Beïnvloeden. Een in vele gedaanten terugkerend centraal onderwerp in de levens van velen. We zoeken allemaal naar manieren om onze omgeving, ons leven, onze relaties en ons geluk naar de onze hand te zetten. Door (vooraf) structuren aan te brengen of door slim in te spelen op de situatie. Deze tijd heeft ons laten zien dat we de maatschappij, economie of klimaat maar in zeer beperkte mate naar onze hand kunnen zetten. Zie alleen al de impact die de COVID19 pandemie op ons bestaan heeft gehad. En nog steeds heeft. Veel bestaande procedures, organisaties, maatschappelijke modellen of vormen van bedrijfsvoering bleken niet bestand tegen zoveel chaos en onvoorspelbaarheid. Natuurlijk aanpassingsvermogenDe mens heeft altijd een groot aanpassingsvermogen gehad: veerkracht. We kennen allemaal aansprekende verhalen over mensen die enorme tegenslagen te verwerken kregen, en zich weer wisten op te richten en door te zetten. Of ondernemers die onafgebroken in hun droom bleven geloven en eindelijk tot succes wisten te komen. Ondanks, of misschien wel dankzij, alle tegenslagen. Onze natuurlijke veerkracht is voor velen echter steeds meer naar de achtergrond geschoven. Risico-mijders zijn we geworden. We steken enorm veel tijd in voor-denken, (mogelijke) problemen identificeren, maatregelen treffen of risico’s wegnemen. Opdat het maar niet meer misgaat. Helaas zijn we daarmee wel onze natuurlijke veerkracht aan het verliezen. Ons vertrouwen op terugvallen op onze eigen veerkracht is naar de achtergrond geschoven, vervangen door vooraf opgestelde plannen, procedures, controle-mechanisme en aansprakelijkheden. Als alles anders loopt ....‘Zoals verwacht loopt alles anders’, stelt Omdenken haarscherp. En hoe reageren we dan? Met frustratie! Omdat het, ondanks alle voorbereidingen, toch niet loopt zoals gepland. Het gevoel gefaald te hebben overheerst. We treden problemen niet meer tegemoet om ze te overwinnen, maar alleen nog om ervan te leren zodat we de volgende keer een nog beter plan kunnen maken. We laten de mislukking het liefst zo snel mogelijk achter ons om ons op nieuwe doelen te richten. Nieuw adagiumLaat veerkracht het motto voor 2022 zijn! Besteed minder tijd aan plannen maken en vertrouw meer op ons vermogen om problemen te overwinnen. Dan spelen we veel beter in op (constante) verandering, doen we er ons voordeel mee, groeien we mee met het project, staat het doel centraal en niet het (al dan niet) volgen van het plan. Het gestaag ontwikkelen van veerkracht bij alle lagen van de organisaties biedt enorme kansen om succesvol te blijven en nog succesvoller te worden. Het zou de primaire focus van organisaties moeten zijn. Het snel en flexibel kunnen inspelen op veranderende omstandigheden, maakt het verschil tussen vooruitgang of achteruitgang. Interne en externe uitdagingen kunnen vanuit alle geledingen, met inzet van gezamenlijke denkkracht en daadkracht aangepakt worden. Inspelen op onverwachte gebeurtenissenOf het nu gaat om moeten inspelen op onverwachte, ongewenste gebeurtenissen of een bewuste keuze voor een specifieke richting van de organisatie, een verandering in cultuur of het ontwikkelen van nieuwe product of dienstverlening: veerkracht is zowel voor reactief aanpassen als voor proactief veranderen een competentie van doorslaggevende waarde. Voor iedere aanleiding en scope is het zo snel mogelijk en optimaal benutten van dat wat op het pad komt en omvormen naar dat wat bijdraagt aan het doel van de organisatie, de meest efficiënte, leukste en meest bevredigende manier van invloed uitoefenen op je omgeving. Veerkracht (terug)brengen in de organisatieHoewel het een natuurlijke karaktereigenschap is, is het wel noodzakelijk om de veerkracht weer terug te krijgen in de organisatie als geheel.
Bewust van de noodzaak van een veerkrachtige organisatie, kan een organisatie als geheel, op basis van synergie tussen top-down en bottom-up, zorgen voor het weer op de voorgrond zetten van onze natuurlijke eigenschap.
0 Comments
Betrokkenheid van medewerkers is voor veel organisaties een belangrijk onderwerp. Logisch dat je dit periodiek in kaart brengt, via een jaarlijks MTO of op andere manieren. Dat levert een schat aan informatie en suggesties op.
Als HR manager kun je jezelf het volgende afvragen: 1. Hebben we een volledig beeld? 2. Maken we optimaal gebruik van de opgetelde denkkracht? 3. Kunnen we de bevindingen en suggesties goed opvolgen? Herkenbaar? Lang niet alle waardevolle kennis en expertise wordt ten volle benut. En dan ontbreekt vaak ook nog aandacht voor opvolging. Een gemiste kans! En nadelig voor medewerker en organisatie. In het nieuwste webinar van First Day Advisory Group en Pridea zijn we op 9 december 2021 ingegaan een bewezen aanpak en digitale middelen die deze problemen kunt adresseren. Waarbij je niet alleen de organisatie helpt zich te ontwikkelen, maar tegelijkertijd de betrokkenheid van medewerkers naar een hoger niveau brengt. Groei door naar een ‘great place to work’! Ben je benieuwd hoe HR een impuls kan geven op dit belangrijke onderwerp? Zie hier om het webinar terug te kijken. Of laat ons contact met je opnemen om in te gaan op jullie eigen situatie. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |