Verzamelen
Ideeen zijn er, dat maakt verzamelen eenvoudig
Niet alle ideeën kunnen tegelijk worden gerealiseerd, het normale werk moet immers ook door. Daarnaast zijn niet alle ideeën waardevol of direct toepasbaar. Daarom is scherp selecteren een belangrijke succesfactor. De marktplaats stelt alle medewerkers in de gelegenheid om aan te geven voor welk idee ze een actieve bijdrage willen leveren bij realisatie. Anders dan bij ´van boven´ aangewezen experts, ontstaan zo gemotiveerde teams die de klus gaan klaren.
Omdat de ideeën al aanwezig zijn of vanzelf ontstaan bij medewerkers, ligt de kern van de stap ‘Verzamelen’ in het zo eenvoudig mogelijk vastleggen en delen van ideeën. De juiste tooling kan de verbetercommunity laagdrempelig laten samenwerken aan continue verbeteren. Met XiBE kunnen medewerkers op ieder geschikt moment hun ideeën vastleggen en delen.
Alle medewerkers hebben toegang tot alle ideeën. Het delen gaat over afdelingen heen, zodat successen kunnen worden overgenomen en ideeën over samenwerking gezamenlijk kunnen worden gerealiseerd.
Omdat de ideeën voor iedereen beschikbaar zijn, kunnen medewerkers hun voorkeur aangeven. In deze tijd van social media is dit beter bekend onder de term 'likes'. Hierdoor ontstaat op een natuurlijke manier een beeld van de ideeën die medewerkers belangrijk vinden.
Geïnspireerd door een idee en hun persoonlijke ervaring of motivatie kunnen medewerkers aangeven of ze een rol kunnen en willen spelen bij de realisatie. Anders dan bij ´van boven´ aangewezen experts, ontstaan zo gemotiveerde teams die de klus gaan klaren.
Door medewerkers en management de gelegenheid te geven om te reageren op ideeën te reageren, ontstaat een discussie die de oplossing verbeterd. Dit geeft een heldere richting aan de realisatie.
|
Meer weten over de Idea Realization aanpak?
Download de whitepaper. |
Meer weten over welke vijf elementen het succes bepalen bij Idea Realization?
Download de whitepaper. |