Een mooi voorbeeld van een corporate die wil leren van een start-up: Ahold kijkt in de keuken bij Startupbootcamp. Of een corporate die besluit dat ze meer start-up willen zijn: Samsung wants to be more like a start-up. Alleen werkt dat niet ... Een start-up identity voor corporates moet groeien. Dat kun je niet met een besluit afdwingen. Het is net alsof je besluit dat je 10 kilo gewicht kwijt wil zijn. De weegschaal trekt zich daar helemaal niets van aan... Net als je organisatie zich niets zal aantrekken van al die mooie top-down besluiten over nieuwe cultuur, werkwijze of filosofie. Het zal wel weer overwaaien denkt het gros van de werknemers. Samsung ervaart de (marktgedreven) noodzaak om in beweging te komen, de concurrentie is moordend, klanten hebben steeds hogere verwachtingen. Het is steeds lastiger om mee te blijven doen. De kracht van de grote organisatie (zekerheid, kwaliteit, leverbetrouwbaarheid, innovatie) is de valkuil geworden (traag, duur, reactief, risicomijdend). Tot zover nog helemaal goed, want: zonder noodzaak, geen verandering.
En hoe pak je dat aan? Dan neem je een top-down besluit en start je een groots en meeslepend verandertraject! Aan de tekentafel schets je de nieuwe organisatie. Je trekt een enorm blik consultants open. Je schrijft iedereen voor hoe zich te gedragen. Stuurt de top van de organisatie op training. Snijdt een heleboel mensen uit de organisatie. Stel nieuwe doelen en KPI vast. Maakt natuurlijk een fantastische interne communicatie campagne. Dan lukt het wel! Toch? Corporates die meer start-up karakter binnen hun organisatie willen ontwikkelen, moeten twee valkuilen omzeilen:
Je kunt wel besluiten om meer start-up karakter te ontwikkelen,
maar niet om een start-up te zijn.
1 Comment
|
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |