In dit Forbes artikel biedt Elena Bajic een aantal handvatten om binnen een organisatie draagvlak en support te organiseren om medewerker ideeën in praktijk te brengen. Alle punten zijn juist, maar nemen, in mijn opinie, ten onrechte als uitgangspunt dat er een oorlog gewonnen moet worden en dat er een muur van wij tegen het management geslecht moet worden. En dat leidt tot de aanbeveling om voor ieder idee een gedegen business plan, funding, draagvlak en sponsoring te realiseren. Vanuit management perspectief is het echter evident dat het inzetten van de expertise van medewerkers direct tot significante verbeteringen leidt. Maar zonder ervaring met en het succes van gerealiseerde ideeën, blijft het management terughoudend. En de aanpak met afzonderlijke business cases voor ieder idee leidt tot veel overhead en inefficiëntie. En het houdt de cultuur van afdekken van zoveel mogelijk risico’s in stand. De bewuste keuze voor het invoeren van het Idea Realization concept biedt een veel natuurlijker pad naar het verzilveren van expertise van medewerkers. Een cultuur en methode waarin alle medewerkers structureel en op hun moment ideeën, bevindingen, verrassingen of inspiratie kunnen omzetten in concrete verbeteringen, neemt de noodzaak weg om keer op keer het management met geweld over de streep te trekken. De bewezen aanpak van Idea Realization biedt houvast en gegarandeerd resultaat. Met het realiseren van kleinere en grotere optimalisaties leert de organisatie wat werkt, wat niet werkt, waar potentie ligt, waar medewerkers enthousiast van worden en waar klanten op zitten te wachten, of juist niet. Het gaat er niet om een zo lang mogelijke lijst met ideeën te krijgen. Het gaat er wel om een bewuste selectie daarvan ook daadwerkelijk in praktijk te brengen. En dan steeds weer een volgende set van ideeën op te pakken. Want resultaten zijn het vliegwiel van succesvol intrapreneurship.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |