Wat is de typische start voor een nieuw project, een verandering of een nieuwe richting? De kick-off. ‘Een kick-off?’ zie ik je denken, dat is toch niet meer een belofte dat er iets gaat gebeuren? Dat past toch niet bij Pridea? Inderdaad! Daarom noemen wij het ook de ‘Pact’ sessie. Het is de eerste hands-on sessie met het idee-realisatie-team: nadat we uit alle gedeelde ideeën zorgvuldig en transparant keuzes hebben gemaakt, de medewerkers zelf konden aangeven bij welk idee ze mee willen doen en de teams zijn samengesteld. En dan…. aan de slag! Stel je voor, medewerkers krijgen ruimte om hun kennis en ervaring in te zetten om een echte uitdaging (laten we het zelfs maar een probleem noemen) op te lossen. Niet een plan maken en dat dan aan het MT moeten voorleggen, hopen dat er een positief besluit genomen wordt. En het dan ergens in de organisatie te zien verdwijnen, en misschien komt er ooit nog iets terug. Nee, dan beter een Pact sessie! Zelf de ideale situatie schetsen, uitgaande van de zelf ervaren belemmingen en mogelijkheden van nu, de eerste concrete oplossing bouwen, randvoorwaarden schetsen, budget bepalen, teamplay, etc. En dus vooral: zelf in actie komen! Met heel veel ‘doen is de beste manier van denken’ worden oplossing zo wel gerealiseerd. Dat is intrapreneurship. Zo komen medewerkers aan het roer, ontwikkelen ze hun talenten, krijgen ze toegepaste (!) ervaring met methodes als MVP, prototyping, design thinking, etc., maar gaan ze ook over communicatie, acceptatie-criteria en uitrol. Als echte interne ondernemers eigenaar van hun idee. En zien wij keer op keer medewerkers trots vertellen over hun bijdrage aan het succes. Wil je zelf ook een Pact sessie doen, let dan op deze 7 punten:
1 Comment
|
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |