Pridea
  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact


                                                                 
​                                 PRIDEA BLOG                                                                                                                            

 

Een medewerker idee van 4 miljoen per jaar

9/9/2014

0 Comments

 
Picture
Een heel mooi voorbeeld door Martijn van der Zee (senior vice president e-commerce Air France-KLM) in het Management Team artikel KLM verdient jaarlijks 25 miljoen via sociale media over de waarde van ideeën van medewerkers.


Van der Zee: 'Een van onze medewerkers, die klantvragen via social media beantwoordt, was geïrriteerd over het feit dat ze klanten moest doorverwijzen naar een telefoonnummer als ze wilden afrekenen. Ze nam zelf het initiatief en ontwikkelde het betalingssysteem voor social media. Een kleine 4 weken en 3.500 euro verder stond het er. Het levert ons nu een kleine 80.000 euro per week op.'

Het is fantastisch als medewerkers deze ruimte kunnen nemen en hun ideeën in praktijk kunnen brengen. In lijn daarmee, eveneens volgens van der Zee: 'De enige manier om te zien wat werkt is snel en veel proberen. Dat betekent dat er nogal eens wat mis gaat, of liever: dat iets andere resultaten heeft dan je hoopte of verwachtte. Maar daar leer je van en uiteindelijk komen de echte vernieuwingen wel boven drijven. Bij KLM is het op dit gebied learning by doing. Dat heeft dus niks te maken met het hebben van een innovatieafdeling, ingewikkelde processen, powerpoints of inspiratiesessies'.
Natuurlijk is dat voor grote organisaties veel eenvoudiger te stellen, maar in de kern voor alle organisaties waar: pas als je in beweging bent, begin je richting je doel te bewegen. Zelfs als dat met kleine stapjes is. En ook als die stapjes niet op een duidelijk vooraf uitgestippelde route liggen. Want bijsturen is nog altijd veel eenvoudiger dan de initiële weerstand overwinnen. En hoe groter het plan, hoe groter de weerstand.
Idea Realization biedt organisaties een methodiek om medewerkers actief te betrekken bij 'learning by doing', met, en dat is cruciaal, focus op doen. Want steeds weer nieuwe ideeën verzinnen, brengt de zo noodzakelijke verbetering echt niet dichterbij. Actie en zichtbare resultaten doen dat wel. En beginnen met een paar kleine(re) ideeën is vaak een uitstekende benadering om langzaam de weg in te staan naar continu verbeteren. Door bewuste keuzes, focus op het resultaat en meten & evalueren wat de opbrengsten zijn, wordt de organisatie steeds slimmer in het verzilveren van de expertise van medewerkers.
En natuurlijk is het onwaarschijnlijk dat het eerste idee dat door een medewerker aangedragen wordt, direct 4 miljoen  per jaar waard is. Uit onze ervaring blijkt echter wel dat de gemiddelde winstbijdrage vanuit ideeën 6.000€ per medewerker, per jaar bedraagt. En dan is er ook nog de bevlogenheid van de medewerkers. Die neemt met sprongen toe als hun ideeën niet alleen gevraagd, maar vooral ook uitgevoerd worden.
Wie kan het zich (nog) permitteren om niet direct aan de slag te gaan? 
Beter één idee uitgevoerd dan honderd op een to-do lijst!
0 Comments

    Authors

    Pridea team

    Archives

    February 2025
    December 2024
    May 2024
    April 2024
    November 2023
    August 2023
    May 2023
    April 2023
    February 2023
    September 2022
    July 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    October 2021
    April 2021
    August 2020
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    October 2017
    June 2017
    February 2017
    August 2016
    July 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    November 2015
    October 2015
    August 2015
    June 2015
    May 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    December 2013
    April 2013
    February 2013
    January 2013

    Categories

    All

    RSS Feed

Van pridea voor jou

XiBE trial
Whitepaper 'Kracht bottom-up'
Shortpaper 'Innovatie'

Over deze website

Disclaimer
Privacy
​Voorwaarden

Volg Pridea

Schrijf je in, mis niets en wees altijd op de hoogte van ons laatste nieuws. 
Picture
Picture
Picture
Picture

​Bezoekadres & contactgegevens

Euroweg 20
3825 HD  AMERSFOORT
[email protected]
06 29 904 026

  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact