De laatste maanden hoor ik te vaak 'dat moeten we zeker doen, << stilte >>, maar nu is nog niet het juiste moment.'. Dat raakt me. Als ondernemer, omdat ik er natuurlijk van overtuigd ben dat wij de allerbeste oplossing hebben. Maar ook als voormalig medewerker, manager en directeur. Ik heb het ook gedaan hoor, niet precies wetend wat er op me af kwam, kiezend voor 'niets doen'. Want in onze wereld is gewoon doen al gek genoeg. En loop je vooral risico als je in actie komt. Niets doen is de maat. En daar bereik je dus ook ... niets ... mee. We hebben onze mond vol van Apple, Uber, Google, en de volgende disruptive start-up. Je kunt LinkedIn niet openslaan of weer een verhaal over een gave start-up bootcamp, lean start-up, hackaton of wat dies meer zij. Waarom steken we er zoveel tijd, geld en energie in? Omdat we geloven dat we bij de verandering betrokken moeten zijn. En wat verandert er? Niets. Een idee op zich heeft weinig waarde. Het is als het geniale business-plan dat op de plank ligt. We lachen ons suf om de excentriekelingen die bij 'Het beste idee van Nederland', voor het oog van de camera, afgebrand worden. Ik heb veel ontzag voor die uitvinders. Want ze doen namelijk iets. Ze treden naar buiten. Maken een prototype. Vertellen hun verhaal. Wij kunnen in ons vuistje lachen dat we van een afstand konden zien dat het nooit zou gaan werken. Maar onze eigen dromen gaan ook nooit werken. Want we maken nooit een beginnetje. Het is als de brainstorm sessie. Aan het einde realiseer je je dat je van te tevoren had moeten bedenken wat je met de enorme berg aan inspiratie gaat doen. Het heeft geen zin nog meer fantastische ideeën te bedenken, enthousiasme te kweken als je niet al in staat bent om ideeën uit te voeren. Dus richt je nu eerst maar eens op het verwezenlijken van alle suggesties, plannetjes, verbeteringen of ideeën die je al hebt. Maak fouten. Faal. Leer. Boek succes. Vier feest. Deel. De uitkomst is veel minder belangrijk dan de reis zelf. Want als je als organisatie in staat bent om, op een automatische piloot, expertise van medewerkers te verzilveren, dan ben je ook in staat om de uitkomst van een brainstorm, co-creatie sessie of start-up bootcamp om te zetten in resultaten. Landt de inspiratie eens een keer niet als opgerolde flip-over in de kast. Dus, vanaf nu: eerst beginnen, dan bezinnen! Michiel Dietvorst. Co-founder Pridea
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorsPridea team Archives
May 2024
Categories |