Interessant stuk van Zack Hicks (CIO Toyota North America) over de Toyota Innovation Fair op CIO. Toyota is natuurlijk het grote voorbeeld van een succesvolle Lean cultuur. Mag je ook wel verwachten van de bedenkers van Lean. En goed voorbeeld doet volgen. Helaas kiezen organisaties die aan de slag gaan met Lean (net zoals ze overigens doen bij het bij het kopiëren van Agile successen, of de Uber-ization van hun business), voor de 'Hoe' focus. Ze storten alle middelen uit over de organisatie, er wordt getraind, veel top-down management sturing, alle spelregels worden van toepassing verklaard. En dan loopt het niet. Draagvlak is de meest genoemde boosdoener. Maar de bron van alle ellende ligt bij het overslaan van de Waarom en de Wat vraag. Het zijn namelijk leercurves die de succesvolle organisaties doorgemaakt hebben. Zonder ooit zelf fouten gemaakt (en dus ervaren) te hebben, hebben spelregels geen betekenis. We like ideas, but we love actionHoe kunnen we dan wel leren van het succes van Toyota? Eenvoudig: volgen Zack Hicks: 'Turning ideas into reality is one of the main goals of the Fair'. Wil je succesvol worden met innovatie, met continu verbeteren, met reorganiseren, dan moet je de traditionele aanpak 'Eerst helemaal uitdenken, dan doen' loslaten:
Geef je medewerkers de ruimte om hun ondernemerschap te ontplooien. Laat ze zelf met kleine ideeën en verbeteringen aan de slag gaan. Laat los. Het hoeft niet groots en meeslepend. Veel kleine successen hebben een veel grotere aantrekkingskracht dan één fantastisch innovatieproject (dat helaas de deadlines niet helemaal gehaald heeft en waarvan de resultaten nu echt, hand op het hart, binnenkort gepresenteerd gaan worden). Zoals Zack Hicks zegt: 'The best part of the Innovation Fair is what it does for our culture'. Dus aan de slag met ideeën van medewerkers. Beter één idee uitgevoerd, dan 100 op de to-do lijst.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |