Een heldere 'How Do You Motivate Innovation?' statement van Yulia Ivanova in Innovation Enterprise. Ze wijst op het grote afbreuk risico van belonen van innovatie ideeën. Niet alleen in de perceptie van een betaling voor een innovatief idee, maar ook door de scheve gezichten wanneer een individu of juist een groep incidenteel of structureel uitbetaald wordt. Een eerder artikel 'How Small Rewards Drive Innovation' van Will Yakowics op Inc.com beschreef al dat hoge beloningen eerder contraproductief werken dan kleine beloningen. Wij zien ook dat het transactionele karakter van betaling voor een innovatief idee niet nodig is en eerder tot ongewenste resultaten dan tot meer relevante ideeën leidt. De trots en waardering die medewerkers voelen als hun idee gerealiseerd wordt is niet te overtreffen. Een zak geld heeft namelijk (en niet alleen in het kader van ideeën) slechts effect op de hele korte termijn. Daarna is het business-as-usual. Terwijl het besef dat een regelmatig gebruikte oplossing, voortgekomen uit een suggestie van een medewerker en gezamenlijk, door de organisatie zelf, in praktijk gebracht, een levensduur van maanden zo niet jaren heeft. Zo vertelde een van de monteurs van een bouwbedrijf dat hij voor het eerst in lange tijd bij een borrel met vrienden weer eens over zijn werk verteld had. Omdat het bedrijf de afgelopen jaren door de slechte economische situatie hard had moeten reorganiseren, was er natuurlijk ook niet zoveel vrolijks te vertellen geweest. Maar nu, met de start van het Idea Realization traject, vertelde hij weer vol vuur over zijn bedrijf: niet alleen werd er nu ruimte gecreëerd om weer op te bouwen, maar dat zijn idee gekozen was en dat hij actief had bijgedragen om het in praktijk te brengen deed hem glimmen van plezier. Een complex, wereldschokkend idee? Nee hoor: simpelweg digitaliseren van een klein deel van het klantdossier, zodat monteurs op lokatie direct toegang hadden tot relevante informatie over de beveiligingsinstallatie. En niet meer langs kantoor moesten als er een storingsmelding was. Iedere keer dat er nu een storing optrad, kon de monteur, soms zelfs al telefonisch, direct helpen. En dat is een stuk motiverender dan met een boze klant aan de lijn heen en weer racen om informatie op te halen. En natuurlijk ook de directie tevreden: hogere klanttevredenheid en minder verloren tijd. Overigens: was het een bijzonder idee? Nee ook niet, want het stond al heel lang op de agenda. Maar dan in de vorm van een project om alles te digitaliseren. En dat kwam natuurlijk niet van de grond. Terwijl deze pragmatische insteek, met een scan van alleen de meest cruciale informatie, alleen uit de koker van een monteur kon komen: doelgericht, simpel, directe bijdrage. Idea Realization biedt organisaties een doelgerichte manier om niet alleen de expertise van medewerkers te vangen, maar ook te zorgen dat er met de ideeën ook werkelijk iets gebeurt. En dan zijn er geen gefrustreerde medewerkers, die zien dat voor hun problemen geen tijd en ruimte is. Terwijl het management wel met allemaal geldverslindende, vaak als zinloos ervaren, projecten bezig is. Geef medewerkers de ruimte, laat je verrassen door de ideeën en biedt het kader om waardevolle ideeën ook daadwerkelijk te realiseren. Dat is nog eens een beloning. Voor de hele organisatie.
0 Comments
Wie niet mee verandert tekent zijn eigen doodvonnis. Maar hoe verander je succesvol? Maar liefst 70% van de verandertrajecten zijn een mislukking! Op 13 november verzorgt Pridea voor het NCD het avondcollege over veranderen: traditionele en nieuwe perspectieven op de manier waarop organisaties het pad naar nieuwe horizonten inslaan. Met verschillend resultaat. We delen ervaringen en lessen, net als de geheimen van een aanvullend concept. Het zal niet verbazen dat dat te maken heeft met ‘mensen’ en de manier waarop die gemotiveerd raken om mee te denken. En vooral: DOEN. De enige constante is verandering ... |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |