Gaaf dat je de moeite neemt om onze enquête in te vullen.
Voor de toelichting op de kennisdomeinen van vraag 3 ben je hieronder op de juiste plek. Succes!
Voor de toelichting op de kennisdomeinen van vraag 3 ben je hieronder op de juiste plek. Succes!
Pact-sessie: De kick-off sessie van het idee-team heet de Pact sessie. Daarin worden visueel alle aspecten van het idee-traject aangestipt en besproken.
Oplossing: de te realiseren oplossing in de vorm van een bergbeklimming, met basiskampen en het einddoel op de top van de berg;
Tijdslijn: het team stemt af wat de tijdslijn is voor het traject;
Business case: een eerste inschatting van de mogelijke bijdrage en de verwachte kosten voor de realisatie van het idee;
Risico’s en randvoorwaarden: de mogelijke obstakels en belemmeringen die het traject richting einddoel kunnen frustreren, worden in kaart gebracht;
Plan van aanpak: de stappen die het idee-team gaat zetten om gestructureerd en doelgericht tot het gewenste eindresultaat te komen;
Teamplay: op welke wijze gaan de teamleden met elkaar samenwerken en met welke frequentie en hoe worden de follow-up sessies gehouden
Acties: de reis naar het eerste basiskamp wordt in heldere acties opgedeeld en elk teamlid neemt eigenaarschap voor een of meerdere acties;
Handshake: als een echt pact wordt de Pact poster ondertekend en wordt een foto gemaakt van deze eerste belangrijke stap op weg naar concreet resultaat.
Prototyping: Het is wenselijk om zo snel mogelijke met een eerste (uitgeklede) oplossing met de doelgroep aan de slag te gaan, om daarmee direct terugkoppeling te krijgen voor verdere stappen. Minimum viable product (MVP): een vroege, uitgeklede versie van een product of dienst, waarmee bepaald wordt of dat product of die dienst rendabel is. Een MVP komt met zo min mogelijk moeite tot stand, om zoveel mogelijk te leren van gebruikers.
Verdienmodel: Bepalen en meten op welke wijze de gekozen oplossing concreet bijdraagt aan het succes van de organisatie. Business Model Canvas (BMC) (Alexander Ostenwalder): een model voor strategisch management en lean startups om een nieuw bedrijfsmodel te creëren of een bestaande in kaart te brengen. In het idee-traject worden de BMC componenten (key partners, key activities, key resources, value proposition, customer relationships, channels, customer segements, cost structure, revenue streams) gebruikt om het idee als een start-up te definiëren.
Waardecreatie: Afwegen en beoordelen op welke wijze de gekozen oplossing bijdraagt aan het oplossen van problemen van of verzilveren van kansen voor de doelgroep (gebruikers). Value proposition canvas (VPC) (Alexander Ostenwalder): een model om te bepalen of een product of dienst aansluit bij de activiteiten en wensen van de gebruikers. De VPC is een verfijning van de gebruikersaspecten van het BMC. In het idee-traject worden de VPC componenten (gebruikers taken, voordelen, pijnpunten, voordeelverschaffers, pijnpuntverzachters en product & dienst) gebruikt om de geschiktheid van de gekozen oplossing te definiëren.
Design Thinking: Om een ideale oplossing vanuit het perspectief van de doelgroep (gebruiker) te definiëren, worden de Design Thinking methodieken gebruikt, om op een creatieve en praktische manier te voorzien in de behoeftes van de gebruikers. Design Thinking is een creatief proces, met een out-of-the-box denkwijze en bewust inleven in de doelgroep.
Customer en/of employee journey: De klantreis of medewerkersreis is een methodiek die oorspronkelijk in marketing gebruikt wordt. De klant- of medewerkerreis omvat het hele traject met alle contactpunten tussen de doelgroep en de organisatie, op een specifiek onderwerp. Het idee-team gebruikt deze analyse om vanuit het perspectief van de doelgroep zo goed mogelijk te begrijpen wat de gebruiker meemaakt en ervaart en zo de gekozen oplossing te doen aansluiten bij de verwachtingen.
Purpose: Het hogere doel wordt, aan hand van de Golden Circles (Why - How - What) (Simon Sinek), gedefinieerd om enerzijds voor de gekozen oplossingsrichting een inspirerende verhaal te kunnen vertellen naar de doelgroep (gebruikers), anderzijds om het team de motivatie en het enthousiasme te geven om gedurende het hele traject actief en betrokken te blijven.
Risico analyse: De sterkte-zwakteanalyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) (SWOT) is een model dat intern de sterktes en zwaktes en in de omgeving de kansen en bedreigingen analyseert. Op basis daarvan wordt vervolgens een strategie bepaald.
Communicatie: Verschillende manieren, middelen en communicatiekanalen waarop het team informatie deelt: onderling, met de doelgroep, met collega’s en met stakeholders.
Stakeholders: De stakeholders en de manier waarop met de verschillende stakeholders omgegaan wordt, is een van de verantwoordelijkheden van het team. Het begrijpen van de belangen en behoeftes van de verschillende stakeholders en het daarnaar handelen, vergroot de kansen van het idee-team om de gestelde doelen efficiënt te bereiken.
Agile werken: Kort cyclisch samenwerken om snel en effectief in te spelen op inzichten die het idee-team gaandeweg opdoet en daarbij steeds bij te stellen waar nodig. Kleine resultaten en successen zorgen voor continue vooruitgang.
Teamwork: De manier waarop de teamleden met elkaar samenwerken en de verdeling van de verschillende rollen die in een idee-traject relevant zijn. De optelsom van de sterktes van alle afzonderlijke teamleden maakt het mogelijk gave resultaten te boeken. De teamleden krijgen over-en-weer meer inzicht en begrip in de kwaliteiten en eigenschappen van anderen.
Projectmatig werken: Het idee-team stelt een eigen projectplan en planning op en werkt gezamenlijk volgens afgesproken mijlpalen naar concrete resultaten toe. De onderlinge uitwisseling van informatie, voortgang, resultaten of tegenvallers, zijn onderdeel van het projectmatig werken.
Oplossing: de te realiseren oplossing in de vorm van een bergbeklimming, met basiskampen en het einddoel op de top van de berg;
Tijdslijn: het team stemt af wat de tijdslijn is voor het traject;
Business case: een eerste inschatting van de mogelijke bijdrage en de verwachte kosten voor de realisatie van het idee;
Risico’s en randvoorwaarden: de mogelijke obstakels en belemmeringen die het traject richting einddoel kunnen frustreren, worden in kaart gebracht;
Plan van aanpak: de stappen die het idee-team gaat zetten om gestructureerd en doelgericht tot het gewenste eindresultaat te komen;
Teamplay: op welke wijze gaan de teamleden met elkaar samenwerken en met welke frequentie en hoe worden de follow-up sessies gehouden
Acties: de reis naar het eerste basiskamp wordt in heldere acties opgedeeld en elk teamlid neemt eigenaarschap voor een of meerdere acties;
Handshake: als een echt pact wordt de Pact poster ondertekend en wordt een foto gemaakt van deze eerste belangrijke stap op weg naar concreet resultaat.
Prototyping: Het is wenselijk om zo snel mogelijke met een eerste (uitgeklede) oplossing met de doelgroep aan de slag te gaan, om daarmee direct terugkoppeling te krijgen voor verdere stappen. Minimum viable product (MVP): een vroege, uitgeklede versie van een product of dienst, waarmee bepaald wordt of dat product of die dienst rendabel is. Een MVP komt met zo min mogelijk moeite tot stand, om zoveel mogelijk te leren van gebruikers.
Verdienmodel: Bepalen en meten op welke wijze de gekozen oplossing concreet bijdraagt aan het succes van de organisatie. Business Model Canvas (BMC) (Alexander Ostenwalder): een model voor strategisch management en lean startups om een nieuw bedrijfsmodel te creëren of een bestaande in kaart te brengen. In het idee-traject worden de BMC componenten (key partners, key activities, key resources, value proposition, customer relationships, channels, customer segements, cost structure, revenue streams) gebruikt om het idee als een start-up te definiëren.
Waardecreatie: Afwegen en beoordelen op welke wijze de gekozen oplossing bijdraagt aan het oplossen van problemen van of verzilveren van kansen voor de doelgroep (gebruikers). Value proposition canvas (VPC) (Alexander Ostenwalder): een model om te bepalen of een product of dienst aansluit bij de activiteiten en wensen van de gebruikers. De VPC is een verfijning van de gebruikersaspecten van het BMC. In het idee-traject worden de VPC componenten (gebruikers taken, voordelen, pijnpunten, voordeelverschaffers, pijnpuntverzachters en product & dienst) gebruikt om de geschiktheid van de gekozen oplossing te definiëren.
Design Thinking: Om een ideale oplossing vanuit het perspectief van de doelgroep (gebruiker) te definiëren, worden de Design Thinking methodieken gebruikt, om op een creatieve en praktische manier te voorzien in de behoeftes van de gebruikers. Design Thinking is een creatief proces, met een out-of-the-box denkwijze en bewust inleven in de doelgroep.
Customer en/of employee journey: De klantreis of medewerkersreis is een methodiek die oorspronkelijk in marketing gebruikt wordt. De klant- of medewerkerreis omvat het hele traject met alle contactpunten tussen de doelgroep en de organisatie, op een specifiek onderwerp. Het idee-team gebruikt deze analyse om vanuit het perspectief van de doelgroep zo goed mogelijk te begrijpen wat de gebruiker meemaakt en ervaart en zo de gekozen oplossing te doen aansluiten bij de verwachtingen.
Purpose: Het hogere doel wordt, aan hand van de Golden Circles (Why - How - What) (Simon Sinek), gedefinieerd om enerzijds voor de gekozen oplossingsrichting een inspirerende verhaal te kunnen vertellen naar de doelgroep (gebruikers), anderzijds om het team de motivatie en het enthousiasme te geven om gedurende het hele traject actief en betrokken te blijven.
Risico analyse: De sterkte-zwakteanalyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) (SWOT) is een model dat intern de sterktes en zwaktes en in de omgeving de kansen en bedreigingen analyseert. Op basis daarvan wordt vervolgens een strategie bepaald.
Communicatie: Verschillende manieren, middelen en communicatiekanalen waarop het team informatie deelt: onderling, met de doelgroep, met collega’s en met stakeholders.
Stakeholders: De stakeholders en de manier waarop met de verschillende stakeholders omgegaan wordt, is een van de verantwoordelijkheden van het team. Het begrijpen van de belangen en behoeftes van de verschillende stakeholders en het daarnaar handelen, vergroot de kansen van het idee-team om de gestelde doelen efficiënt te bereiken.
Agile werken: Kort cyclisch samenwerken om snel en effectief in te spelen op inzichten die het idee-team gaandeweg opdoet en daarbij steeds bij te stellen waar nodig. Kleine resultaten en successen zorgen voor continue vooruitgang.
Teamwork: De manier waarop de teamleden met elkaar samenwerken en de verdeling van de verschillende rollen die in een idee-traject relevant zijn. De optelsom van de sterktes van alle afzonderlijke teamleden maakt het mogelijk gave resultaten te boeken. De teamleden krijgen over-en-weer meer inzicht en begrip in de kwaliteiten en eigenschappen van anderen.
Projectmatig werken: Het idee-team stelt een eigen projectplan en planning op en werkt gezamenlijk volgens afgesproken mijlpalen naar concrete resultaten toe. De onderlinge uitwisseling van informatie, voortgang, resultaten of tegenvallers, zijn onderdeel van het projectmatig werken.