Pridea
  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact


Pridea                                                                                                                          
blog                
                                                                                                             

 

February 21st, 2013

21/2/2013

0 Comments

 
Foto

In het artikel Innovatie is een middel en geen doel wordt terecht gesteld dat er veel misvattingen zijn over innovatie en het belang van ideeën. De genoemde punten zijn steekhoudend, maar leggen onvoldoende nadruk op twee cruciale succesfactoren:

1) De noodzaak tot innovatie is een slechte raadgever
2) Organisaties moeten eerst leren om te verbeteren voordat ze kunnen innoveren

De noodzaak tot innovatie is een slecht uitgangspunt om ideeën te verzamelen

De eerste is dat de wens of noodzaak tot innovatie een uitermate slecht uitgangspunt is om ideeën te verzamelen. Zoals onder de tweede mythe (‘U hebt meer ideeën nodig’) juist opgemerkt wordt, is het niet nodig aan de ideeën-boom te gaan schudden. Medewerkers hebben, vanuit hun dagelijkse werkzaamheden, meer dan voldoende inzicht, expertise en kennis om hun organisatie te verbeteren, kansen te verzilveren of problemen op te lossen.
Een vanuit het management opgeworpen vraagstuk, bijvoorbeeld naar mogelijke nieuwe producten of diensten, maakt onvoldoende gebruik van de aanwezige kennis en ervaring. Het richt de denkkracht van de organisatie op één punt en beperkt daarmee op voorhand de brainstorm. Terwijl het kenmerk van brainstorms juist het loslaten van de bestaande kaders is! 
Veel beter is het om alle input van medewerkers te verzamelen en pas in tweede instantie te bepalen wat de waarde van ideeën is. Sommige ideeën zullen blijken innovaties te zijn, andere efficiency verbeteringen en weer andere bijvoorbeeld op het vlak van medewerker motivatie en loyaliteit te liggen. Uit onderzoek blijkt dat 82% van alle medewerker ideeën voldoende potentie heeft om gerealiseerd te worden.

Een organisatie moet zich bekwamen in het zichzelf verbeteren

Op de tweede plaats gaat een organisatie zich pas bij bewust gecreëerde successen anders gedragen. Geen enkele organisatie kan of wil alle ideeën met voldoende potentie in één keer realiseren. Op basis van bedrijfsdoelstelling moeten alle ideeën langs de meetlat gelegd worden. En die ideeën, die geselecteerd worden voor realisatie, moeten dan wel daadkrachtig tot aan de finish gebracht worden.
Want daarmee leert de organisatie van binnenuit verbeteren en behouden medewerkers hun enthousiasme en motivatie om actief bij te dragen aan het succes van de organisatie. Een cultuur waarin waardevolle inzichten en ideeën steeds omgezet worden in concrete verbeteringen, maakt medewerkers trots en zorgt ervoor dat er een niet aflatende stroom van nieuwe ideeën  blijft. En zonder actief te sturen zullen daar op een dag ook de pareltjes van innovatie ideeën tussen blijken te zitten.

Tot slot

Het bewezen proces van realiseren van verbeteringen is dan natuurlijk een belangrijke peiler om ook de innovatie in praktijk te brengen.

Relevante links:
- Innovatie is een middel en geen doel door ZBC Kennisbank
0 Comments



Leave a Reply.

    Authors

    Pridea team

    Archives

    September 2022
    July 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    October 2021
    April 2021
    August 2020
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    October 2017
    June 2017
    February 2017
    August 2016
    July 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    November 2015
    October 2015
    August 2015
    June 2015
    May 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    December 2013
    April 2013
    February 2013
    January 2013

    Categories

    All

    RSS Feed

Van pridea voor jou

XiBE trial
Whitepaper 'Kracht bottom-up'
Shortpaper 'Innovatie'

Over deze website

Disclaimer
Privacy
​Voorwaarden

Volg Pridea

Schrijf je in, mis niets en wees altijd op de hoogte van ons laatste nieuws. 
Picture
Picture
Picture
Picture

​Bezoekadres & contactgegevens

Spaceshuttle 38
3824 ML  AMERSFOORT
info@pridea.nl
​033-453 5956

  • Oplossingen
    • IdeaRealization
    • XiBE
    • IdeaWorkshops
  • Cases
  • Downloads
    • Download whitepaper
    • Download shortpaper innovatie
    • XiBE trial
    • Download Infographic
  • Blog
  • Over ons
    • Team
    • Nieuws
    • Werken bij Pridea
  • FAQ
  • Contact