Wie weten er nu beter wat er toe doet, dan de mensen op de werkvloer?
Onderlinge samenwerking, frequent contact met klanten en leveranciers, dagelijks betrokken in de uitvoering... ... de werkvloer maakt alles mee wat er speelt. Kleine irritaties en problemen, maar ook kansen en mogelijkheden worden direct naar haalbare oplossingen vertaald. En leiden tot fantastische ideeën. Zo is 82% van de ideeën van de werkvloer goed genoeg om op te pakken. Met IdeaRealization leer je de potentie van jouw organisatie kennen en verzilveren.
0 Comments
De ervaring van Daan Zwemmer stagiair Junior Accountmanager bij Pridea. Welke stage heb je bij Pridea gelopen en wat was je belangrijkste leerpunt? 'Ik ben als stagiair Junior Accountmanager te werk gegaan bij Pridea. Hierbij ben ik onder leiding van Michiel Dietvorst te werk gegaan aan het ideeënplatform XiBE. Het belangrijkste leerpunt dat ik meegekregen heb tijdens deze stageperiode is de manier hoe ik een project opstart, hoe ik communiceer, hoe ik het project onderhoud en hoe ik een project succesvol afrond.' Wat vond je tijdens jouw stage het meest positief aan Pridea? 'Ik werd als stagiair gewaardeerd en mijn mening telde evenveel als de mening van een fulltime medewerker. Dit zorgde voor samenhang en samenwerking.' Wat is de meest bijzondere eigenschap van Pridea? 'De meest bijzondere eigenschap van Pridea is eigenaarschap van je eigen projecten en werk. Wanneer je extra tijd nodig hebt, is dat vaak geen probleem zolang je het kan onderbouwen en een plan hebt om aan het werk te gaan.' Met welke drie woorden zou je de sfeer en het Pridea-team omschrijven? 'Informeel, doelgericht en gezellig.' Ken je dat gevoel van een idee dat ineens in je hoofd zit? Plotsklaps is het er. Zonder duidelijke aanleiding. Maar wat een lekkere verrassing...! Het gelukshormoon serotonine wordt aangemaakt. Het voelt als die eerste zonnestralen die je huid kietelen. Kippevel. Je hart klopt sneller. Je kunt je al helemaal voorstellen hoe het er straks uit ziet. Houd het voor jezelf en je idee gaat verloren. Hulpeloos. Het verdwijnt langzaam naar de achtergrond. Het wordt verdrongen door de waan van de dag. Even voelt het nog als falen. Dat knagende gevoel van gemiste rijkdom, glorie of trots. Maar ook dat verdwijnt wel weer. Daar staat tegenover dat een gedeeld idee zichzelf in leven houdt. Als dat pareltje van een pleintje dat je bezocht op een reis. Iedere keer dat je er over verteld, ben je er weer. Met datzelfde gelukzalige gevoel. En je brengt je publiek in vervoering. Ze krijgen zin om nu met jou in het vliegtuig te springen en mee te gaan op reis. Ideeën, zelfs als ze steeds opnieuw vol enthousiasme verteld worden, veranderen niets als ze nooit in praktijk gebracht worden. Een uitgevoerd idee verandert de wereld. Zelfs de allerkleinste verandering kan een enorm domino-effect in gang zetten. Het Butterly Effect. De landing van de eerste man op de maan begon met Kennedy's 'We choose to go to the moon!'. En het enorme succes van Lak door Tijn begon met de onbaatzuchtige wens van een jongetje van 6 jaar om 100€ op te halen. Wat een held! Het recept om ideeën tot leven te brengen is een dosis passie, een beetje lef en vooral veel doorzettingsvermogen.
Maar dan wel met een enorme beloning in het vooruitzicht. Jouw bijdrage aan een succes, of dat nu voor jezelf is, voor je organisatie of in het maatschappelijke domein. Het hoeft niet in een keer goed. Door te proberen en bij te stellen, wordt niet alleen het resultaat beter. Ook de inbedding of verankering is veel steviger doordat de realisatie van het idee veel bewuster doorleefd is. De gemaakte keuzes zorgen voor krachtige onderbouwing en vaak een aansprekend en prikkelend verhaal bij de gerealiseerde oplossing. Zoals de zonnestraal die je huid langzaam aan het verwarmen is en dan ineens achter een wolk verdwijnt. Door een stapje opzij te zetten komt dat heerlijke gevoel weer terug. De ‘post-it’ note , de ‘like’ button van facebook of zelfs de PlayStation. Prachtige voorbeelden van intern ondernemerschap; innovatief en creatief ondernemen binnen organisaties. Toch zijn deze innovaties relatief zeldzaam en mislukken dit soort interne innovaties veel vaker dan zou moeten.Een mooi voorbeeld hiervan is Kodak; Hier was Spence Silver, de ingenieur die de digitale camera ontwikkelde, veel eerder op gekomen dan concurrenten. Toch is Kodak failliet gegaan. Het is zonde dat innovaties zo vaak mislukken. Al helemaal als we ons bedenken dat het in de tijd van informatietechnologie steeds belangrijker wordt om te blijven innoveren. Bedrijven zien de behoefte zeker wel. Er worden talloze think-tanks, innovatieafdelingen en lean start-up projecten gestart. Maar ook worden projecten steeds meer benaderd met bijvoorbeeld agile of design-thinking methodes. Klinkt innovatief! Maar wat als ik je vertel dat design thinking al 50 jaar oud is? Waar te weinig aandacht aan gegeven wordt is dat het je medewerkers zijn die deze innovaties succesvol kunnen maken. Niet je projectmanagement-techniek alleen. Het zijn namelijk je werknemers die de nieuwe ideeën bedenken! We moeten gaan doorkrijgen dat intern ondernemerschap en een omgeving die intern ondernemerschap stimuleert onmisbaar aan het worden is voor succesvolle innovaties. Medewerkers met ondernemersspirit zorgen voor succesvolle innovaties. Wat is er nodig voor werknemers met ondernemersspirit en waar vind je ze eigenlijk? Interne ondernemers zijn overal! We hebben interne ondernemers zien ontstaan met diverse achtergronden. Denk aan hypotheekadviseurs, techneuten, ambtenaar en zelfs schoonmakers! De sleutel om van werknemers ondernemers te maken is eigenaarschap over het realisatieproces van eigen ideeën. Laat medewerkers zelf beslissingen maken. Geef ze het gevoel CEOs te zijn van hun eigen ideeën en laat ze hun eigen project realiseren. Of deze projecten nou klein of groot zijn. Prikkel: Vier en beloon succes! Eigenaarschap creëer je met een bijpassende prikkel. Hoe fijn is het om beloond te worden voor een succesvolle innovatie die je team heeft gerealiseerd! Het is belangrijk om deze beloning niet een vast deel te maken van de gerealiseerde inkomsten. Je krijgt dan namelijk een focus op grote ideeën en een korte-termijn focus. Juist niet wat je nodig hebt bij het veranderen van jouw bedrijfscultuur. Om je bedrijfscultuur echt te veranderen moeten kleine en grote ideeën uitgevoerd worden! Bij die beloning hoort natuurlijk ook het vieren van succes. Denk bijvoorbeeld aan iets creatiefs en positiefs. Door succes te vieren en te belonen krijg je een zelf-versterkende cultuur waarin mensen weten dat hun ideeën worden beloond en gewaardeerd! Een passend eigenaarschapsmodel Een cultuur van intern ondernemerschap zal wennen zijn. Voor de werknemer, maar ook voor het bedrijf zelf. Daarom is het nodig om een passend eigenaarsmodel te implementeren. Een organisatiemodel dat medewerkers en het bedrijf helpt bij het realisatieproces. Denk hierbij aan (management)tools, begeleiding en middelen om ideeën te realiseren. Ook is coaching cruciaal. Voor de werknemer en manager. Van idee tot realisatie. Fouten maken moet hier gezien worden als een manier van leren. De medewerker die vandaag de fout maakt kan volgend jaar de persoon zijn met de meeste expertise! Een cultuur van intern ondernemerschap De combinatie van intern ondernemende werknemers en het eigenaarsmodel verhoogt niet alleen je innovatieve output. Het creëert een positieve cultuur waar werknemers zich meer voelen dan alleen je werknemer. Na verloop van tijd verandert je hele bedrijfscultuur. Intern ondernemerschap wordt langzaam aan steeds meer de norm! Stimuleer deze cultuur. Niet alleen gaan de werknemers wennen aan de andere manier van werken, ook de hele organisatie. Je hebt nu een bedrijfscultuur met ondernemersspirit! Iedereen kent hem. Iedereen heeft er een beeld bij. En niemand weet waar hij is: de ideeënbus. Over honderden jaren zal iemand zich verbazen over de functie van een ijzeren doos waarin geniale suggesties zitten: zouden deze primitievelingen wensen voor een betere toekomst als verzoeken aan hogere machten hebben willen delen? Dat de oude ideeënbus een al lang gepasseerd middel om ideeën van medewerkers te verzamelen is, zal niemand verbazen. De techniek, internet, social media, het-nieuwe-werken maken allemaal dat het niet meer van deze tijd is om nog op één fysieke plek een brievenbus op te hangen waarin medewerkers geacht worden hun handgeschreven briefje te deponeren. Nog los alle mogelijkheden die het digitale tijdperk biedt, ontbreekt het de ideeënbus aan een paar belangrijke succesfactoren:
KruisbestuivingNet als in de brainstorm inspireert de ene gedachte tot een volgende suggestie. Dat is de reden dat er in brainstorms altijd actief interactie gezocht wordt. En dat het (nog) niet is toegestaan om in discussie te gaan of ideeën direct af te schieten. Want wat de ene deelnemer misschien niet direct in de gaten heeft, brengt bij een ander een hele stroom aan mogelijkheden op gang. Sex met ideeën noemen we dat. Die wil je graag vangen, om in die eerste fase van divergeren zoveel mogelijk uiteenlopende input te verzamelen. Dat wil je met je digitale ideeënbus natuurlijk ook bereiken. Daarom is het cruciaal dat ideeën open en breed gedeeld worden en iedereen in de organisatie mee kan doen. Want iemand heeft het gouden ei in zijn hoofd. De enige uitdaging? Je weet niet bij wie dat pareltje zit! Stem van de gemeenschapSlimheid is om alle medewerkers te vragen om met hun ideeën te komen om kansen te verzilveren, uitdagingen op te lossen en de performance te verbeteren. Wijsheid is ook de mening van de gemeenschap te vragen bij de waardering van ideeën. Want wie weet nu beter wat er toe doet, dan de mensen op de werkvloer? Dat kan heel simpel met reacties en door likes toe te kennen. Een extra sterk beeld krijg je als je medewerkers ook vraagt aan welke ideeën zij een actieve bijdrage willen leveren. Want dan spreekt er ook directe interesse en intrinsieke motivatie uit. Geef de gemeenschap dus een stem door ze hun eigen voorkeuren kenbaar te laten maken. Waar is de uitgangWie heeft de sleutel van de ideeënbus? Veel gehoord in vroeger tijden. Want ideeënbussen waren in praktijk vooral een kluis. Een definitief eindpunt voor creativiteit en inspiratie. Terwijl ideeën pas in de wijde wereld tot wasdom komen. Zodra medewerkers in de gaten krijgen dat het niet vanzelfsprekend is dat er ooit nog ideeën uit de bus komen, stoppen ze per direct met het indienen van ideeën. Want iedere medewerker wil best meedenken en oplossingen aandragen, maar alleen als er serieus naar gekeken wordt. TransparantieDe keuze welke ideeën wel en welke niet opgepakt gaan worden lijkt vaak op achterkamertjespolitiek. Een ondoorzichtig proces waarmee een enorm risico op frustratie gelopen wordt. Niet alleen doordat het traject dat een duidelijke bottom-up insteek had, nu toch nog een top-down feestje blijkt te zijn, waar de directie en het management alsnog hun eigen voorkeuren doorvoeren. Maar ook omdat niet transparant is welke afwegingen tot welke keuzes leiden. Het effect? De ongezonde afhankelijkheid blijft bestaan. De rest van de organisatie kan dergelijke afwegingen nooit zelf maken bij andere beslissingen in de dagelijkse operatie. Vraag niet om ideeën als je niet weet wat je er mee gaat doenEchter, de belangrijkste oorzaak voor het mislukken van een ideeëntraject is het ontbreken van een realisatie-motor. Medewerkers zijn in de regel meer dan bereid om hun inzichten, kennis, ideeën en suggesties te delen. Zelfs geheel belangeloos (Belonen voor innovatie is geen handje klap). Maar zodra ze zien dat er niets gedaan wordt met hun ideeën, zijn ze er snel klaar mee. Terwijl het in praktijk brengen van zelfs het simpelste en eenvoudigste idee het vliegwiel van meedenken en meedoen al op gang brengt. Dat lijkt misschien een te onooglijke start, maar is altijd nog veel meer dan 'niets'. En het fundament van geboekte successen brengt het oppakken van steeds grotere en complexere initiatieven binnen handbereik. Zorg dus dat je op voorhand vooral organiseert dat er ideeën gerealiseerd kunnen worden. En pak dan die ideeën waar de community het meest enthousiast over is. Want 10 tegen 1 dat juist dat initiatief de meest positieve vibe voor de hele organisatie creëert. -- Michiel Dietvorst (founder Pridea) met dank aan Michiel Wielick en Effectory voor de foto van het museumstuk
Afstudeerder aan het woord:Afgelopen september ben ik, Matthijs Bijland, begonnen met mijn afstudeerstage bij Pridea te Amersfoort met als doel een nieuw en innovatief framework te ontwerpen voor XiBE. Tijdens mijn afstudeeropdracht bij Pridea ben ik mij ten zeerste bewust geworden van het belang van designers als sleutelrol tot innovatie. Niet alleen de mentaliteit van de designer speelt hierin een rol, maar vooral de manier van denken.
‘Design Thinking’ is de sleutel tot innovatie . Wat blijkt: of het nu gaat om Apple, Google, Tesla, Microsoft of Toyota, designers hebben een centrale rol binnen de organisatie of zijn zelfs vertegenwoordigd binnen de top van het bedrijf. Innovatie wordt door iedereen gezien als de grootste prioriteit – of staat ten minste in de top drie. Mensen die denken vanuit de gebruikerservaring en ontwerpen van een user experience blijken binnen bedrijven hoognodig. En nee, ‘Design Thinking’ is geen zoveelste tijdelijke hype – ‘Design Thinking’ is een bedrijfsmentaliteit. Bij Design Thinking draait het om de mens als vertrekpunt en toetssteen voor een oplossing. De mentaliteit van een designer past hier goed bij, maar is zeker niet voorbehouden aan de traditioneel geschoolde ontwerper. Niet omdat een korte cursus je designer maakt, wel omdat zo het hele bedrijf zich richt op vernieuwing voor de eindgebruiker. ‘Het gaat om ontwikkelen, testen en leren’. Die mentaliteit komt niet vanzelf. Breng de gehele organisatie ermee in aanraking. Juist deze mentaliteit is ook datgene wat Pridea binnen organisaties doet accelereren met IdeaRealization en XiBE. Van onderin tot de top. Design? User experience! – De scheidslijn tussen design disciplines vervaagt. Bij ieder contactpunt tussen organisatie en klant komt design kijken. Designers van zo’n user experience duiken de komende jaren overal op in bedrijven. Tot niet zo heel lang geleden was het onderscheid tussen bedrijven met goed en slecht design makkelijker te maken. Dat competitieve verschil ligt steeds minder aan de oppervlakte. Een goede designer moet meer kunnen dan ontwerpen. Je moet beschikken over ‘design leiderschap’: creativiteit, onderzoeksgericht, communicatief, competitief zijn slechts enkele eigenschappen. Ook moet er sprake zijn van de ’t-shape’: iemand heeft kennis van veel verschillende onderwerpen, maar moet ook de diepte opzoeken. Design Thinking voor mij is luisteren naar mensen, de ideeën die daaruit ontstaan en de realisatie hiervan. Innovatie ontstaat voor mij uit creativiteit en in ieder schuilt een creatief dier. -- Matthijs Bijland De ervaring van Julia den Hartog, stagiaire Managementassistent bij Pridea. Welke stage heb je bij Pridea gelopen en wat was je belangrijkste leerpunt? 'Bij Pridea heb ik stage gelopen als Managementassistent. Mijn belangrijkste leerpunt was om verantwoordelijk te zijn voor je taken en direct met je vraag of opmerking te komen, er dus niet helemaal omheen te draaien en dan pas vragen.' Wat vond je tijdens jouw stage het meest positief aan Pridea? 'Tijdens mijn stage bij Pridea vond ik het super positief dat we een fijn teamverband hadden. Er was openheid, gezelligheid en humor! Je hoefde niet bang te zijn om je mening te geven. Eerlijkheid stond ook bovenaan en dat waardeerde ik enorm.' Wat is de meest bijzondere eigenschap van Pridea? 'Dat zij hun methode en werkwijze enorm goed kunnen overbrengen. Door Pridea zie je in dat je als bedrijf hen ook zeker nodig hebt.' Met welke drie woorden zou je de sfeer en het Pridea-team omschrijven? 'Humor, oprecht en hardwerkend.' Sinds een half jaar werken wij op kantoor met hulphond in opleiding “Keetje”. Jantine Stegeman, growth hacker bij Pridea, wou graag naast haar werk een bijdrage leveren aan de maatschappij. Met haar liefde voor honden, kwam zij in aanraking met de stichting Hulphond Nederland. Hulphond Nederland
Keetje is voor ons, waar Pridea voor staat: · Verhogen Werkplezier · Resultaatgericht · Bevlogen · Betrouwbaar · Trots · Drive · Energie · Enthousiasme · Open staan voor nieuwe dingen en veranderingen “Honden communiceren door middel van houding, gedrag en energie. Zij reageren op signalen die mensen aan ze geven. Honden laten hiermee zien wat het effect van deze signalen op hen is. Zij ‘spiegelen’ ons hiermee. Als wij in deze spiegel willen kijken, kunnen we hier veel van leren. Door te werken met honden ervaar je het effect van je eigen gedrag. Persoonlijke kwaliteiten, talenten, houding en gedrag worden op een natuurlijke wijze zichtbaar”. Een hond op kantoor kan, naast het feit dat het leuk en gezellig is, ook echt een bijdrage leveren. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat honden een positief effect op welbevinden van medewerkers en dus op het succes van een bedrijf hebben. De belangrijkste conclusies zijn:
Wie is in Control? Een event over leiderschap van vandaag en morgen.
Een gespannen gezelschap ondernemers en directeuren uit diverse branches was op dinsdag 20 november te gast bij Pridea en Q-impact voor een inspirerend event over hoe je omgaat met stress. Voor de 8 genodigden was het onbekend wat hen die dag te wachten stond. De spanning was direct te voelen: 'Wat gaan we doen?' , 'Weet jij wel wat we gaan doen of ook niet?' , 'Kom ik ook weer op de plek waar mijn jas naartoe gaat?' Sander Aarts van Unbreakable | Special Forces Performance nam de deelnemers mee in een ervaring waar hij als marinier onder vuur kwam te liggen voor de kust van Somalie. Heftig en erg leerzaam om te horen hoe een marinier omging met controle in benauwde situaties. Verder lezen over dit event? www.pridea.nl/wiic.html |
AuthorsPridea team Archives
April 2024
Categories |