Je kunt niet de medewerkers aanwijzen die dat voor elkaar gaan brengen. Er is geen functietitel te vergeven die maakt dat een medewerker zo'n change agent wordt. Wat wel een zekerheid is, is dat ze in jouw organisatie werken. En beter nog: het grootste deel van alle medewerkers heeft het in zich om intrapreneur te zijn. Niet alle eigenschappen zullen even sterk of in dezelfde mate voorhanden zijn, maar wij zien steeds opnieuw (en vaak tot grote verrassing van het management en directie) dat iedereen actief wil en kan bijdragen om de organisatie beter te maken. Met een cruciale kanttekening: intrapreneurship ontstaat vanuit de dagelijkse business. Doordat medewerkers voortdurend ervaren wat er goed gaat, wat er beter kan, waar kansen liggen of zich problemen voordoen, zijn ze als geen ander in staat om daar naar te handelen. En de handelingscomponent is fundamenteel: want zonder zichtbare resultaten stopt iedere intrapreneur. Net als de ondernemer de stekker eruit zal trekken als het succes achterwege blijft. Intrapreneurship kun je ontwikkelen, niet door het te structureren, maar door het te laten groeien. Wees bereid om het pad van organische groei (van mensen, van producten en diensten, van afdelingen, van de organisatie) te omarmen. Laat medewerkers met ideeën komen op de vraag 'Wat zou jij doen als je het voor het zeggen had?', maak met elkaar een paar bewuste keuzes en communiceer met iedereen waarom je juist die initiatieven gekozen hebt. Laat teams van medewerkers zelf aan de slag gaan, proberen, fouten maken, bijsturen, communiceren en opleveren. Natuurlijk bied je ze alle coaching, hulp, ruimte en aandacht die ze vragen. Niet als beslisser, maar als facilitator. En laat je dan verrassen door de denkkracht, daadkracht en doelgerichtheid van die medewerkerteams. Op enig moment zul je denken 'Waarom heb ik nooit eerder vertrouwen gehad in mijn eigen medewerkers?'.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |