Wat is intrapreneurship eigenlijk? |
De voordelen van intrapreneurship.Intrapreneurship is een belangrijk middel voor bedrijven om zich
aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Dit heeft een aantal voordelen zoals: Innovatie en creativiteit Intrapreneurship stimuleert het bedenken en het implementeren van ideeën. Hierdoor kunnen nieuwe producten, diensten en processen ontstaan die een voorsprong kunnen geven op andere bedrijven. Groei en uitbreiding Intrapreneurs zien nieuwe marktkansen voor het bedrijf en kunnen nieuwe producten of diensten ontwikkelen die nieuwe klanten aanspreken. Dit leidt tot groei van een bedrijf en meer inkomsten. Talentbehoud en -ontwikkeling Intrapreneurship is een goeie manier om medewerkers hun talenten te laten ontwikkelen. Medewerkers krijgen de kans om hun skills te ontwikkelen en in praktijk te brengen, wat zorgt voor het behouden van talenten binnen het bedrijf. Verbeterde concurrentiepositie Intrapreneurship helpt met het onderscheiden van concurrenten en het draagt bij aan de klanttevredenheid. Intrapreneurs begrijpen de behoeften van de klant en komen met verbeteringen die aansluiten bij de behoeftes van de klant. Hierdoor onderscheidt het bedrijf zich van de concurrentie. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen Intrapreneurship draagt bij aan de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van een organisatie. Zo kan een bedrijf snel reageren op veranderende omstandigheden en nieuwe uitdagingen. Dit komt doordat de intrapreneurs gewend zijn aan snel en handelend optreden. Bevlogenheid Medewerkers voelen waardering voor hun concrete resultaten en zijn trots door actief bij te dragen aan het succes. Ben je op zoek naar meer slagkracht, meer wendbaarheid en meer bevlogenheid voor jou bedrijf? Dan is het zeker de moeite waard om intrapreneurship te stimuleren wil integreren in je bedrijf. |
Hoe kan jij je werknemers belonen? |
De werknemers van een organisatie maakt het bedrijf. En soms zitten er ook een paar pareltjes tussen. Deze werknemers komen met innovatieve ideeën om de organisatie verder te helpen. Natuurlijk wil je deze harde werkers belonen zodat zij deze intrapreneurship volhouden, maar hoe doe je dat? Hier zijn een aantal voorbeelden over hoe jij je werknemers kan belonen voor hun ideeën en bijdragen aan de organisatie.
1. Uitdagingen |
Jouw medewerkers worden enthousiast van werk dat uitdagend, betekenisvol, leerzaam, leuk en/of belangrijk is. Hierdoor gaan ze met een stuk meer plezier naar werk. Iemand die een taak doet, omdat hij het leuk, uitdagend en belangrijk vindt. Werkt met meer enthousiasme dan iemand die het alleen maar doet voor het geld. Pas wel op dat je ze niet te veel belast met werk.
|
Je kan je medewerkers belonen door de werkdruk te verminderen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld: uitzendkrachten in te huren of door de deadlines te versoepelen.
Je kan ook meer geld investeren in een bepaalde afdeling. Dit laat zien dat het werk wat je medewerkers verrichten serieus wordt genomen. Hierdoor voelen medewerkers zich een stuk meer gewaardeerd. Zet doelen. Niet alleen voor het jaar, maar ook tussen doelen. Hierdoor kunnen de werknemers zien waar ze hun best voor doen en dit motiveert je werknemer om harder te werken. Betrek je werknemers door ze uit te nodigen voor vergaderingen van het managementteam. Hierdoor zorg je ervoor dat je je werknemers een stem geeft. Hierdoor voelen zij zich gehoord en zijn ze sneller gemotiveerd om bezig te gaan met innovaties. |
2. Werkzaamheden |
3. Voorzieningen |
Het is belangrijk dat er goede voorzieningen worden aangeboden op de werkvloer. Dit gaat van kantoorstoelen, laptop van de zaak, een eigen parkeer plek, een zakelijke telefoon of zelfs de zonwering in het kantoor. Dit zorgt ervoor dat de medewerkers beter werk leveren, omdat je door al deze privileges laat zien hoe belangrijk deze medewerkers voor jou zijn. Als er namelijk iets kapot is of niet goed werkt, kan dit de persoon in kwestie frustreren. Het gevolg daarvan is dat de medewerkers mindere kwaliteit leveren. Verder is het fijn voor je medewerkers om af en toe een uurtje eerder vrij te krijgen. Vrije tijd wordt altijd gewaardeerd en er zijn genoeg momenten waarop dat mogelijk zou zijn.
|
Betrokken zijn met je werknemers zorgt niet alleen voor een verbeterde sfeer, maar het zorgt er ook voor dat je werknemers zich niet een nummertje voelen. Door te vragen hoe het met hun gaat of als ze ziek zijn een kaartje sturen, laat je je medewerkers zien dat hun er toe doen.
|
4. Betrokkenheid |
5. Communicatie |
Als laatste wil ik het hebben over het belang van goeie communicatie tussen de medewerkers en hun leidinggevenden. Want door middel van goeie communicatie kan je ook je werknemers belonen. Met bijvoorbeeld: een positieve speech van de baas of leidinggevende. Hiermee kan je je werknemers een stuk meer motiveren dan dat je zou denken. Door zo’n speech praat je moed en motivatie in je werknemers en dat zorgt er weer voor dat zij harder en vrolijker aan het werk gaan. Naast een speech is het ook belangrijk om gewoon een simpele babbel te maken met je werknemers. Hierdoor toon je interesse in hun privé leven. Op deze manier laat je zien dat ze onderdeel uit maken van een geheel.
Verder is het een leuk idee om een ideeënbus neer te zetten op kantoor. Op deze manier bevorder je niet alleen de intrapreneurship, maar je zorgt er wederom voor dat je werknemers een stem krijgen en zich gehoord voelen. |
Ben jij hierdoor nieuwsgierig naar wat intrapreneurship voor jouw bedrijf kan betekenen? laat ons dan contact met je opnemen!