Interessante blog-post door Shikko Nijland van Innopay over open innovatie, naar aanleiding van de constatering dat veel organisaties wel activiteiten ontplooien op het gebied van open innovatie , maar nog worstelen om er het volledige potentieel uit te halen. Volgens Shikko Nijland is open innovatie gebaseerd op drie pijlers die met elkaar in balans moeten zijn: 1) process & tools; 2) ecosystem; 3) collaborative environment. Wanneer een organisatie open innovatie met sterke focus op één van de drie assen inricht, is het wel mogelijk een positieve start te maken, maar zal het initiatief spoedig vastlopen. En waarschijnlijk gestopt worden. De cruciale vraag is natuurlijk hoe zo'n gebalanceerde open innovatie omgeving te creëren. Want dat organisaties er alle belang bij hebben om een zo groot mogelijke groep van experts, binnen en buiten de organisatie te betrekken omdat het collectieve brein tot veel meer in staat is, is een no-brainer.
In onze ervaring bouw je aan de juiste balans door niet de primaire focus te leggen op innovatie. Dat creëert te hoge eisen en verwachtingen. Niet alleen wordt van de organisatie en de medewerkers verwacht dat ze met geniale, succesvolle, winstgevende en toekomstvaste ideeën komen, maar tegelijkertijd moeten ze nog ontdekken hoe ideeën van inspiratie naar realisatie gebracht worden. Kip-of-ei. Net als die time-management training, die zo noodzakelijk is, maar waar nu echt even geen tijd voor is... Een veel succesvoller aanpak is door de initiële aandacht te vestigen op kleine verbeteringen: operationeel, op gebied van samenwerking, aan tools & processen, klantfocus, etc. Niet alleen hebben medewerkers er daar veel meer van, ze zijn in de regel eenvoudiger door te voeren en hebben, vanwege het feit dat ze voortkomen uit de dagelijkse praktijk, direct veel nut voor de medewerkers. Het belangrijkste is dat de organisatie leert hoe dergelijke ideeën in praktijk te brengen. Niet vanuit de top-down gedachte, maar door medewerkers zelf ruimte en mogelijkheden te bieden hun eigen ideeën te realiseren. En daar trots op te zijn. Het levert je de zo noodzakelijke balans op tussen processen & tools, het bereiken van de hele organisatie en de juiste mindset. En niet onbelangrijk: er zijn al heel wat vruchten te plukken van de expertise van medewerkers. En tegelijkertijd het vertrouwen en commitment van medewerkers vergroten. Maar kleine verbeteringen, dat is toch geen innovatie? Inderdaad. En de praktijk toont aan dat, vanuit alle kleine verbeteringen, de steeds grotere ideeën vanzelf komen bovendrijven. En op een dag oppert iemand (en waarschijnlijk degene waarvan je het het minste verwacht) die zo gezochte game-changer. En dan is je organisatie er wel klaar voor om ook die van inspiratie naar realisatie te brengen.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |