De ‘post-it’ note , de ‘like’ button van facebook of zelfs de PlayStation. Prachtige voorbeelden van intern ondernemerschap; innovatief en creatief ondernemen binnen organisaties. Toch zijn deze innovaties relatief zeldzaam en mislukken dit soort interne innovaties veel vaker dan zou moeten.Een mooi voorbeeld hiervan is Kodak; Hier was Spence Silver, de ingenieur die de digitale camera ontwikkelde, veel eerder op gekomen dan concurrenten. Toch is Kodak failliet gegaan. Het is zonde dat innovaties zo vaak mislukken. Al helemaal als we ons bedenken dat het in de tijd van informatietechnologie steeds belangrijker wordt om te blijven innoveren. Bedrijven zien de behoefte zeker wel. Er worden talloze think-tanks, innovatieafdelingen en lean start-up projecten gestart. Maar ook worden projecten steeds meer benaderd met bijvoorbeeld agile of design-thinking methodes. Klinkt innovatief! Maar wat als ik je vertel dat design thinking al 50 jaar oud is? Waar te weinig aandacht aan gegeven wordt is dat het je medewerkers zijn die deze innovaties succesvol kunnen maken. Niet je projectmanagement-techniek alleen. Het zijn namelijk je werknemers die de nieuwe ideeën bedenken! We moeten gaan doorkrijgen dat intern ondernemerschap en een omgeving die intern ondernemerschap stimuleert onmisbaar aan het worden is voor succesvolle innovaties. Medewerkers met ondernemersspirit zorgen voor succesvolle innovaties. Wat is er nodig voor werknemers met ondernemersspirit en waar vind je ze eigenlijk? Interne ondernemers zijn overal! We hebben interne ondernemers zien ontstaan met diverse achtergronden. Denk aan hypotheekadviseurs, techneuten, ambtenaar en zelfs schoonmakers! De sleutel om van werknemers ondernemers te maken is eigenaarschap over het realisatieproces van eigen ideeën. Laat medewerkers zelf beslissingen maken. Geef ze het gevoel CEOs te zijn van hun eigen ideeën en laat ze hun eigen project realiseren. Of deze projecten nou klein of groot zijn. Prikkel: Vier en beloon succes! Eigenaarschap creëer je met een bijpassende prikkel. Hoe fijn is het om beloond te worden voor een succesvolle innovatie die je team heeft gerealiseerd! Het is belangrijk om deze beloning niet een vast deel te maken van de gerealiseerde inkomsten. Je krijgt dan namelijk een focus op grote ideeën en een korte-termijn focus. Juist niet wat je nodig hebt bij het veranderen van jouw bedrijfscultuur. Om je bedrijfscultuur echt te veranderen moeten kleine en grote ideeën uitgevoerd worden! Bij die beloning hoort natuurlijk ook het vieren van succes. Denk bijvoorbeeld aan iets creatiefs en positiefs. Door succes te vieren en te belonen krijg je een zelf-versterkende cultuur waarin mensen weten dat hun ideeën worden beloond en gewaardeerd! Een passend eigenaarschapsmodel Een cultuur van intern ondernemerschap zal wennen zijn. Voor de werknemer, maar ook voor het bedrijf zelf. Daarom is het nodig om een passend eigenaarsmodel te implementeren. Een organisatiemodel dat medewerkers en het bedrijf helpt bij het realisatieproces. Denk hierbij aan (management)tools, begeleiding en middelen om ideeën te realiseren. Ook is coaching cruciaal. Voor de werknemer en manager. Van idee tot realisatie. Fouten maken moet hier gezien worden als een manier van leren. De medewerker die vandaag de fout maakt kan volgend jaar de persoon zijn met de meeste expertise! Een cultuur van intern ondernemerschap De combinatie van intern ondernemende werknemers en het eigenaarsmodel verhoogt niet alleen je innovatieve output. Het creëert een positieve cultuur waar werknemers zich meer voelen dan alleen je werknemer. Na verloop van tijd verandert je hele bedrijfscultuur. Intern ondernemerschap wordt langzaam aan steeds meer de norm! Stimuleer deze cultuur. Niet alleen gaan de werknemers wennen aan de andere manier van werken, ook de hele organisatie. Je hebt nu een bedrijfscultuur met ondernemersspirit!
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |