Selecteren
Scherp kiezen op basis van organisatie doelstellingen, likes en waarde per idee
Niet alle ideeën kunnen tegelijk worden gerealiseerd, het normale werk moet immers ook door. Daarnaast zijn niet alle ideeën waardevol of direct toepasbaar. Daarom is scherp selecteren een belangrijke succesfactor. De marktplaats stelt alle medewerkers in de gelegenheid om aan te geven voor welk idee ze een actieve bijdrage willen leveren bij realisatie. Anders dan bij ´van boven´ aangewezen experts, ontstaan zo gemotiveerde teams die de klus gaan klaren.
Scherp selecteren is een belangrijke succesfactor en daarom worden per idee de waarde (wat levert het op?) en de impact (wat kost het idee?) bepaald. Niet door een uitgebreide business case op te stellen - dat gebeurt wel voor de realisatie start - maar door een voorcalculatie op te stellen. Zo worden alle ideeen gewogen tegen dezelfde organisatiespecifieke kentallen.
Om te selecteren welke ideeen als eerste worden uitgevoerd, spelen de likes van medewerkers (indicatie voor draagvlak), de waarde per idee (indicatie van wat het idee oplevert) en de strategische richting van de organisatie een belangrijke rol. De combinatie van deze elementen maakt het mogelijk een heldere keuze te maken uit de grote stapel ideeën.
De selectie wordt uitgevoerd door de Idea Council. Deze bestaat uit 3 of 5 leden die door de organisatie worden erkend om hun leiderschap en omdat ze in staat zijn om een verband te leggen tussen de praktische impact van een idee en de bedrijfsstrategie. De Idea Council heeft het lef om keuzes te maken en de autoriteit om dit gedragen te doen.
Op basis van de praktische haalbaarheid en te verwachten resultaten wordt een definitieve 'Go-No Go' beslissing genomen. Door de structurele toewijzingen is er direct na een bijeenkomst van de Idea Board voor alle betrokkenen helderheid wat de toegekende status en de daaraan verbonden vervolgstappen zijn.
Alle goedgekeurde ideeën komen terecht op de marktplaats. Zo worden alle medewerkers in de gelegenheid gesteld om aan te geven voor welk idee ze een actieve bijdrage willen leveren bij realisatie. Anders dan bij ´van boven´ aangewezen experts, ontstaan zo gemotiveerde teams die de klus gaan klaren.
|
Meer weten over welke vijf elementen het succes bepalen bij Idea Realization?
Download de whitepaper. |
Meer weten over de Idea Realization aanpak?
Download de whitepaper. |