Het is weer de tijd van het jaar. De plannen, budgetten en doelstellingen voor volgend jaar worden opgesteld. Top-down natuurlijk... Wel zo eenvoudig, want dan kun je, zonder gedoe, bepalen hoe je vanuit de ivoren toren vindt dat de organisatie zich moet gedragen. Ik heb het ook gedaan, laat daar geen misverstand over bestaan. En dan kon ik het hele jaar de plannen en doelstellingen bewaken -- wat in praktijk betekende dat ik ging afrekenen op het niet halen van de doelstellingen. Want, met al mijn helicopter-view, wijsheid en ervaring, waren de plannnen natuurlijk uitstekend. En schortte het alleen aan de uitvoering. Een korte bloemlezing van kritiek vanuit de werkvloer op 'De plannen voor volgend jaar':
Verandering wordt succesvol door de combinatie van denkkracht & daadkracht. Zo ook de uitvoering van de strategische plannen voor het volgende jaar. Daarvoor is het cruciaal om actief synergie tussen top-down & bottom-up te creëren. Dus niet de top die de keuzes maakt, de plannen schrijft en dan over iedereen uitstort, maar wel samen de uitdagingen voor de komende periode benoemen en bespreken. Zo wordt niet alleen de expertise van de hele organisatie geactiveerd en ingezet om tot de best mogelijke plannen te komen. Maar pakt iedere medewerker ook vanuit intrinsieke motivatie een actieve rol bij het uitvoeren van diezelfde plannen. En neem van mij aan: pull is een stuk leuker dan push. Nu hoor ik de directie denken: 'Maar dat kunnen medewerkers toch helemaal niet?'. Foei! Ga je schamen. Luister een keer naar Ricardo Semler. Of vraag jezelf eens af hoe jij van onbekwaam tot bekwaam bent gekomen? Met welke functietitel ging bij jouw de knop om? Als voorbeeld, eerder deze maand een gave strategie sessie bij Ingenieursbureau van Ierssel. De openheid om met elkaar alle uitdagingen en kansen te bespreken was de eerste grote winst. En een eye-opener was de brainstorm die daarop volgde. Want ieders invalshoek schijnt een ander licht op het komende jaar: een boost door inspiratie en creativiteit, met heel veel relevante ideeën. En dan? De derde take-away is dat iedereen, door gezamenlijk beoordelen op effect & timing, vanuit zijn eigen drive en tegelijkertijd gebaseerd op de gedeelde wijsheid, een initiatief op zich kan nemen. Want succesvolle verandering treedt pas op bij de combinatie van denkkracht en daadkracht.
0 Comments
2019 staat bijna voor de deur. Het is vaak niet meer bij te houden hoe snel de ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie gaan. Het is daarom van enorm belang om na te denken over hoe je blijft innoveren en hoe je juist die innovaties vindt waarmee je straks het verschil maakt. Dit hoeft, in tegenstelling tot wat je in eerste instantie zou denken, weinig tijd en energie te kosten. De oplossing zit namelijk al in je bedrijf!
Intrapreneurship speelt een steeds belangrijkere rol in veranderde organisaties. Wil jij weten wat de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van intern ondernemerschap zijn? Hoe jij er in 2019 voor kan zorgen dat (verander) trajecten in jouw bedrijf succesvoller, sneller en beter uitgevoerd worden door bevlogen en betrokken medewerkers? Kom alles te weten over intrapreneurship en het stimuleren van intern ondernemerschap. Schrijf je snel in om zeker te zijn van een plek! Meld je aan en ontdek:
€ 12,500 subsidie voor ideerealisatie richting duurzame inzetbaarheid binnen uw organisatie7/11/2018 Organisaties beginnen de kracht van werknemers(ideeën) steeds meer in te zien. Het uitwerken van deze ideeën is echter lastiger dan het lijkt. Wij hebben een aanpak ontwikkeld waarmee medewerkers zelf hun ideeën structureel kunnen uitvoeren en waarmee je als organisatie grip houdt. Van ideeconcept tot realisatie, zonder dat dit de dagelijkse operatie in de weg staat.
Deze methode is bijzonder goed inzetbaar bij trajecten die het doel hebben om duurzame inzetbaarheid te verbeteren. Medewerkers gaan namelijk zelf aan de slag om de ontwikkeling, productiviteit en motivatie blijvend te verbeteren. Er is nu een mooie kans om dit traject laagdrempelig te starten. Wij gaan samen met uw werknemers aan de slag in een traject van 3 maanden. Het mooie is, het traject is nu voor 50% subsidiabel door ESF. Een niet te missen kans. Gedreven personeel en je krijgt € 12,500 terug op een totaalbedrag van € 25,000. Een mooie korting op 3 gerealiseerde ideeën die de duurzame inzetbaarheid merkbaar verbeteren. In 3 maanden verbeterde duurzame inzetbaarheid. Gedreven, gemotiveerd en meedenkend personeel. Gedurende het traject betrekken we alle lagen van de organisatie en gaan medewerkers zelf aan de slag, op basis van de volgende activiteiten:
De kosten voor dit traject bedragen € 25.000. Na de ideerealisatie is niet alleen de duurzame inzetbaarheid van werknemers verbeterd, ook heeft de organisatie geleerd hoe duurzaam de ideeën van medewerkers te realiseren. Over de subsidie Het Ministerie van SZW biedt een gemakkelijk aan te vragen en te verantwoorden ESF-subsidie aan. Wij kunnen jouw organisatie volledig ontzorgen bij het aanvragen en verantwoorden van deze laagdrempelige subsidie. We werken hiervoor samen met een gespecialiseerde subsidie-adviseur. Aanvragen kan voor 16 november 2018. Het starten van het project mag afhangen van toekenning. Vanuit deze ervaring ontwikkelden wij een vastomlijnd implementatietraject, met een doorlooptijd van 3 maanden. Onze activiteiten daarbinnen zijn 50% subsidiabel. Kan jouw organisatie wel een impuls gebruiken en lijkt het je inspirerend om dit onder begeleiding van Pridea te doen. Neem dan contact op met Michiel Dietvorst (michiel.dietvorst@pridea.nl of 0651244833) Van Dale geeft de enige juiste definitie van innovatie: invoering van een nieuwigheid. In de meeste verandertrajecten wordt de meeste tijd geïnvesteerd in het 'nieuwigheid' deel. Brainstorms, brown-papers of co-creatie sessies, al dan niet onder bezielende leiding van externe consultants. Heel veel inspiratie, out-of-the-box gesprekken, gave sessies, visuals, yes-we-can, geloof en overtuiging, enthousiasme dat door het dak gaat! En dan....? Innovatie wordt pas succesvol als er evenwicht is tussen 'invoering' en 'nieuwigheid'. Iedereen snapt dat het invoeren van een slecht idee niet moet gebeuren. Maar wie is zich bewust van het effect van het niet ingevoerd krijgen van een perfect initiatief? Dat heeft namelijk nog veel minder zin, want dan zakken het enthousiasme en het vertrouwen in de organisatie tot ver onder het vriespunt. Zie de discussies rondom de productie van de nieuwste Tesla. De praktijk laat zien dat er geen verband is tussen de mate van 'nieuwigheid' en het succes van 'invoering' -- geen enkel fantastisch, world-changing, klein, groot, dik, dun, groen, rijp idee heeft een 'golden buzzer' waarop je maar hebt te drukken om zo'n idee in praktijk te krijgen! Hoe kom je dan van die hatelijke nul af? De aanbeveling is dat organisaties onder de noemer 'leren innoveren' niet alleen de creatieve kant (denkkracht) moeten stimuleren, maar op z'n minst net zoveel de power-to-execute (daadkracht) moeten ontwikkelen. Zo gaat de innovatie-succesratio met sprongen omhoog, en kunnen organisaties tot meer dan 80% van de gekozen ideeën wel in praktijk brengen. Ideeën van klein tot groot, met winstbijdrages van een paar honderd tot wel een half miljoen euro! IdeaRealization biedt het framework waarbinnen denkkracht & daadkracht optimaal ingezet worden, vanuit het perspectief en met actieve inzet van medewerkers. Probeer niet de Tour de France te fietsen als je nog zijwieltjes nodig hebt. Begin klein. Boek successen. Ervaar wat wel en vooral ook wat niet werkt. Weest trots. Laat bevlogenheid borrelen. Groei organisch. Uiteindelijk fiets je ook jouw rondje over de Champs Élysées.
Een kleine mier kwam alle dagen te vroeg op het werk en begon onmiddellijk te werken. Ze was productief en zeer tevreden. Haar baas, een leeuw, was verbaasd dat de mier werkte zonder toezicht. Hij dacht: als zij zoveel presteert zonder supervisie, zou ze dan niet nog meer presteren onder permanent toezicht? Hij wierf een kakkerlak aan die een grote ervaring had in het superviseren en die prachtige rapporten kon opstellen. De eerste maatregel die de kakkerlak nam was een prikklok plaatsen om het komen en gaan van de mier te registreren. Vervolgens had de kakkerlak een secretaresse nodig om hem te helpen met het opstellen van de rapporten en … hij wierf ook een spin aan om het archief te beheren en de telefoongesprekken te controleren. De leeuw was zeer tevreden over de rapporten van de kakkerlak en vroeg hem bovendien de productie en de tendensanalyse in grafiek te zetten. Het is toen dat de kakkerlak een computer en een laserprinter aankocht en… een vlieg aanwierf om de informatica te beheren. De mier, kortgeleden nog productief en stralend, werd wanhopig van die berg papier en van al die vergaderingen die haar tijd opslorpten ! De leeuw vond dat het tijd werd om op de werkplaats van de mier een sectorverantwoordelijke aan te stellen. Deze post werd toevertrouwd aan een krekel die, om te beginnen, een ergonomische stoel aankocht voor zijn kantoor en vast tapijt liet plaatsen. Deze nieuwe verantwoordelijke had ook een computer nodig en een assistente om een strategisch plan uit te werken om het werk te optimaliseren en het budget betreffende de dienst van de mier te controleren. Op dit ogenblik kon de mier er niet meer om lachen en zij maakte zich iedere dag kwader en kwader. Het is toen dat de krekel zijn baas, de leeuw, er van overtuigde dat een studie van de werksfeer absoluut noodzakelijk werd. Na de werklasten te hebben bestudeerd stelde de leeuw vast dat de dienst waar de mier werkte niet meer zo productief was als vroeger. Hij wierf de uil aan, die bekend stond als een vermaard en eersteklas raadgever, om een audit te doen en een oplossing voor te stellen. De uil liep drie maanden rond in de kantoren en stelde een enorm dik rapport op met als besluit: er is veel te veel personeel in deze onderneming. En raad eens wie de leeuw het eerst ontsloeg. De mier natuurlijk want : “zij gaf blijk van een tekort aan motivatie en had een houding die tot conflicten leidde”. Afgelopen vrijdag was het dan zover: de eindpresentaties van de samenwerking tussen de Skyscrapers en Pridea! Zes maanden geleden gingen de Skyscrapers samen met kinderen, onder begeleiding van Pridea, aan de slag met het Wicked Problem van Missing Chapter: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ieder kind klimaatneutraal leeft? De trainees, opgedeeld in groepjes, hebben vijf concepten uitgewerkt. Bij Basisschool de Polsstok werden afgelopen vrijdag de ideeën gepresenteerd, samen met de kinderen die aan het begin mee hadden gewerkt aan de ideeën! Zes maanden geleden ging het traject van start. Uit dertig opdrachtgevers heeft Skyscrapers ervoor gekozen om een maatschappelijk vraagstuk aan te pakken van Missing Chapter Foundation. Missing Chapter Foundation zet zich in voor kind-inclusie: het betrekken van kinderen bij beslissingen die invloed hebben op de toekomst, en dus de kinderen. Met name met klimaatverandering en duurzaamheid is dit natuurlijk het geval. Tim, oprichter van Skyscrapers: “We kozen ervoor om met Missing Chapter te werken omdat we kind-inclusie een erg mooie gedachte vinden en dus voor de volle 100% achter het doel van de organisatie staan. Daarbij is hun “Wicked Problem” super interessant en uitdagend om op te pakken voor de Skyscrapers.” Kinderen denken daarnaast minder in beperkingen dan volwassenen. Zo zijn er verrassende resultaten uit het traject gekomen. Afgelopen vrijdag werden de ideeën gepresenteerd op Basisschool de Polsstok door de trainees, samen met de kinderen. Vijf verschillende concepten dus, met als doel de kinderen te leren over duurzaamheid. De kinderen deden mee met de presentaties. Ook namen twee kinderen zitting in de jury en stelden kritische vragen, samen met Sietse Glazenburg van Missing Chapter Foundation, Michiel Dietvorst van Pridea, Tim Berendsen van Skyscrapers, en Hannah, kind-ambassadeur van Missing Chapter. Zo werden er onder andere vragen gesteld over productie, milieuvriendelijke lijm en of de ideeën wel veilig zijn voor de kinderen. Een voorbeeld, van jurylid (en kind) Nynke: “De papieren kaartjes kunnen misschien wegwaaien. Hoe gaan jullie daarmee om?”. De trainees hadden gelukkig aan alles gedacht! De jury was enthousiast. Kind Adu: “Ik vond het een goede, de kli-maandag!, maar eigenlijk wil ik ook wel een kli-dinsdag en woensdag!”. En, wat zijn de bedachte concepten? De uitgewerkte ideeën van de trainees:1. (Milieuvriendelijke) stickers! “Door iedereen in huis te stimuleren om bewust om te gaan met het klimaat, hebben we, samen met de kinderen van basisschool de polsstok, bedacht om stickers te maken. Op deze stickers staan kleine herinneringen aan de bewoners in huis. Bijvoorbeeld om de verwarming terug te draaien, lamp uit te doen en minder water te gebruiken. Zo laten kinderen aan hun ouders zien hoe iedereen bewust kan omgaan met het klimaat.”- Skyscraper Tamar (Maurits, Loes, Rosanne en Tamar – Richelle en Elaija ) 2. Kli-marathon spel op website Kli-marathon Platform, waarin je van Kli-maatje naar Kli-mattie naar Kli-master kunt gaan, door het afleggen van challenges. “Als Kli-master ben je al een echte kenner op het gebied van klimaatbewustzijn”- Skyscraper Bart (Bart, Marliek, Kevin, Jasper, Hotske) 3. Kidskracht App met challenges “De Kidskracht app zorgt ervoor dat kinderen naar buiten gaan en in actie komen voor het klimaat. Door challenges (die ze zelf helpen bedenken) te doen spelen ze mee in een competitie tegen andere kinderen, klassen en scholen. Al doende leren ze wat er allemaal speelt met betrekking tot het klimaat en hoe hun acties daarop (positief) van invloed zijn!” – Skyscraper Fons (Fons, Rik, Olivier) 4. Vlog challenge “(doe je) masker af!” Inclusief Youtube-, Facebook- en Instagramkanaal GroeneKids waarbij de kinderen elkaar en bekende Nederlands uitdagen om je te laten zien in de strijd tegen klimaatverandering! Zodat zij elkaar aansteken in de strijd voor klimaatverandering. (Daan, Laura, Winnie, Folkert, Elzemiek) 5. Get First – save the earth: Buitenspeelspel politie en boeven: “Een tikspel met een boef, politieagent en burgers waarbij de boef en politieagent de burgers proberen te tikken. De burgers hebben afval bij hen en afhankelijk van of ze door de agent of boef getikt worden gaat het afval in de goede of verkeerde afvalbak.” – Skyscraper Marloes (Marloes, Rainier, Lisa, Michelle) Een van de ideeën (zie boven) is de Kli-Marathon van het groepje van Bart van de Sande. Bart kijkt met tevredenheid terug op het traject: “Ik vind het echt geslaagd. De Kli-marathon is een initiatief dat de kinderen gelijk activeert. Ik merkte echt dat ik er zin in kreeg om naast mijn baan aan het Society traject te werken. Je start iets from scratch, en dat er dan zoiets succesvols uit kan komen is mooi om te zien en geeft voldoening. Ook al weet je niet wat de uitkomst gaat zijn, je moet gewoon beginnen! Ik vond het super leerzaam en ben trots om te zien wat wij in een paar maanden hebben kunnen neerzetten.” Hij is blij dat hij met zijn groep iets heeft kunnen betekenen voor de kinderen: “Wat wij hebben gedaan, dat gaat zeker bijdragen aan het klimaatbewustzijn bij kinderen, die daarmee op hun beurt de volwassenen weer zullen aansporen klimaatbewuster te gaan leven.” Ook Laura van de Vlog challenge vond het een goed project om aan te werken: “Het was erg waardevol om samen met kinderen over een zo cruciaal vraagstuk na te denken als klimaatverandering. Het is een probleem dat vooral de jongere generaties gaat raken, daarom vond ik de samenwerking tussen mijn generatie en die van de kids zo bijzonder.” Alle trainees zijn dan ook erg benieuwd naar het verdere verloop. De verdere ontwikkeling en gebruik van de concepten ligt nu bij Missing Chapter Foundation. Sietse Glazenburg, Missing Chapter Foundation – ‘’Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend, dat we zijn vergeten hier dankbaar voor te zijn. De inzichten van de Skyscrapers en kinderen van Basisschool de Polsstok hebben voor mij die vanzelfsprekendheid in dankbaarheid veranderd.‘’ Tim: “Het is verrassend om te zien wat er voortkomt als je kinderen koppelt aan volwassenen. Dat ook nog eens samen met de drive en skills van Skyscrapers in combinatie met de methodiek van Pridea maakt dat we vijf geteste prototypes hebben kunnen presenteren. Het is nu aan Missing Chapter om hiermee verder te gaan.” Wil je meer weten over IdeaRealization for society of de resultaten van dit traject? Neem contact op met ons! Deze tekst is geschreven en gepubliceerd door Skyscrapers Een waargebeurd sprookje
Er waren eens twee organisaties met een droom; de wereld een mooiere plek maken. De ene, Pridea, heeft een aanpak om ideeën van medewerkers binnen bedrijven of organisaties gerealiseerd te krijgen. De andere, Skyscrapers, heeft een groep jong professionals die ze begeleiden om bij opdrachtgevers het beste uit zichzelf te halen. Samen gaan ze op zoek naar een plek waar ze hun droom waar kunnen maken, niet voor betaling maar als investering in de samenleving. In deze zoektocht komen ze Missing Chapter tegen, een organisatie die zich inzet voor een duurzame wereld, voor en door kinderen. Dit is de eerste keer dat Pridea dit avontuur aangaat met kinderen. Dit past echter goed bij Pridea; kinderen weten zelf immers het beste wat ze interessant vinden. Deze drie organisaties gaan op pad, met als doel: kinderen komen zelf in actie voor het klimaat en leven klimaatbewust. In totaal 91 ideeën over klimaatbewust leven zijn verzameld bij de Skyscrapers en kinderen van basisschool de Polsstok. Vervolgens zijn ze in XiBE, het ideeënplatform van Pridea gezet. In totaal zijn de ideeën 187 keer geliket en er zijn 27 reacties gegeven. Het bedenken en verzamelen van ideeën is echter nooit de grootste uitdaging bij IdeaRealization. Iedereen heeft ideeën! De volgende uitdaging is het kiezen van de ideeën. Want hoe kies je nou welke, in dit geval vijf, ideeën het meeste bijdragen? Vijf skyscrapers die ook de zogenoemde realisatieteams gaan begeleiden, kiezen samen met Missing Chapter aan de hand van de doelstelling en het aantal reacties en likes vijf initiatieven. De Realisatieteams worden samengesteld voor die initiatieven op basis van vrijwillige aanmelding. Tot dan toe verloopt de tocht best soepel. Maar de grootste uitdaging komt nog. Dat is namelijk het daadwerkelijk gerealiseerd krijgen van ideeën. Daarvoor werd in de Bijlmer Bajes een IdeaRealization bootcamp georganiseerd, met 15 kinderen van de basisschool, 20 jong professionals van Skyscrapers en begeleiding vanuit Missing Chapter en Pridea. Hier geven de kinderen van de schoolklas en de Skyscrapers gezamenlijk invulling aan de initiatieven. Een gezellige, productieve dag op een bijzondere locatie. De kinderen leveren goede inzichten, onder andere aan de hand van mooie tekeningen. De skyscrapers geven vol energie een kickstart aan de initiatieven. Na deze sessie zei Selma van Missing Chapter: “een verrassende, enerverende, zeer effectieve maar ook gezellige dag. Ik ben heel blij met de methode/werkwijze, enthousiasme en inzet van Pridea!” Ook in de zomervakantie hebben de Skyscrapers hard verder gewerkt aan het prototype en implementatiepakket, met tussendoor nog twee begeleidingssessies op het balkon met pizza. Zo vinden de teams steeds meer balans in de samenwerking met elkaar en Missing Chapter. Dit avontuur eindigt op 21 september, met pitches van alle teams met kinderen aan een jury. Wordt vervolgd! Uitstekend! Innovatie staat volgens het artikel The 10 driving forces of change you should be capitalizing on in de top 10. Nog wel te laag, maar dat gaat wel goed komen. En vooral omdat innovatie expert Robert Tucker heel juist omschrijft wat innovatie dan inhoudt: 1) omarm de groei-mindset 2) gebruik een idea management systeem 3) werk samen met klanten en partners 4) stimuleer een cultuur waarin prototyping, proberen en falen helemaal OK zijn 5) betrek iedereen Met de Pridea IdeaRealization methodiek en het ideeënplatoform XiBE gaan deze 5 factoren organisch groeien in jouw organisatie: doelgericht, passend bij de organisatie en het levert direct concrete resultaten op. Tucker stelt terecht de vraag 'How are you innovating how you're innovating?'. Het verleden heeft ons geleerd dat de tradionele manieren van veranderen niet werken. Er worden meer veranderprojecten enthousiast en vol overgave gestart, dan er afgerond worden. Het wordt pas wat wanneer je gaat proberen, uitvinden wat wel en wat niet werkt en alle medewerkers mogelijkheid biedt om mee te denken en, nog veel belangrijker, mee te doen. Innovatie is immers een onlosmakelijk deel van de hele organisatie en cultuur, niet van een paar happy-few. Kinderen leren kruipen, wankelen, lopen en dan pas rennen, en zo moeten wij onze organisaties ook laten groeien op innovatiegebied. En zoals kinderen na een keertje vallen ook niet zeggen 'Dat kan ik dus niet, dus ik doe het niet meer' of 'Laat ik er een consultant bijhalen om te onderzoeken waarom ik viel en aanbevelingen doen hoe ik in de toekomst nooit meer zal vallen', moeten wij als organisatie ook omarmen dat we op een reis met vallen en opstaan maken naar een organisatie die in staat is om adequaat in te spelen op alle mogelijke veranderingen. Beter één idee uitgevoerd, dan 10 op een flip-over
Je kunt niet de medewerkers aanwijzen die dat voor elkaar gaan brengen. Er is geen functietitel te vergeven die maakt dat een medewerker zo'n change agent wordt. Wat wel een zekerheid is, is dat ze in jouw organisatie werken. En beter nog: het grootste deel van alle medewerkers heeft het in zich om intrapreneur te zijn. Niet alle eigenschappen zullen even sterk of in dezelfde mate voorhanden zijn, maar wij zien steeds opnieuw (en vaak tot grote verrassing van het management en directie) dat iedereen actief wil en kan bijdragen om de organisatie beter te maken. Met een cruciale kanttekening: intrapreneurship ontstaat vanuit de dagelijkse business. Doordat medewerkers voortdurend ervaren wat er goed gaat, wat er beter kan, waar kansen liggen of zich problemen voordoen, zijn ze als geen ander in staat om daar naar te handelen. En de handelingscomponent is fundamenteel: want zonder zichtbare resultaten stopt iedere intrapreneur. Net als de ondernemer de stekker eruit zal trekken als het succes achterwege blijft. Intrapreneurship kun je ontwikkelen, niet door het te structureren, maar door het te laten groeien. Wees bereid om het pad van organische groei (van mensen, van producten en diensten, van afdelingen, van de organisatie) te omarmen. Laat medewerkers met ideeën komen op de vraag 'Wat zou jij doen als je het voor het zeggen had?', maak met elkaar een paar bewuste keuzes en communiceer met iedereen waarom je juist die initiatieven gekozen hebt. Laat teams van medewerkers zelf aan de slag gaan, proberen, fouten maken, bijsturen, communiceren en opleveren. Natuurlijk bied je ze alle coaching, hulp, ruimte en aandacht die ze vragen. Niet als beslisser, maar als facilitator. En laat je dan verrassen door de denkkracht, daadkracht en doelgerichtheid van die medewerkerteams. Op enig moment zul je denken 'Waarom heb ik nooit eerder vertrouwen gehad in mijn eigen medewerkers?'.
Cliëntraden en het verhogen van de kwaliteit van leven. Het bieden van kwaliteit van leven aan kwetsbare mensen vraagt actieve deelname en betrokkenheid van zowel cliënt, familie, vrijwilligers als professionals. Maar hoe doen we dat? Cliëntenraden spelen in dit nieuwe partnerschapmodel een cruciale rol. Zij kunnen de familie en mantelzorgers activeren door hun denkkracht te ontsluiten, te vertalen naar ideeën en uiteindelijk om te zetten naar concrete acties. Kortom familie en vrijwilligers activeren om te participeren. Voor mensen die intensieve zorg of ondersteuning nodig hebben is een verhuizing vaak nodig: weg uit hun vertrouwde omgeving met hun sociale contacten en netwerk. Naast kwalitatief goede zorg moet hen ook kwaliteit van leven worden geboden met thema’s als het behouden van de eigen regie, privacy, mensen kunnen blijven ontmoeten, veiligheid en naar buiten kunnen. NCZ, Linking Minds en Pridea hebben een unieke methode ontwikkeld om cliëntenraden in staat te stellen een actieve linking pin te zijn tussen de organisatie, de cliënten en het (sociale) netwerk van familie, vrienden, vrijwilligers, professionals en andere betrokkenen. Het succes van actieve participatie ligt in de combinatie van denkkracht & daadkracht. In de hele cirkel van betrokkenen en belanghebbenden rondom de cliënt, is een schat aan expertise en inzicht voorhanden. Het actief mobiliseren van deze kennis, door ideeën te verzamelen rondom actuele thema’s, is de eerste stap. Delen, met elkaar discussiëren en afwegen, verhoogt direct de betrokkenheid. Gekozen ideeën worden daarna aan dezelfde groep belanghebbenden voorgelegd, om iedereen in de gelegenheid te stellen een actieve bijdrage te leveren. Want familieleden en vrijwilligers willen graag een steentje bijdragen, maar dan wel op hun interessegebieden. Zeker als duidelijk is wat het effect is op de kwaliteit van leven van hun naaste. En bij de tweede stap, het activeren van deze daadkracht, word de band met hun naaste en de professionals in de organisatie hechter en de onderlinge samenwerking versterkt. Cliëntenraden dragen zo actief bij aan de kwaliteit van leven van de cliënt doordat zij in staat zijn om het sociale en professionele netwerk actief te betrekken en te laten samenwerken. Een positieve symbiose, voor zorgbehoevend Nederland, waar vooral ´de kwetsbaren` de vruchten van plukken. Samen werken aan kwaliteit van zorg en leven. De mate en vorm van betrokkenheid van alle belanghebbenden, biedt enorme kansen voor de optimalisatie van kwaliteit van zorg en leven. Mits iedereen op een eenvoudige manier, gevraagd en ongevraagd, op basis van inzet, ervaring, doelstellingen en expertise, actief kan meedenken en meedoen. Linking Minds & Pridea ondersteunen cliëntenraden actief met een unieke aanpak en een platform, om, rondom relevante thema’s, snel en op leuke manier familie en vrijwilligers en andere belanghebbenden te betrekken. Alle suggesties, ideeën, kansen of belemmeringen worden met de hele groep gedeeld, zodat iedereen kan zien wat er leeft. Ideeën worden met reacties verrijkt en alle deelnemers kunnen ‘Likes’ toekennen, zodat snel zichtbaar wordt wat vanuit familie en vrijwilligers relevante onderwerpen zijn en waar vooruitgang te boeken is. Op objectieve en transparante manier worden uit alle suggesties keuzes gemaakt: welke initiatieven wel, maar ook welke niet opgepakt worden. Altijd met een eerlijke en heldere terugkoppeling naar de gemeenschap. Daarmee blijven deelnemers op de hoogte van de keuzes en (on)mogelijkheden. Vanuit de keuze van ideeën mag iedereen zijn of haar wens tot ‘actieve bijdrage’ kenbaar maken. Dat loopt van het activeren van een persoonlijk netwerk, via meedenken tot aan actieve inzet bij de realisatie. Zo worden de oplossingen in de praktijk gebracht zodat iedereen de voordelen ervaart. Successen trekken nieuwe successen aan. Alle vooruitgang wordt binnen de gemeenschap gedeeld, zodat iedereen op de hoogte is van het effect van de eigen bijdrages van alle betrokkenen. En ziet wat er allemaal wel voor elkaar gekregen kan worden. En dat maakt dat iedereen steeds nieuwe kansen ziet die ook weer opgepakt worden. Het vliegwiel van hogere kwaliteit van zorg en leven blijft draaien. Met het participatieplatform XiBE hebben alle betrokken altijd en overal inzicht in de thema’s, suggesties van anderen en kunnen ze steeds zien wat de voortgang van ieder initiatief is. Alle successen zijn voor iedereen zichtbaar. De communicatie loopt soepel en bereikt alle betrokken direct, zodat er veel interactie en hoge betrokkenheid ontstaan. |
AuthorsPridea team Archives
April 2024
Categories |