Een heel mooi voorbeeld door Martijn van der Zee (senior vice president e-commerce Air France-KLM) in het Management Team artikel KLM verdient jaarlijks 25 miljoen via sociale media over de waarde van ideeën van medewerkers. Van der Zee: 'Een van onze medewerkers, die klantvragen via social media beantwoordt, was geïrriteerd over het feit dat ze klanten moest doorverwijzen naar een telefoonnummer als ze wilden afrekenen. Ze nam zelf het initiatief en ontwikkelde het betalingssysteem voor social media. Een kleine 4 weken en 3.500 euro verder stond het er. Het levert ons nu een kleine 80.000 euro per week op.' Het is fantastisch als medewerkers deze ruimte kunnen nemen en hun ideeën in praktijk kunnen brengen. In lijn daarmee, eveneens volgens van der Zee: 'De enige manier om te zien wat werkt is snel en veel proberen. Dat betekent dat er nogal eens wat mis gaat, of liever: dat iets andere resultaten heeft dan je hoopte of verwachtte. Maar daar leer je van en uiteindelijk komen de echte vernieuwingen wel boven drijven. Bij KLM is het op dit gebied learning by doing. Dat heeft dus niks te maken met het hebben van een innovatieafdeling, ingewikkelde processen, powerpoints of inspiratiesessies'. Natuurlijk is dat voor grote organisaties veel eenvoudiger te stellen, maar in de kern voor alle organisaties waar: pas als je in beweging bent, begin je richting je doel te bewegen. Zelfs als dat met kleine stapjes is. En ook als die stapjes niet op een duidelijk vooraf uitgestippelde route liggen. Want bijsturen is nog altijd veel eenvoudiger dan de initiële weerstand overwinnen. En hoe groter het plan, hoe groter de weerstand. Idea Realization biedt organisaties een methodiek om medewerkers actief te betrekken bij 'learning by doing', met, en dat is cruciaal, focus op doen. Want steeds weer nieuwe ideeën verzinnen, brengt de zo noodzakelijke verbetering echt niet dichterbij. Actie en zichtbare resultaten doen dat wel. En beginnen met een paar kleine(re) ideeën is vaak een uitstekende benadering om langzaam de weg in te staan naar continu verbeteren. Door bewuste keuzes, focus op het resultaat en meten & evalueren wat de opbrengsten zijn, wordt de organisatie steeds slimmer in het verzilveren van de expertise van medewerkers. En natuurlijk is het onwaarschijnlijk dat het eerste idee dat door een medewerker aangedragen wordt, direct 4 miljoen per jaar waard is. Uit onze ervaring blijkt echter wel dat de gemiddelde winstbijdrage vanuit ideeën 6.000€ per medewerker, per jaar bedraagt. En dan is er ook nog de bevlogenheid van de medewerkers. Die neemt met sprongen toe als hun ideeën niet alleen gevraagd, maar vooral ook uitgevoerd worden. Wie kan het zich (nog) permitteren om niet direct aan de slag te gaan? Beter één idee uitgevoerd dan honderd op een to-do lijst!
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |