamer traject, maar de tijd die je na een voortvarende start steekt in het meekrijgen van de massa, kost veel meer tijd.


Het is een groepsreis, vanaf organiseren tot en met de uitjes op de bestemming.
Je kunt wel besluiten om meer start-up karakter te ontwikkelen,
maar
 niet om een start-up te zijn. 
1 Comment

    Authors

    Pridea team

    Archives

    March 2023
    February 2023
    September 2022
    July 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    October 2021
    April 2021
    August 2020
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    October 2017
    June 2017
    February 2017
    August 2016
    July 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    November 2015
    October 2015
    August 2015
    June 2015
    May 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    December 2013
    April 2013
    February 2013
    January 2013

    Categories

    All

    RSS Feed

Van pridea voor jou

XiBE trial
Whitepaper 'Kracht bottom-up'
Shortpaper 'Innovatie'

Over deze website

Disclaimer
Privacy
​Voorwaarden

Volg Pridea

Schrijf je in, mis niets en wees altijd op de hoogte van ons laatste nieuws. 
Picture
Picture
Picture
Picture

​Bezoekadres & contactgegevens

Euroweg 20
3825 HD  AMERSFOORT
info@pridea.nl
​033-453 5956

  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact