Van Dale geeft de enige juiste definitie van innovatie: invoering van een nieuwigheid. In de meeste verandertrajecten wordt de meeste tijd geïnvesteerd in het 'nieuwigheid' deel. Brainstorms, brown-papers of co-creatie sessies, al dan niet onder bezielende leiding van externe consultants. Heel veel inspiratie, out-of-the-box gesprekken, gave sessies, visuals, yes-we-can, geloof en overtuiging, enthousiasme dat door het dak gaat! En dan....? Innovatie wordt pas succesvol als er evenwicht is tussen 'invoering' en 'nieuwigheid'. Iedereen snapt dat het invoeren van een slecht idee niet moet gebeuren. Maar wie is zich bewust van het effect van het niet ingevoerd krijgen van een perfect initiatief? Dat heeft namelijk nog veel minder zin, want dan zakken het enthousiasme en het vertrouwen in de organisatie tot ver onder het vriespunt. Zie de discussies rondom de productie van de nieuwste Tesla. De praktijk laat zien dat er geen verband is tussen de mate van 'nieuwigheid' en het succes van 'invoering' -- geen enkel fantastisch, world-changing, klein, groot, dik, dun, groen, rijp idee heeft een 'golden buzzer' waarop je maar hebt te drukken om zo'n idee in praktijk te krijgen! Hoe kom je dan van die hatelijke nul af? De aanbeveling is dat organisaties onder de noemer 'leren innoveren' niet alleen de creatieve kant (denkkracht) moeten stimuleren, maar op z'n minst net zoveel de power-to-execute (daadkracht) moeten ontwikkelen. Zo gaat de innovatie-succesratio met sprongen omhoog, en kunnen organisaties tot meer dan 80% van de gekozen ideeën wel in praktijk brengen. Ideeën van klein tot groot, met winstbijdrages van een paar honderd tot wel een half miljoen euro! IdeaRealization biedt het framework waarbinnen denkkracht & daadkracht optimaal ingezet worden, vanuit het perspectief en met actieve inzet van medewerkers. Probeer niet de Tour de France te fietsen als je nog zijwieltjes nodig hebt. Begin klein. Boek successen. Ervaar wat wel en vooral ook wat niet werkt. Weest trots. Laat bevlogenheid borrelen. Groei organisch. Uiteindelijk fiets je ook jouw rondje over de Champs Élysées.
0 Comments
Een kleine mier kwam alle dagen te vroeg op het werk en begon onmiddellijk te werken. Ze was productief en zeer tevreden. Haar baas, een leeuw, was verbaasd dat de mier werkte zonder toezicht. Hij dacht: als zij zoveel presteert zonder supervisie, zou ze dan niet nog meer presteren onder permanent toezicht? Hij wierf een kakkerlak aan die een grote ervaring had in het superviseren en die prachtige rapporten kon opstellen. De eerste maatregel die de kakkerlak nam was een prikklok plaatsen om het komen en gaan van de mier te registreren. Vervolgens had de kakkerlak een secretaresse nodig om hem te helpen met het opstellen van de rapporten en … hij wierf ook een spin aan om het archief te beheren en de telefoongesprekken te controleren. De leeuw was zeer tevreden over de rapporten van de kakkerlak en vroeg hem bovendien de productie en de tendensanalyse in grafiek te zetten. Het is toen dat de kakkerlak een computer en een laserprinter aankocht en… een vlieg aanwierf om de informatica te beheren. De mier, kortgeleden nog productief en stralend, werd wanhopig van die berg papier en van al die vergaderingen die haar tijd opslorpten ! De leeuw vond dat het tijd werd om op de werkplaats van de mier een sectorverantwoordelijke aan te stellen. Deze post werd toevertrouwd aan een krekel die, om te beginnen, een ergonomische stoel aankocht voor zijn kantoor en vast tapijt liet plaatsen. Deze nieuwe verantwoordelijke had ook een computer nodig en een assistente om een strategisch plan uit te werken om het werk te optimaliseren en het budget betreffende de dienst van de mier te controleren. Op dit ogenblik kon de mier er niet meer om lachen en zij maakte zich iedere dag kwader en kwader. Het is toen dat de krekel zijn baas, de leeuw, er van overtuigde dat een studie van de werksfeer absoluut noodzakelijk werd. Na de werklasten te hebben bestudeerd stelde de leeuw vast dat de dienst waar de mier werkte niet meer zo productief was als vroeger. Hij wierf de uil aan, die bekend stond als een vermaard en eersteklas raadgever, om een audit te doen en een oplossing voor te stellen. De uil liep drie maanden rond in de kantoren en stelde een enorm dik rapport op met als besluit: er is veel te veel personeel in deze onderneming. En raad eens wie de leeuw het eerst ontsloeg. De mier natuurlijk want : “zij gaf blijk van een tekort aan motivatie en had een houding die tot conflicten leidde”. Afgelopen vrijdag was het dan zover: de eindpresentaties van de samenwerking tussen de Skyscrapers en Pridea! Zes maanden geleden gingen de Skyscrapers samen met kinderen, onder begeleiding van Pridea, aan de slag met het Wicked Problem van Missing Chapter: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ieder kind klimaatneutraal leeft? De trainees, opgedeeld in groepjes, hebben vijf concepten uitgewerkt. Bij Basisschool de Polsstok werden afgelopen vrijdag de ideeën gepresenteerd, samen met de kinderen die aan het begin mee hadden gewerkt aan de ideeën! Zes maanden geleden ging het traject van start. Uit dertig opdrachtgevers heeft Skyscrapers ervoor gekozen om een maatschappelijk vraagstuk aan te pakken van Missing Chapter Foundation. Missing Chapter Foundation zet zich in voor kind-inclusie: het betrekken van kinderen bij beslissingen die invloed hebben op de toekomst, en dus de kinderen. Met name met klimaatverandering en duurzaamheid is dit natuurlijk het geval. Tim, oprichter van Skyscrapers: “We kozen ervoor om met Missing Chapter te werken omdat we kind-inclusie een erg mooie gedachte vinden en dus voor de volle 100% achter het doel van de organisatie staan. Daarbij is hun “Wicked Problem” super interessant en uitdagend om op te pakken voor de Skyscrapers.” Kinderen denken daarnaast minder in beperkingen dan volwassenen. Zo zijn er verrassende resultaten uit het traject gekomen. Afgelopen vrijdag werden de ideeën gepresenteerd op Basisschool de Polsstok door de trainees, samen met de kinderen. Vijf verschillende concepten dus, met als doel de kinderen te leren over duurzaamheid. De kinderen deden mee met de presentaties. Ook namen twee kinderen zitting in de jury en stelden kritische vragen, samen met Sietse Glazenburg van Missing Chapter Foundation, Michiel Dietvorst van Pridea, Tim Berendsen van Skyscrapers, en Hannah, kind-ambassadeur van Missing Chapter. Zo werden er onder andere vragen gesteld over productie, milieuvriendelijke lijm en of de ideeën wel veilig zijn voor de kinderen. Een voorbeeld, van jurylid (en kind) Nynke: “De papieren kaartjes kunnen misschien wegwaaien. Hoe gaan jullie daarmee om?”. De trainees hadden gelukkig aan alles gedacht! De jury was enthousiast. Kind Adu: “Ik vond het een goede, de kli-maandag!, maar eigenlijk wil ik ook wel een kli-dinsdag en woensdag!”. En, wat zijn de bedachte concepten? De uitgewerkte ideeën van de trainees:1. (Milieuvriendelijke) stickers! “Door iedereen in huis te stimuleren om bewust om te gaan met het klimaat, hebben we, samen met de kinderen van basisschool de polsstok, bedacht om stickers te maken. Op deze stickers staan kleine herinneringen aan de bewoners in huis. Bijvoorbeeld om de verwarming terug te draaien, lamp uit te doen en minder water te gebruiken. Zo laten kinderen aan hun ouders zien hoe iedereen bewust kan omgaan met het klimaat.”- Skyscraper Tamar (Maurits, Loes, Rosanne en Tamar – Richelle en Elaija ) 2. Kli-marathon spel op website Kli-marathon Platform, waarin je van Kli-maatje naar Kli-mattie naar Kli-master kunt gaan, door het afleggen van challenges. “Als Kli-master ben je al een echte kenner op het gebied van klimaatbewustzijn”- Skyscraper Bart (Bart, Marliek, Kevin, Jasper, Hotske) 3. Kidskracht App met challenges “De Kidskracht app zorgt ervoor dat kinderen naar buiten gaan en in actie komen voor het klimaat. Door challenges (die ze zelf helpen bedenken) te doen spelen ze mee in een competitie tegen andere kinderen, klassen en scholen. Al doende leren ze wat er allemaal speelt met betrekking tot het klimaat en hoe hun acties daarop (positief) van invloed zijn!” – Skyscraper Fons (Fons, Rik, Olivier) 4. Vlog challenge “(doe je) masker af!” Inclusief Youtube-, Facebook- en Instagramkanaal GroeneKids waarbij de kinderen elkaar en bekende Nederlands uitdagen om je te laten zien in de strijd tegen klimaatverandering! Zodat zij elkaar aansteken in de strijd voor klimaatverandering. (Daan, Laura, Winnie, Folkert, Elzemiek) 5. Get First – save the earth: Buitenspeelspel politie en boeven: “Een tikspel met een boef, politieagent en burgers waarbij de boef en politieagent de burgers proberen te tikken. De burgers hebben afval bij hen en afhankelijk van of ze door de agent of boef getikt worden gaat het afval in de goede of verkeerde afvalbak.” – Skyscraper Marloes (Marloes, Rainier, Lisa, Michelle) Een van de ideeën (zie boven) is de Kli-Marathon van het groepje van Bart van de Sande. Bart kijkt met tevredenheid terug op het traject: “Ik vind het echt geslaagd. De Kli-marathon is een initiatief dat de kinderen gelijk activeert. Ik merkte echt dat ik er zin in kreeg om naast mijn baan aan het Society traject te werken. Je start iets from scratch, en dat er dan zoiets succesvols uit kan komen is mooi om te zien en geeft voldoening. Ook al weet je niet wat de uitkomst gaat zijn, je moet gewoon beginnen! Ik vond het super leerzaam en ben trots om te zien wat wij in een paar maanden hebben kunnen neerzetten.” Hij is blij dat hij met zijn groep iets heeft kunnen betekenen voor de kinderen: “Wat wij hebben gedaan, dat gaat zeker bijdragen aan het klimaatbewustzijn bij kinderen, die daarmee op hun beurt de volwassenen weer zullen aansporen klimaatbewuster te gaan leven.” Ook Laura van de Vlog challenge vond het een goed project om aan te werken: “Het was erg waardevol om samen met kinderen over een zo cruciaal vraagstuk na te denken als klimaatverandering. Het is een probleem dat vooral de jongere generaties gaat raken, daarom vond ik de samenwerking tussen mijn generatie en die van de kids zo bijzonder.” Alle trainees zijn dan ook erg benieuwd naar het verdere verloop. De verdere ontwikkeling en gebruik van de concepten ligt nu bij Missing Chapter Foundation. Sietse Glazenburg, Missing Chapter Foundation – ‘’Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend, dat we zijn vergeten hier dankbaar voor te zijn. De inzichten van de Skyscrapers en kinderen van Basisschool de Polsstok hebben voor mij die vanzelfsprekendheid in dankbaarheid veranderd.‘’ Tim: “Het is verrassend om te zien wat er voortkomt als je kinderen koppelt aan volwassenen. Dat ook nog eens samen met de drive en skills van Skyscrapers in combinatie met de methodiek van Pridea maakt dat we vijf geteste prototypes hebben kunnen presenteren. Het is nu aan Missing Chapter om hiermee verder te gaan.” Wil je meer weten over IdeaRealization for society of de resultaten van dit traject? Neem contact op met ons! Deze tekst is geschreven en gepubliceerd door Skyscrapers |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |