Acht succesfactoren om expertise van medewerkers actief om te zetten in verbeteringen.Een cultuur van continu verbeteren bereik je niet met een besluit alleen. De enige weg naar succes is een doelgerichte aanpak: zorgen dat er (voortdurend) zichtbare resultaten zijn. De kwaliteit en het aantal ideeën van medewerkers zijn namelijk het minste probleem. Of misschien ligt daar juist wel de grootste uitdaging: maar dan een mentale (management) uitdaging. Mobiliseer een groep medewerkers. Vertel ze dat je ze waardeert. Dat ze een belangrijke factor in het succes zijn. En vraag ze met ideeën te komen om de organisatie te verbeteren. Het enige dat je vervolgens met zekerheid kunt stellen, is dat je geen flauw benul hebt van alle ideeën die dan naar boven gaan komen. De kortste route om er dan weer korte metten mee te maken is met Idea Killers. Dat maakt de verhoudingen overigens tegelijkertijd ook helder: de komende jaren hoef je de medewerkers niet meer te vragen meer betrokkenheid te tonen. Hopelijk ben je wel in staat leiderschap te tonen en de betrokkenheid, expertise, creativiteit en oplossingsgerichtheid van je medewerkers te waarderen. Start dan met Idea Realization: een inspirerend traject met veel bevlogenheid, en aansprekende resultaten. Het is de meest natuurlijke weg naar solide optimalisatie. Acht succesfactorenAls het zo voor de hand ligt, waarom is minder dan 5% van organisaties dan in staat om ideeën van medewerkers structureel om te zetten in gerealiseerde verbeteringen? De kern is dat ideeën van medewerkers van nature een lage urgentie hebben: morgen zijn ze er namelijk ook nog wel, het management kan zich dus met gerust hart richten op de waan van de dag. Terwijl de waan van de dag geen potentiële € 6.000 extra winstbijdrage per medewerker per jaar vertegenwoordigt. Vandaag starten is beter dan mooie voornemens voor morgen. Onderstaande 8 succesfactoren maken dat je niet alleen enthousiast begint, maar snel successen boekt en daarmee een begin maakt met het verankeren van Idea Realization in je organisatie. Begin met je handen uit de mouwen te steken Medewerkers leven in de overtuiging dat er toch wel weer niets zal gebeuren. Dus start niet als je niet op voorhand bereid bent om de handen uit de mouwen te steken. Want pas zodra je de eerste ideeën in praktijk brengt, verandert die mindset en krijgen medewerkers hernieuwd vertrouwen in de eigen organisatie. Doe de oogkleppen af Medewerkers weten als geen ander wat goed gaat en wat beter kan. Geef daarom op voorhand geen waardeoordeel over de soorten ideeën waar je naar op zoek bent. Zet je medewerkers oogkleppen op en je mist alle pareltjes van ideeën. Reserveer tijd en budget Medewerkers hebben veel ideeën. Heel veel ideeën. Het is een noodzakelijke, maar erg zinvolle investering, om in de beginfase gedegen alle ideeën te bestuderen, onderzoek te doen naar oorzaken en objectief te bepalen wat ze kunnen bijdragen. Omarm het onverwachte De ideeën van medewerkers laten je als geen ander zien hoe ze tegen de organisatie aankijken. Dat is soms erg confronterend, maar biedt enorme kansen om gelopen en lopende trajecten nog succesvoller te maken. Maar alleen als je bereid bent de ongezouten waarheid van ideeën te accepteren. Vergeet: ‘Ja, maar…’! Wie het kleine niet eert… Start met het realiseren van het laaghangend fruit. Zichtbare resultaten zijn de belangrijkste drijfkracht van het vliegwiel. Kleine ideeën kunnen heel goed snel opgepakt worden, zonder grote impact op de organisatie. En het feit dat er een succes is, is belangrijker dan de omvang van dat succes. Communiceer Duidelijkheid staat voorop. Iedereen begrijpt dat de organisatie niet in één keer alle ideeën oppakt en ten uitvoer brengt. Communiceer actief over het traject, de successen en de tegenvallers. Geef helder aan waarom sommige ideeën wel en andere juist niet opgepakt worden. Maak je medewerkers partners in crime Ideeën komen voort uit alle geledingen van de organisatie en alle lagen van de organisatie moeten ook actief bijdragen aan de realisatie ervan. Er bestaat geen schutting tussen ideeën bedenken en ideeën uitvoeren. Dus activeer je medewerkers om zelf betrokken te zijn, tot aan de oplevering van het gerealiseerde idee. Vier successen Complimenteer bewust en publiekelijk de medewerker die aan de bron van het gerealiseerde idee stond. Dat maakt mensen trots en zorgt voor een continue instroom van nieuwe ideeën. Idee Realisatie moeilijker dan het lijkt, makkelijker dan je denkt.
0 Comments
Mooi prikkelend artikel op ManagementSite door Misha de Sterke. Doordat Innovatie afdelingen in de regel enthousiaster worden van nieuwe ideeën dan van gerealiseerde ideeën, wordt er bij lange na niet zoveel geïnnoveerd als wel mogelijk zou zijn. Misha noemt een aantal grondoorzaken:
- beter een perfect plan, dan een goed resultaat - ontbreken van een heldere afrekenmodel voor innovatie - onvoldoende focus op (fast-) prototyping en experimenteren - procesmatige aanpak in plaats van minimal-viable-product benadering. Met verbetertrajecten tuimelen organisaties in dezelfde valkuilen. Continu verbetertrajecten starten in de regel heel voortvarend. Maar de methodiek is topzwaar en een knellend keurslijf, waar terugkerende management aandacht steeds weer een nieuwe zwieper aan moet geven. Dat komt omdat in de praktijk alleen proces-knelpunten opgepakt worden en daar worden medewerkers nu eenmaal niet steeds opnieuw enthousiast over. Want alles wat niet in het kader past, wordt afgeschoten. Dus gaan verbetertrajecten meestal als een nachtkaars uit. Innovatie, verbetertraject, intern ondernemerschap: er is maar één echte succesfactor is: het aantal zichtbaar gerealiseerde ideeën! Alles moet in het werk gesteld worden om gezamenlijk concrete successen te boeken en met iedereen te delen. Steeds weer nieuwe ideeën houden het vliegwiel niet op gang. Mooie toezeggingen ook niet. Grootse, meeslepende plannen leiden niet automatisch tot resultaten. De waarde van ideeën berekenen, verlegt de focus van de inspirerende ingeving, naar het helder maken van duidelijke doelen en daarmee het behalen van concrete resultaten. Dat betekent dat de organisatie ook onverwachte ideeën met voldoende potentie moet oppakken: die ideeën die voor het management niet, maar voor medewerkers wel cruciaal zijn. Kies MVP als uitgangspunt om tot concrete resultaten te komen: ofwel 'wat is het eerste kleine stapje dat je nu kunt zetten op weg naar je doel'. Leer en ervaar. Pas aan waar nodig. En dan weer het eerste kleine stapje. De link tussen optimalisatie en innovatie is de uitvoeringsbekwaamheid die je ontwikkelt. Waarbij veel kleine optimalisatieslagen aansprekender zijn dan één groot, langslepend, door de happy few getrokken, innovatietraject. En door succesvol te zijn in optimalisatieslagen, bereik je vanzelf een hoger niveau van innovatieve power-to-execute. Ideeën bedenken is een natuurlijke eigenschap van de mens. En behoeft dus geen extra aandacht. Focus je energie op die paar ideeën die je tot succes brengt, linksom of rechtsom. Je zult zien dat het vliegwiel van successen vanzelf op gang komt en blijft. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |