Pridea
  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact


Pridea                                                                                                                          
blog                
                                                                                                             

 

Stop met zoeken...

21/8/2015

0 Comments

 

... want het juiste idee ligt daar, vlak voor je neus, zo voor het grijpen.

Picture
Zoals Eric Ravenscraft schrijft in het artikel Stop Waiting for the 'Next Big Idea' and Try the Smaller Ones is ieder groot succes begonnen met kleine succesjes. Door je af te vragen wat een (klein) idee kan opleveren, in plaats van te blijven zoeken naar de game-changer. Door je te realiseren dat 100 kleine ideeën net zoveel opleveren als één mega project, maar met snellere resultaten, lager risico en hogere betrokkenheid.

Het is goed te verklaren dat het (management) hart sneller gaat kloppen van groots en meeslepend. Want wie wil er nu niet zijn sporen in de historie achterlaten? Zolang de persoonlijke eer het wint van het belang van de organisatie, zullen we te maken hebben met megalomane mislukkingen. Waar de rest van de organisatie dan weer voor moet bloeden.
Ik zie je denken: die kleine, pietepeuterige ideetjes gaan toch nooit mijn organisatie helpen om werkelijk beter te zijn dan mijn concurrentie? Natuurlijk niet zolang je ze afzonderlijk bekijkt. Maar de kracht ligt juist in de optelsom! Organisaties die in staat zijn om consequent ideeën van medewerkers om te zetten in concrete resultaten, plukken de vruchten op een veelheid aan verschillende gebieden en weten een hele organisatie op het hogere niveau van intrapreneurship te brengen.

  • wie weet er beter waar klanten en partners behoefte aan hebben? Medewerkers die regelmatig contact hebben met klanten en partners, weten uit eerste hand wat werkelijk boeit en bindt. Die kennis kan geen enkel extern bureau voor je achterhalen.
  • het risicoprofiel voor idee realisatie is veel aantrekkelijker. Ideeën van medewerkers komen direct voort uit reële kansen of problemen. Het gewenste resultaat hoeft niet bedacht en geformuleerd te worden, maar blijkt direct uit het idee. Er is slechts één stap nodig om te vertalen naar een oplossing. Met een paar korte slagen kom je snel tot resultaat. En mocht je je halverwege toch nog realiseren dat je de verkeerde weg bent ingeslagen, is het met kleine projecten veel eenvoudiger op je schreden terug te keren.
  • medewerkers willen onderdeel zijn van verandering. Top-down veranderprocessen lopen vast op gebrek aan draagvlak. Ook medewerkers willen veranderen, maar niemand wil veranderd worden. Het draagvlak ontstaat als medewerkers vanaf het begin kunnen meedenken. Ook hier weten de medewerkers veel beter dan ieder extern bureau waar de kansen en uitdagingen van de organisatie liggen. En net zo belangrijk: het succes ligt voor een groot deel in medewerkers die meedoen in de verandering. Het zijn dan immers hun eigen ideeën en ze dragen zelf verantwoordelijkheid voor het succes. De beste manier om medewerkers betrokken te houden en bevlogenheid te stimuleren.
  • zichtbare resultaten bieden vertrouwen in de toekomst. Grote projecten hebben een groot black-box gehalte: terwijl de business doordraait, is slechts een heel klein deel van de organisatie bezig met verandering, en dan vaak ook nog eens met hulp van externen. Een lange tijd is het stil, om dan, als het goed gaat, met een big-bang de betere toekomst te onthullen. Alleen is in de tussentijd de wereld vaak al weer zo veranderd, dat het resultaat niet meer past. Of is het project alweer beëindigd. Ideeën bieden organisatie de mogelijkheid om kleine stapjes te zetten. En bij te sturen waar nodig. En ieder stapje levert een zichtbaar resultaat. Dat biedt houvast voor de volgende stapjes.
  • de opgetelde waarde van ideeën is enorm. Het zijn vaak de simpelste dingen die het meeste opleveren. Onderzoek toont aan dat iedere medewerker voor gemiddeld € 6.000,- winstbijdrage per jaar in zijn hoofd heeft zitten. De verklaring ligt in het feit dat ideeën vanzelf ontstaan als je ergens maar vaak genoeg tegen aanloopt. En grote kans dat je collega's dezelfde irritatie hebben of kans zien. Met een lage investering bereik je zo verbetering voor heel veel mensen. Wie kan het zich veroorloven om zo'n enorme idee-potentie te negeren? 
Dus dan een groot traject 'Ideeënbus 2.0' starten? Nee, natuurlijk niet! 
Picture
Ook hier klein beginnen. Laat één of twee afdelingen starten. Vraag je medewerkers om hun actuele ideeën, selecteer (samen met de medewerkers) een paar pareltje en een paar no-brainers.
Breng die in praktijk en meet wat ze opleveren. 
Dat brengt het vliegwiel op gang. En vanzelf groeit het vertrouwen dat de organisatie deze keer wel in staat gaat zijn om veranderingen tot een goed einde te brengen. 
Het ultieme bewijs daarvan, zoals wij een een medewerker eens hoorden zeggen: 
'Als we dit nu wel voor elkaar krijgen, dan weet ik ook nog wel wat!'.

0 Comments



Leave a Reply.

    Authors

    Pridea team

    Archives

    March 2023
    February 2023
    September 2022
    July 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    October 2021
    April 2021
    August 2020
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    October 2017
    June 2017
    February 2017
    August 2016
    July 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    November 2015
    October 2015
    August 2015
    June 2015
    May 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    December 2013
    April 2013
    February 2013
    January 2013

    Categories

    All

    RSS Feed

Van pridea voor jou

XiBE trial
Whitepaper 'Kracht bottom-up'
Shortpaper 'Innovatie'

Over deze website

Disclaimer
Privacy
​Voorwaarden

Volg Pridea

Schrijf je in, mis niets en wees altijd op de hoogte van ons laatste nieuws. 
Picture
Picture
Picture
Picture

​Bezoekadres & contactgegevens

Euroweg 20
3825 HD  AMERSFOORT
info@pridea.nl
​033-453 5956

  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact