Volgens een artikel in de Volkskrant van 16 april 2014 lukt het Zweden wel nieuwe bedrijven en ideeën te stimuleren, waar het Nederlandse innovatiebeleid op forse kritiek stuit. Het geheim: 'Innovatie-Idols'. Het Nederlandse topsectorenbeleid is vooral op maat gesneden van de succesvolle bedrijven van nu, zonder dat duidelijk is of deze bedrijven over twintig jaar nog steeds succesvol zijn. Vinnova (het door de Zweedse overheid in het leven geroepen onafhankelijke innovatie-instituut) gelooft daarentegen in het zogeheten 'challenge driven innovation'. Vinnova formuleert een maatschappelijk probleem, bijvoorbeeld verkeersveiligheid, en roept ondernemers, wetenschappers en beleidsmakers op om oplossingen te bedenken. 'Vroeger deden we het anders, toen legden we te veel van bovenaf op, zo van: wij denken dat de toekomst van Zweden in de nanotechnologie ligt, of in de biowetenschappen.' volgens Joakim Appelquist (40), directielid van het Zweedse innovatie-instituut Vinnova. Deze observatie is precies waarom veel innovatie-trajecten in het bedrijfsleven ook weinig succesvol zijn. Het management bepaalt top-down hoe, wat en wie binnen de organisatie innovatie moeten bedrijven. Door een overvloed aan kader of beperkende overtuigingen wordt alles wat enigszins lijkt op verrassing of out-of-the-box zo snel mogelijk als 'te risicovol' naar de prullenbak verwezen. Terwijl werkelijke verbetering of innovatie in eerste instantie altijd voor verwarring zorgt. If at first the idea is not absurd, then there will be no hope for it. -- Albert Einstein Het concept van Idea Realization volgt dezelfde insteek. Laat medewerkers zonder enige beperking alle ideeën, inzichten, suggesties uiten. Omdat Idea Realization de focus legt bij het in praktijk brengen van ideeën (en niet bij het opstellen van een zo lang mogelijke to-do lijst met ideeën waar in de toekomst nog eens naar gekeken gaat worden), onstaat vanzelf de mindset 'hoe kunnen we dit idee wel uitwerken en uitvoeren?'. Omdat objectief gekeken wordt naar de waarde van een idee, of die nu ligt op het vlak van omzet, kosten, efficiency of bevlogenheid, volgt op de eerste principiële 'laten we deze doen!' vanzelf het traject waarin de realisatie van het idee ondergebracht kan worden. En hoeft er niet langer energie gestoken te worden in het vinden van de toepasselijke Idea Killer.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |