Michiel en Mark zijn van Pridea
en zitten op de 3e verdieping van ons eigen kantoor. Zij helpen
bedrijven om structureel de ideeën van medewerkers te realiseren. Omdat mensen in het dagelijkse werk precies zien
wat er slimmer en beter kan, levert dat euro’s en enthousiasme op.
Al sinds ze bij ons op kantoor ‘wonen’ hebben we het over de ideeën die bij de collega’s van Lithos leven. Na een sessie deze maand met het MT is besloten de proef op de som te nemen! Er worden 6 collega’s in de gelegenheid gesteld hun ideeën voor Lithos met Pridea te bespreken. Vervolgens gaan we bewust kijken welke ideeën op welke manier als eerste worden uitgevoerd. De mannen van Pridea hebben ruime ervaring, oa. in de bouwsector, en al hele mooie resultaten weten te realiseren. Juist omdat het perfect aansluit bij onze korte communicatie-lijnen en no-nonsense cultuur, geloven wij dat we met elkaar en op een leuke en doelgerichte manier nog meer succes kunnen halen. |
|
Tijdens de interviews van circa een uur kun je al je ideeën om Lithos nóg beter te maken met ons bespreken. Alle ideeën worden vervolgens gedeeld met collega´s om hun mening te vragen, er wordt gekeken naar kosten en baten en in hoeverre ze voldoen aan de strategie van Lithos. Daaruit worden de ideeën gekozen die als eerste worden uitgevoerd.
|
Wat gaat we doen bij Lithos?
|
|
|
Aanbevolen video's
Hoe werkt IdeaRealization?
Ideeen zijn er, dat maakt verzamelen eenvoudig
Omdat de ideeën al aanwezig zijn of vanzelf ontstaan bij medewerkers, ligt de kern van de stap ‘Verzamelen’ in het zo eenvoudig mogelijk vastleggen en delen van ideeën. De juiste tooling kan de verbetercommunity laagdrempelig laten samenwerken aan continue verbeteren. Met XiBE kunnen medewerkers op ieder geschikt moment hun ideeën vastleggen en delen.
Scherp kiezen op basis van organisatie doelstellingen, likes en waarde per idee
Niet alle ideeën kunnen tegelijk worden gerealiseerd, het normale werk moet immers ook door. Daarnaast zijn niet alle ideeën waardevol of direct toepasbaar. Daarom is scherp selecteren een belangrijke succesfactor. De marktplaats stelt alle medewerkers in de gelegenheid om aan te geven voor welk idee ze een actieve bijdrage willen leveren bij realisatie. Anders dan bij ´van boven´ aangewezen experts, ontstaan zo gemotiveerde teams die de klus gaan klaren.
Beter 100 gecontroleerde successen, dan 1 enorme verandering
Realiseren is de kern van het succes, omdat alleen successen zorgen voor een vliegwiel met nieuwe ideeën en nieuwe successen. Veel interne projecten mislukken doordat ze pas starten wanneer iedereen het eens is over de ideale oplossing. Bij IdeaRealization ligt de focus op het beginnen met verbeteren: wat is de kleinste stap die je vandaag al kan zetten om het idee te realiseren? Zo wordt de huidige situatie direct verbeterd en dat is merkbaar voor medewerkers en klanten en leert de organisatie verbeteringen doorvoeren en adopteren.
"Als dit idee al zoveel op heeft geleverd, waarom doen we dan niet...!"
Dat wat het saaiste onderdeel van IdeaRealization lijkt is van essentieel belang om een cultuur te creëren van continue verbeteren. Meetbare resultaten zorgen voor een duurzame buy-in van het management, draagvlak bij de medewerkers en een stroom aan nieuwe ideeën.