Doelgericht en draagvlak
Waarom is Bottom-Up verbeteren zo krachtig?
Medewerkers hebben een ander perspectief dan management en directie. Dit wordt vaak als lastig ervaren omdat het daadkracht in de weg zou staan. Het bundelen van de verschillende perspectieven creëert de kans ze in te zetten als kracht van de organisatie. De expertise in de top van de organisatie moet vooral worden aangewend om de stip op de horizon en de marsroute daar naar toe te definiëren. Continu bijstellen van de missie en strategie zorgt ervoor dat organisaties zich langdurig blijven onderscheiden. Binnen deze kaders zijn medewerkers prima in staat de dagelijkse operatie te voeren en verbeteren.
Ideeën van medewerkers komen voort uit operationele uitdagingen en kansen. En zijn daarmee in hoge mate doelgericht. De resultaten zijn direct meet- en voelbaar voor de organisatie, klanten en leveranciers. Verandering die wordt geïnitieerd vanuit medewerkers heeft een natuurlijk draagvlak: ze is immers aangedragen door een collega, vanuit een herkenbare situatie. De resultaten maken mensen trots en dat zorgt voor nieuwe ideeën en nieuwe resultaten. Bottom-up verbeteren draagt op deze manier direct bij aan het operationele succes van de hele organisatie.
Ideeën van medewerkers komen voort uit operationele uitdagingen en kansen. En zijn daarmee in hoge mate doelgericht. De resultaten zijn direct meet- en voelbaar voor de organisatie, klanten en leveranciers. Verandering die wordt geïnitieerd vanuit medewerkers heeft een natuurlijk draagvlak: ze is immers aangedragen door een collega, vanuit een herkenbare situatie. De resultaten maken mensen trots en dat zorgt voor nieuwe ideeën en nieuwe resultaten. Bottom-up verbeteren draagt op deze manier direct bij aan het operationele succes van de hele organisatie.
Operationele druk, kostenreductie, bedrijfsgroei en innovatie
Bottom-Up is (soms) de enige optie
De meest succesvolle innovatieve organisaties zijn dit ondermeer doordat ze het innovatieve vermogen van de werkvloer kunnen kanaliseren. Er zijn altijd strategische redenen om bottom-up continu te verbeteren.
Meer doen
met minder mensen Operationele druk
Om competitief te blijven passen organisaties hun workforce continu aan. Met als gevolg dat minder mensen meer moeten bereiken. Dat schuurt wanneer de maatregelen succesvol zijn en de productie omhoog moet. Onder operationele hoogspanning is bottom-up verbeteren uiterst effectief. Medewerkers weten hoe slimmer te werken; hogere efficiency, meer effectiviteit en met praktische ideeën die bijdragen aan de productiviteit.
|
Dichter
bij de klant Klantgerichtheid
Medewerkers spreken elke dag klanten. In het contact center, tijdens vergaderingen, bij koffiezet-apparaten en tijdens lunches. Zij weten precies waar de klant om vraagt en wat de organisatie nog niet kan bieden. Ze zijn de ogen en oren van de organisatie en kennen de kansen in de markt. Hun inzichten kosten niets extra’s, maar stellen de organisatie in staat continue mee te bewegen met de vraag van de klant. Deze veranderingen worden gedragen en zie je direct terug in je omzetcijfers.
|
Eerst lopen
dan rennen Innovatie
Traditioneel innoveren is zoeken naar de naald in de hooiberg, met torenhoge kosten en een kleine kans op succes. Bottom-up wordt doelgericht en met laag risico verbetert. Dit is de opmaat naar een innovatieve organisatie. Met het enthousiasme over de gerealiseerde ideeën, ontstaan steeds weer nieuwe ideeën en dient het gouden idee zich vanzelf aan. Omdat de organisatie ervaring opbouwt met het in praktijk brengen van kleinere en grotere verbeteringen, is de kans op succes bij het realiseren van de grote innovaties vele malen groter.
|
“Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work. ”
Thomas A. Edison
Uitvinder en oprichter General Electric |
“Een van onze medewerkers, die klantvragen via social media beantwoordt, was geïrriteerd over het feit dat ze klanten moest doorverwijzen naar een telefoonnummer als ze wilden afrekenen. Ze nam zelf het initiatief en ontwikkelde het betalingssysteem voor social media. Een kleine 4 weken en 3.500 euro verder stond het er. Het levert ons nu een kleine 80.000 euro per week op. ”
Martijn van der Zee
Senior vice president e-commerce, Air France-KLM |
De eerste resultaten
IdeaRealizationDe eerste resultaten zijn cruciaal. Ze zorgen voor draagvlak bij management en medewerkers. |
Borging
YourWayDe werkwijze biedt houvast en duidelijkheid. De invulling is afhankelijk van jouw situatie. |
Zelf doen
XiBEDe verbtercommunity die continue draait. Het zijn immers je eigen ideeën en je eigen mensen. |
Voorbeelden van opdrachtgevers
Meer...
In de media