Pridea
  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact


                                                                 
​                                 PRIDEA BLOG                                                                                                                            

 

Belonen voor innovatie is geen handje-klap

27/11/2014

0 Comments

 
Picture
Een heldere 'How Do You Motivate Innovation?' statement van Yulia Ivanova in Innovation Enterprise. Ze wijst op het grote afbreuk risico van belonen van innovatie ideeën. Niet alleen in de perceptie van een betaling voor een innovatief idee, maar ook door de scheve gezichten wanneer een individu of juist een groep incidenteel of structureel uitbetaald wordt. Een eerder artikel 'How Small Rewards Drive Innovation' van Will Yakowics op Inc.com beschreef al dat hoge beloningen eerder contraproductief werken dan kleine beloningen.

Wij zien ook dat het transactionele karakter van betaling voor een innovatief idee niet nodig is en eerder tot ongewenste resultaten dan tot meer relevante ideeën leidt. De trots en waardering die medewerkers voelen als hun idee gerealiseerd wordt is niet te overtreffen. Een zak geld heeft namelijk (en niet alleen in het kader van ideeën) slechts effect op de hele korte termijn. Daarna is het business-as-usual. Terwijl het besef dat een regelmatig gebruikte oplossing, voortgekomen uit een suggestie van een medewerker en gezamenlijk, door de organisatie zelf, in praktijk gebracht, een levensduur van maanden zo niet jaren heeft.

Picture
Zo vertelde een van de monteurs van een bouwbedrijf dat hij voor het eerst in lange tijd bij een borrel met vrienden weer eens over zijn werk verteld had. Omdat het bedrijf de afgelopen jaren door de slechte economische situatie hard had moeten reorganiseren, was er natuurlijk ook niet zoveel vrolijks te vertellen geweest. Maar nu, met de start van het Idea Realization traject, vertelde hij weer vol vuur over zijn bedrijf: niet alleen werd er nu ruimte gecreëerd om weer op te bouwen, maar dat zijn idee gekozen was en dat hij actief had bijgedragen om het in praktijk te brengen deed hem glimmen van plezier.
Een complex, wereldschokkend idee? Nee hoor: simpelweg digitaliseren van een klein deel van het klantdossier, zodat monteurs op lokatie direct toegang hadden tot relevante informatie over de beveiligingsinstallatie. En niet meer langs kantoor moesten als er een storingsmelding was. 
Iedere keer dat er nu een storing optrad, kon de monteur, soms zelfs al telefonisch, direct helpen. En dat is een stuk  motiverender dan met een boze klant aan de lijn heen en weer racen om informatie op te halen. En natuurlijk ook de directie tevreden: hogere klanttevredenheid en minder verloren tijd.
Overigens: was het een bijzonder idee? Nee ook niet, want het stond al heel lang op de agenda. Maar dan in de vorm van een project om alles te digitaliseren. En dat kwam natuurlijk niet van de grond. Terwijl deze pragmatische insteek, met een scan van alleen de meest cruciale informatie, alleen uit de koker van een monteur kon komen: doelgericht, simpel, directe bijdrage.

Idea Realization biedt organisaties een doelgerichte manier om niet alleen de expertise van medewerkers te vangen, maar ook te zorgen dat er met de ideeën ook werkelijk iets gebeurt. En dan zijn er geen gefrustreerde medewerkers, die zien dat voor hun problemen geen tijd en ruimte is. Terwijl het management wel met allemaal geldverslindende, vaak als zinloos ervaren, projecten bezig is.
Picture
Geef medewerkers de ruimte, laat je verrassen door de ideeën en biedt het kader om waardevolle ideeën ook daadwerkelijk te realiseren.
Dat is nog eens een beloning.
Voor de hele organisatie.

0 Comments

Veranderen moet. Veranderen doe(t) je goed.

6/11/2014

0 Comments

 
Picture
Wie niet mee verandert tekent zijn eigen doodvonnis. Maar hoe verander je succesvol? Maar liefst 70% van de verandertrajecten zijn een mislukking!




Op 13 november verzorgt Pridea voor het NCD het avondcollege over veranderen: traditionele en nieuwe perspectieven op de manier waarop organisaties het pad naar nieuwe horizonten inslaan. Met verschillend resultaat. We delen ervaringen en lessen, net als de geheimen van een aanvullend concept. Het zal niet verbazen dat dat te maken heeft met ‘mensen’ en de manier waarop die gemotiveerd raken om mee te denken. En vooral: DOEN.

De enige constante is verandering ... 
... dus ook veranderen verandert!

Succesvolle organisatie zijn constant in beweging. Ze ontginnen nieuwe gebieden om zich te onderscheiden, zoeken naar oplossingen voor probleemgebieden, promoten innovatie en optimalisatie, verbeteren de cultuur en werkomgeving.
Want stilstand betekent achteruitgang. En achteruitgang het einde.  
Picture
Veranderingtrajecten dien zich in veel verschillende gedaantes en hoedanigheden aan. En komen voort uit een veelheid aan oorzaken. Change management, brainstorms, consultancy, Lean, hei-sessies, veranderprogramma's: allemaal hebben ze gemeen dat ze de organisatie van A naar B moeten brengen. Een noodzakelijke reis is om succesvol te blijven. En toch toont onderzoek aan dat wel 70% van alle veranderingen niet succesvol is.

Picture
Medewerkers zijn al sinds jaar en dag de belangrijkste asset van organisaties. En toch wordt het volledige potentieel van hun expertise bij lange na niet inzet. Dat is een enorme gemiste kans en een groot risico als je getalenteerde medewerkers wil aantrekken en vasthouden. 

Met het unieke Idea Realization concept creëren organisaties een cultuur waarin iedereen een actieve bijdrage levert aan het succes van de organisatie en daarmee de bevlogenheid van medewerkers toeneemt. Een prikkelende aanpak met focus op concrete resultaten. Want de grootste frustratie in verandertrajecten is de enthousiaste start die uitloopt in onafgeronde en ongedragen acties.

Uit (onze eigen) mislukkingen en successen hebben wij een aantal lessen getrokken en die vervat in een nieuwe visie op veranderen. Passend bij de huidige tijd en een antwoord op omgeving die aan frequentere en extremere veranderingen onderhevig is. En waar ook medewerkers andere verwachtingen stellen aan hun werkomgeving en hun invloed daarop.


Inschrijven kan via het NCD. Geen lid, maar wel interesse? Neem contact op met Michiel Dietvorst.
0 Comments

    Authors

    Pridea team

    Archives

    February 2025
    December 2024
    May 2024
    April 2024
    November 2023
    August 2023
    May 2023
    April 2023
    February 2023
    September 2022
    July 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    October 2021
    April 2021
    August 2020
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    October 2017
    June 2017
    February 2017
    August 2016
    July 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    November 2015
    October 2015
    August 2015
    June 2015
    May 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    December 2013
    April 2013
    February 2013
    January 2013

    Categories

    All

    RSS Feed

Van pridea voor jou

XiBE trial
Whitepaper 'Kracht bottom-up'
Shortpaper 'Innovatie'

Over deze website

Disclaimer
Privacy
​Voorwaarden

Volg Pridea

Schrijf je in, mis niets en wees altijd op de hoogte van ons laatste nieuws. 
Picture
Picture
Picture
Picture

​Bezoekadres & contactgegevens

Euroweg 20
3825 HD  AMERSFOORT
[email protected]
06 29 904 026

  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact