In het Forbes artikel The Truth About Innovation - And Why You're Probably Missing Out door Ellen Davis, Director Business Development bij SAP, een mooi overzicht van praktijkcases en succesfactoren voor innovatie.
Een artikel naar ons hart! Vanwege de achterliggende gedachte: medewerkers zijn de bron en de realisator van innovatie. Alleen vanuit hun expertise, talenten, ervaringen en met hun actieve bijdrage, kunnen organisaties succesvol innoveren. Innovatie is geen speeltje van de happy-few of de directie. Geen black-box afdeling waar aangewezen slimme koppen, met mooie fantasievolle functietitels, 'vernieuwende dingen' doen. Die pas veel later mogelijk relevant blijken te zijn. Maar helaas vaker niet dan wel. Innovaties moeten zeker wel tijd krijgen en beschermd worden, zodat ze tot wasdom kunnen komen. En dat kan het beste in een omgeving waar de waan de dag minder invloed heeft. Maar innovatie is zeker geen trial-and-error: innovatie ontstaat van binnenuit - uit ervaringen met klanten, uit gesprekken met collega's, door privé gebeurtenissen, in samenwerken met partners: bij de menselijke interacties binnen de organisatie. Bij toeval. Het enige wat je daar hoeft te stimuleren is dat iedereen oog en oor heeft voor serendipiteit en dan direct zijn of haar ingeving kan vastleggen en delen. Er zijn honderden structuren te bedenken om dat te faciliteren, waarbij de twee belangrijkste succesfactoren zijn dat de hele organisatie toegang heeft en dat het hele proces van begin tot eind transparant is. Zie ook dit artikel van Marijke Krabbenbos over co-creatie tools. Innovatie heeft echter een nogal grote downside: het is groots en meeslepend! En omdat iedere organisatie maar een beperkte hoeveelheid overhead kan dragen, nijgen veel organisaties naar veel (voor)onderzoek en strenge selectie aan de deur. Met als gevolg dat een groot deel van de serendipiteit ongebruikt blijft. Wie het kleine niet eert...Het Pridea IdeaRealization concept kiest daarom de weg van leren veranderen. Door zoveel mogelijk van de (vooral ook kleine) verbeteringen, ideeën of suggesties van medewerkers te realiseren, ontstaat een cultuur waarin verbeteren centraal staat: veel daadkracht, intrapreneurship hoog in het vaandel. Door het grotere volume kunnen veel meer mensen betrokken zijn en zullen de echte verbeteraars vanzelf boven komen drijven. En door de kleinere impact is de schade van een eventuele mislukking lang zo groot niet. Maar veel belangrijker nog: de eerste resultaten volgen heel snel na de start. Dat geeft ruimte om snel bij te sturen waar nodig en geeft energie. En hoe zit het dan met innovatie? Uit ervaring blijkt dat uit alle kleine verbeteringen, suggesties en kansen vanzelf de grotere ideeën ontstaan. Met één cruciaal voordeel: als je in staat bent om kleine ideeën om te zetten in concrete resultaten, ben je goed voorgesorteerd om ook de grote verandering tot een succes te maken. In aanvulling op het artikel van Ellen Davis, daarom onze suggestie:
6. leer lopen voordat je gaat rennen
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |