Afstudeerder aan het woord:Afgelopen september ben ik, Matthijs Bijland, begonnen met mijn afstudeerstage bij Pridea te Amersfoort met als doel een nieuw en innovatief framework te ontwerpen voor XiBE. Tijdens mijn afstudeeropdracht bij Pridea ben ik mij ten zeerste bewust geworden van het belang van designers als sleutelrol tot innovatie. Niet alleen de mentaliteit van de designer speelt hierin een rol, maar vooral de manier van denken.
‘Design Thinking’ is de sleutel tot innovatie . Wat blijkt: of het nu gaat om Apple, Google, Tesla, Microsoft of Toyota, designers hebben een centrale rol binnen de organisatie of zijn zelfs vertegenwoordigd binnen de top van het bedrijf. Innovatie wordt door iedereen gezien als de grootste prioriteit – of staat ten minste in de top drie. Mensen die denken vanuit de gebruikerservaring en ontwerpen van een user experience blijken binnen bedrijven hoognodig. En nee, ‘Design Thinking’ is geen zoveelste tijdelijke hype – ‘Design Thinking’ is een bedrijfsmentaliteit. Bij Design Thinking draait het om de mens als vertrekpunt en toetssteen voor een oplossing. De mentaliteit van een designer past hier goed bij, maar is zeker niet voorbehouden aan de traditioneel geschoolde ontwerper. Niet omdat een korte cursus je designer maakt, wel omdat zo het hele bedrijf zich richt op vernieuwing voor de eindgebruiker. ‘Het gaat om ontwikkelen, testen en leren’. Die mentaliteit komt niet vanzelf. Breng de gehele organisatie ermee in aanraking. Juist deze mentaliteit is ook datgene wat Pridea binnen organisaties doet accelereren met IdeaRealization en XiBE. Van onderin tot de top. Design? User experience! – De scheidslijn tussen design disciplines vervaagt. Bij ieder contactpunt tussen organisatie en klant komt design kijken. Designers van zo’n user experience duiken de komende jaren overal op in bedrijven. Tot niet zo heel lang geleden was het onderscheid tussen bedrijven met goed en slecht design makkelijker te maken. Dat competitieve verschil ligt steeds minder aan de oppervlakte. Een goede designer moet meer kunnen dan ontwerpen. Je moet beschikken over ‘design leiderschap’: creativiteit, onderzoeksgericht, communicatief, competitief zijn slechts enkele eigenschappen. Ook moet er sprake zijn van de ’t-shape’: iemand heeft kennis van veel verschillende onderwerpen, maar moet ook de diepte opzoeken. Design Thinking voor mij is luisteren naar mensen, de ideeën die daaruit ontstaan en de realisatie hiervan. Innovatie ontstaat voor mij uit creativiteit en in ieder schuilt een creatief dier. -- Matthijs Bijland
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |