Waarom NU starten?
Soms is bottom-up verbeteren je enige optie...
...in alle andere gevallen de meeste waardevolle kans.
Of wil je weer dure consultants inhuren?
Vanuit hun operationele perspectief zien medewerkers elke dag wat slimmer en beter kan. En waar kansen liggen die nog niet worden benut. Ideeën van medewerkers kenmerken zich om hun doelgerichtheid, het draagvlak dat er voor is en de trots die het geeft bij medewerkers als ze zijn uitgevoerd.
Effectief werken
Meer doen met
|
Om competitief te blijven passen organisaties hun workforce continu aan. Met als gevolg dat minder mensen meer moeten bereiken. Dat schuurt wanneer de maatregelen succesvol zijn en de productie omhoog moet. Onder operationele hoogspanning is bottom-up verbeteren uiterst effectief. Medewerkers weten hoe slimmer te werken; hogere efficiency, meer effectiviteit aan de hand van praktische ideeën die bijdragen aan de productiviteit.
|
In de nieuwe economische werkelijkheid staan veel organisaties onder extra financiële druk. De omzet loopt terug en het is lastig om nog een keer de kaasschaaf te hanteren. Medewerkers zien elke dag verspillingen. Ze komen met ideeën die het kostenniveau structureel verlagen. Vanuit hun dagelijkse contacten met klanten en leveranciers, zijn medewerkers daarnaast als geen ander in staat de omzet een boost te geven.
|
Kostlekken dichten en omzet
Financieel
|
Kansen benutten
Klanten
|
Om te monitoren hoe het met klanten gaat wordt veelvuldig gebruik gemaakt van retentie- en klantonderzoek. Klantonderzoek is arbeidsintensief en zodra de inkt van het retentieonderzoek opgedroogd is, ben je al te laat om de juiste maatregelen te nemen. Vraag aan de mensen die iedere dag klanten spreken waarom ze ontevreden zijn. Hun ideeën vertellen het ware verhaal en de oplossingen die ze aandragen houden klanten binnenboord en verbeteren de Net Promotor Score.
|
Contactcenter medewerkers, monteurs, verpleegkundigen, receptionisten, winkelpersoneel, allemaal zien ze op een dag meer klanten dan een directielid in een heel jaar. Laat hen de ogen en oren zijn van je organisatie. Ze weten precies welke processen niet op orde zijn, welke brieven niet kloppen en welke diensten aangepast moeten worden. Wanneer je organisatie klantgerichter moet worden, begin dan bij de mensen die weten wat er in het hoofd van klanten omgaat.
|
Kantel je organisatie
Klantgerichtheid |
Magneet voor talent
Groeiende
|
Organisaties die (hard) groeien zien vaak niet direct een noodzaak voor bottom-up verbeteren. De organisaties die in deze omstandigheden wel continu verbeteren, leggen de focus op effectief werken, klantgerichtheid en innovatie. Hierdoor beweegt de organisatie van nature mee met wijzigende marktomstandigheden en wordt langdurig onderscheidend vermogen gecreëerd. De ruimte die medewerkers krijgen voor eigen initiatief is een magneet voor talent.
|
Traditioneel innoveren is zoeken naar de naald in de hooiberg, met torenhoge kosten en een kleine kans op succes. Bottom-up wordt doelgericht en met laag risico verbeterd. Dit is de opmaat naar een innovatieve organisatie. Met het enthousiasme over de gerealiseerde ideeën, ontstaan steeds weer nieuwe ideeën en dient het gouden idee zich vanzelf aan. Omdat de organisatie ervaring opbouwt met het in praktijk brengen van kleinere en grotere verbeteringen, is de kans op succes bij het realiseren van de grote innovaties vele malen groter.
|
Verander het paradigma
Het nieuwe
|
Gerelateerde onderwerpen