Pridea
  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact


                                                                 
​                                 PRIDEA BLOG                                                                                                                            

 

Wanneer wordt continu verbeteren succesvol?

15/6/2015

0 Comments

 

Acht succesfactoren om expertise van medewerkers actief om te zetten in verbeteringen.

Picture
Een cultuur van continu verbeteren bereik je niet met een besluit alleen. De enige weg naar succes is een doelgerichte aanpak: zorgen dat er (voortdurend) zichtbare resultaten zijn. De kwaliteit en het aantal ideeën van medewerkers zijn namelijk het minste probleem.
Of misschien ligt daar juist wel de grootste uitdaging: maar dan een mentale (management) uitdaging. 

Mobiliseer een groep medewerkers. Vertel ze dat je ze waardeert. Dat ze een belangrijke factor in het succes zijn. En vraag ze met ideeën te komen om de organisatie te verbeteren.
Het enige dat je vervolgens met zekerheid kunt stellen, is dat je geen flauw benul hebt van alle ideeën die dan naar boven gaan komen. De kortste route om er dan weer korte metten mee te maken is met Idea Killers. Dat maakt de verhoudingen overigens tegelijkertijd ook helder: de komende jaren hoef je de medewerkers niet meer te vragen meer betrokkenheid te tonen.

Hopelijk ben je wel in staat leiderschap te tonen en de betrokkenheid, expertise, creativiteit en oplossingsgerichtheid van je medewerkers te waarderen. Start dan met Idea Realization: een inspirerend traject met veel bevlogenheid, en aansprekende resultaten. Het is de meest natuurlijke weg naar solide optimalisatie.

Acht succesfactoren

Picture
Als het zo voor de hand ligt, waarom is minder dan 5% van organisaties dan in staat om ideeën van medewerkers structureel om te zetten in gerealiseerde verbeteringen? De kern is dat ideeën van medewerkers van nature een lage urgentie hebben: morgen zijn ze er namelijk ook nog wel, het management kan zich dus met gerust hart richten op de waan van de dag.

Terwijl de waan van de dag geen potentiële € 6.000 extra winstbijdrage per medewerker per jaar vertegenwoordigt. 
Vandaag starten is beter dan mooie voornemens voor morgen. 

Onderstaande 8 succesfactoren maken dat je niet alleen enthousiast begint, maar snel successen boekt en daarmee een begin maakt met het verankeren van Idea Realization in je organisatie.

Begin met je handen uit de mouwen te steken
Medewerkers leven in de overtuiging dat er toch wel weer niets zal gebeuren. Dus start niet als je niet op voorhand bereid bent om de handen uit de mouwen te steken. Want pas zodra je de eerste ideeën in praktijk brengt, verandert die mindset en krijgen medewerkers hernieuwd vertrouwen in de eigen organisatie. 

Doe de oogkleppen af
Medewerkers weten als geen ander wat goed gaat en wat beter kan. Geef daarom op voorhand geen waardeoordeel over de soorten ideeën waar je naar op zoek bent. Zet je medewerkers oogkleppen op en je mist alle pareltjes van ideeën.

Reserveer tijd en budget
Medewerkers hebben veel ideeën. Heel veel ideeën. Het is een noodzakelijke, maar erg zinvolle investering, om in de beginfase gedegen alle ideeën te bestuderen, onderzoek te doen naar oorzaken en objectief te bepalen wat ze kunnen bijdragen. 

Omarm het onverwachte 
De ideeën van medewerkers laten je als geen ander zien hoe ze tegen de organisatie aankijken. Dat is soms erg confronterend, maar biedt enorme kansen om gelopen en lopende trajecten nog succesvoller te maken. Maar alleen als je bereid bent de ongezouten waarheid van ideeën te accepteren. Vergeet: ‘Ja, maar…’!

Wie het kleine niet eert… 
Start met het realiseren van het laaghangend fruit. Zichtbare resultaten zijn de belangrijkste drijfkracht van het vliegwiel. Kleine ideeën kunnen heel goed snel opgepakt worden, zonder grote impact op de organisatie. En het feit dat er een succes is, is belangrijker dan de omvang van dat succes.

Communiceer
Duidelijkheid staat voorop. Iedereen begrijpt dat de organisatie niet in één keer alle ideeën oppakt en ten uitvoer brengt. Communiceer actief over het traject, de successen en de tegenvallers. Geef helder aan waarom sommige ideeën wel en andere juist niet opgepakt worden.

Maak je medewerkers partners in crime 
Ideeën komen voort uit alle geledingen van de organisatie en alle lagen van de organisatie moeten ook actief bijdragen aan de realisatie ervan. Er bestaat geen schutting tussen ideeën bedenken en ideeën uitvoeren. Dus activeer je medewerkers om zelf betrokken te zijn, tot aan de oplevering van het gerealiseerde idee.

Vier successen
Complimenteer bewust en publiekelijk de medewerker die aan de bron van het gerealiseerde idee stond. Dat maakt mensen trots en zorgt voor een continue instroom van nieuwe ideeën.

Idee Realisatie
moeilijker dan het lijkt, makkelijker dan je denkt.

0 Comments



Leave a Reply.

    Authors

    Pridea team

    Archives

    February 2025
    December 2024
    May 2024
    April 2024
    November 2023
    August 2023
    May 2023
    April 2023
    February 2023
    September 2022
    July 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    October 2021
    April 2021
    August 2020
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    October 2017
    June 2017
    February 2017
    August 2016
    July 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    November 2015
    October 2015
    August 2015
    June 2015
    May 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    December 2013
    April 2013
    February 2013
    January 2013

    Categories

    All

    RSS Feed

Van pridea voor jou

XiBE trial
Whitepaper 'Kracht bottom-up'
Shortpaper 'Innovatie'

Over deze website

Disclaimer
Privacy
​Voorwaarden

Volg Pridea

Schrijf je in, mis niets en wees altijd op de hoogte van ons laatste nieuws. 
Picture
Picture
Picture
Picture

​Bezoekadres & contactgegevens

Euroweg 20
3825 HD  AMERSFOORT
[email protected]
06 29 904 026

  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact