Hebben medewerkers goede ideeën?
Resultaat: Return on Investment en Return of Engagement
Het inzicht van medewerkers vertaalt zich in ideeën die aansluiten bij concrete behoeftes. Onderzoek toont aan dat het overgrote deel (82%) van medewerker ideeën direct bijdraagt aan het succes van de organisatie. In de vorm van omzetverhoging, kostenreductie of efficiency, kortom euro’s. De gemiddelde Return on Investment is 1 op 3. Of in begrijpelijke taal: gemiddeld 6.000 euro per medewerker per jaar.
Medewerkers die actief bijdragen aan het succes van de organisatie, hebben een enorme bevlogenheid. De trots van succesvol intern ondernemerschap is voor veel medewerkers onbetaalbaar. Daar kan geen bonus tegenop.
Zowel de Return on Investment als de Return of Engagement kennen slechts een randvoorwaarde: de waarde wordt pas verzilverd wanneer de ideeën worden gerealiseerd. Beter 1 idee in praktijk, dan 100 op een to-do lijstje.
Medewerkers die actief bijdragen aan het succes van de organisatie, hebben een enorme bevlogenheid. De trots van succesvol intern ondernemerschap is voor veel medewerkers onbetaalbaar. Daar kan geen bonus tegenop.
Zowel de Return on Investment als de Return of Engagement kennen slechts een randvoorwaarde: de waarde wordt pas verzilverd wanneer de ideeën worden gerealiseerd. Beter 1 idee in praktijk, dan 100 op een to-do lijstje.
Hebben medewerkers goede ideeën?
Resultaat: Return on Investment en Return of Engagement
Traditioneel hebben managers geen goed track-record bij het realiseren van ideeën van medewerkers. Dat maakt het aandragen van ideeën tot het nemen van een persoonlijk risico (al dan niet bewust ervaren door medewerkers). Zou er deze keer wel iets mee gebeuren? Wanneer ideeën van medewerkers structureel worden uitgevoerd, groeien de ideeën. Het begint met het slimmer en leuker maken van het (eigen) dagelijks werk. Het realiseren hiervan leidt tot grotere ideeën. Van procesverbeteringen, via hogere klantgerichtheid tot aan innovatie.
werkplek-collega-proces
Inside-out
Medewerkers kijken in eerste instantie naar hun werkplek en hoe ze daar slimmer kunnen werken. In tweede instantie komen ideeën die de samenwerking met collega´s verbeteren. Vervolgens worden de interne keten en de processen onder de loep genomen.
|
leverancier-klant-MVO
Outside-in
De volgende stap is naar buiten toe verbeteren. Hoe wordt samen-gewerkt met leveranciers en hoe kan de klant nog beter worden bediend? In deze fase komen ook ideeën naar boven op gebied van Verantwoord Ondernemen.
|
keten-strategie-innovatie
Value add
Het derde niveau waar ideeën van medewerkers naar toe groeien is het optimaliseren van de waarde creatie. De ideeën dragen dan bij aan de ketensamenwerking, strategie en innovatie.
|
“Sociale innovatie bepaalt 77% van het innovatiesucces. ”
Innovatiemonitor
Erasmus Universiteit, Rotterdam School of Management en Panteia/EIM |
“In praktijk blijken werknemers heel goed in staat om nieuwe duurzame productie processen in te richten, juist omdat zij precies weten hoe het er in het bedrijf aan toegaat. Als leider hoef je in principe alleen maar de richting aan te geven, en daarna je mensen de ruimte te bieden om te doen wat zij denken dat het beste is.”
Herman Wijffels
Econoom |
De eerste resultaten
IdeaRealizationDe eerste resultaten zijn cruciaal. Ze zorgen voor draagvlak bij management en medewerkers. |
Borging
YourWayDe werkwijze biedt houvast en duidelijkheid. De invulling is afhankelijk van jouw situatie. |
Zelf doen
XiBEDe verbtercommunity die continue draait. Het zijn immers je eigen ideeën en je eigen mensen. |
Voorbeelden van opdrachtgevers
Meer...
In de media