... want het juiste idee ligt daar, vlak voor je neus, zo voor het grijpen.Zoals Eric Ravenscraft schrijft in het artikel Stop Waiting for the 'Next Big Idea' and Try the Smaller Ones is ieder groot succes begonnen met kleine succesjes. Door je af te vragen wat een (klein) idee kan opleveren, in plaats van te blijven zoeken naar de game-changer. Door je te realiseren dat 100 kleine ideeën net zoveel opleveren als één mega project, maar met snellere resultaten, lager risico en hogere betrokkenheid. Het is goed te verklaren dat het (management) hart sneller gaat kloppen van groots en meeslepend. Want wie wil er nu niet zijn sporen in de historie achterlaten? Zolang de persoonlijke eer het wint van het belang van de organisatie, zullen we te maken hebben met megalomane mislukkingen. Waar de rest van de organisatie dan weer voor moet bloeden. Ik zie je denken: die kleine, pietepeuterige ideetjes gaan toch nooit mijn organisatie helpen om werkelijk beter te zijn dan mijn concurrentie? Natuurlijk niet zolang je ze afzonderlijk bekijkt. Maar de kracht ligt juist in de optelsom! Organisaties die in staat zijn om consequent ideeën van medewerkers om te zetten in concrete resultaten, plukken de vruchten op een veelheid aan verschillende gebieden en weten een hele organisatie op het hogere niveau van intrapreneurship te brengen.
Dus dan een groot traject 'Ideeënbus 2.0' starten? Nee, natuurlijk niet! Ook hier klein beginnen. Laat één of twee afdelingen starten. Vraag je medewerkers om hun actuele ideeën, selecteer (samen met de medewerkers) een paar pareltje en een paar no-brainers. Breng die in praktijk en meet wat ze opleveren. Dat brengt het vliegwiel op gang. En vanzelf groeit het vertrouwen dat de organisatie deze keer wel in staat gaat zijn om veranderingen tot een goed einde te brengen. Het ultieme bewijs daarvan, zoals wij een een medewerker eens hoorden zeggen: 'Als we dit nu wel voor elkaar krijgen, dan weet ik ook nog wel wat!'.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |