Nieuwsbrief | November | 2024
In de huidige wereld vol onverwachte wendingen is het voor organisaties van levensbelang om flexibel, veerkrachtig en dynamisch te zijn. Toen OpenAI eind 2022 ChatGPT lanceerde, veroorzaakte dat een schokgolf. De potentiële impact op verschillende sectoren, van onderwijs tot klantenservice, kwam voor velen als een verrassing en dwong bedrijven om ineens een AI-strategie te bedenken.
|
De route naar een toekomstvaste organisatie loopt via de medewerkers: in de vorm van draagvlak en door de vaardigheden en kennis die ze vertegenwoordigen. Talentontwikkeling is daarom de hoogste prioriteit. Medewerkers die binnen de organisatie hun talenten ontwikkelen, blijven van toegevoegde waarde en geven de organisatie een enorme boost in innovatie, prestaties en medewerkerstevredenheid. Intrapreneurship, het stimuleren van ondernemend gedrag binnen de organisatie, is een krachtige tool om dit voor elkaar te krijgen, waarbij zowel medewerkers groeien in eigenaarschap, autonomie en zelfredzaamheid, als beslissers in faciliterend leiderschap en visie ontwikkeling.
Wat is intrapreneurship?
Intrapreneurship is een onderdeel van de cultuur en gaat verder dan het simpelweg aanbieden van trainingen of het in het leven roepen van werkgroepen. Het vraagt een cultuur waarin medewerkers zich vrij voelen om ideeën te delen, risico's te nemen en nieuwe concepten te ontwikkelen. Dit stimuleert hen om buiten de gebaande paden te denken en oplossingen te bedenken die de organisatie vooruit kunnen helpen. Ook bij het leiderschap vindt een verandering plaats, meer lef, andere vormen van communicatie, meer vertrouwen en pragmatisme om een organisatie als een geheel naar de toekomst te brengen. Intrapreneurship brengt vanuit de denkkracht van de hele organisatie relevante initiatieven aan de oppervlakte, die teams van medewerkers van uiteenlopende samenstelling tot concrete resultaten brengt, met een dubbele vangst: betere performance en meer bevlogenheid.
Wat is intrapreneurship?
Intrapreneurship is een onderdeel van de cultuur en gaat verder dan het simpelweg aanbieden van trainingen of het in het leven roepen van werkgroepen. Het vraagt een cultuur waarin medewerkers zich vrij voelen om ideeën te delen, risico's te nemen en nieuwe concepten te ontwikkelen. Dit stimuleert hen om buiten de gebaande paden te denken en oplossingen te bedenken die de organisatie vooruit kunnen helpen. Ook bij het leiderschap vindt een verandering plaats, meer lef, andere vormen van communicatie, meer vertrouwen en pragmatisme om een organisatie als een geheel naar de toekomst te brengen. Intrapreneurship brengt vanuit de denkkracht van de hele organisatie relevante initiatieven aan de oppervlakte, die teams van medewerkers van uiteenlopende samenstelling tot concrete resultaten brengt, met een dubbele vangst: betere performance en meer bevlogenheid.
‘Baby-bedjes’. Die uitspraak is voor mij nog altijd het ultieme voorbeeld van de verkeerde route die een organisatie kan inslaan als je de input van medewerkers niet hoort of voor vol aanziet. En die bijgedragen heeft aan de visie voor Pridea.
Het was bij een grote reisorganisatie, die constateerde dat de leeftijdsgroep 25 – 35 jaar sterk ondervertegenwoordigd was in het klantenbestand. Met een consultancy-organisatie waren ze een nieuwe communicatie strategie aan het opzetten om specifiek die doelgroep te benaderen. Het mocht wat kosten, want juist die groep vertegenwoordigt een enorm omzet potentieel. Totdat een medewerker in het contact center waar wij vanuit een hele andere optiek aan de slag waren, op onze toevallige vraag of hij een idee had waarom juist die leeftijdsgroep niet via de reisorganisatie boekte, antwoordde: ‘Baby-bedjes!’. |
Bleek dat hun boeking site een button had om in het hotel van keuze o.a. een baby-bedje bij te boeken. Zeer klantgericht, want een vaak voorkomende wens van precies die leeftijdscategorie. Alleen…. de button werkte niet.
Dat was al heel vaak doorgegeven, maar niets mee gedaan. Het gevolg was dat de klanten dan, getriggerd door de optie, zelf even contact opnamen met het hotel – waarop ze natuurlijk een mooie aanbieding kregen als ze direct boekten.
De baby-bedjes button was in no-time gefixt. Het zeer kostbare communicatieplan kon de vuilnisbak in.
Dat was al heel vaak doorgegeven, maar niets mee gedaan. Het gevolg was dat de klanten dan, getriggerd door de optie, zelf even contact opnamen met het hotel – waarop ze natuurlijk een mooie aanbieding kregen als ze direct boekten.
De baby-bedjes button was in no-time gefixt. Het zeer kostbare communicatieplan kon de vuilnisbak in.
Ontwikkeling van essentiële competenties
Door intrapreneurship te bevorderen, ontwikkelen medewerkers waardevolle competenties die zowel persoonlijk als professioneel van waarde zijn. Deze vaardigheden omvatten:
It’s elementary
Een organisatie die zich laat leiden door de hectiek van de dag, gaat morgen niet halen. De traditionele aanpak om vanuit de top van de organisatie met procedures en afspraken de organisatie in de goede richting te leiden, schiet tekort. De wereld verandert nu eenmaal sneller dan dat de interne procedures aangepast kunnen worden. De enige succesvolle route loopt daarom via de medewerkers: meer eigenaarschap, meer begrip van het reilen en zeilen van de organisatie en meer handelingsperspectief.
De direct tastbare voordelen voor de organisatie zijn daarnaast talrijk:
Waar ligt de startlijn van intrapreneurship?
De start met intrapreneurship is vandaag! Het belangrijkste te nemen besluit is inwisselen van de remmende risico-mijdende reflex voor het inzicht dat beweging de enige manier is om vooruit te komen. Een start met enkele ideeën, een paar medewerkers en wat ruimte om te ontdekken, brengt al binnen een paar weken een positieve vibe in de organisatie.
Bouw daarop voort met:
Intrapreneurship is een krachtige tool voor organisaties die gemotiveerde en loyale werknemers willen hebben, die willen innoveren en hun prestaties willen verbeteren. Door medewerkers te stimuleren om hun talenten te ontplooien en actief bij te dragen aan de groei, neemt de organisatie een voorsprong in de dynamische wereld van vandaag.
Ben je bereid om het potentieel van medewerkers te ontketenen? Ga vandaag nog aan de slag met intrapreneurship!
Door intrapreneurship te bevorderen, ontwikkelen medewerkers waardevolle competenties die zowel persoonlijk als professioneel van waarde zijn. Deze vaardigheden omvatten:
- Eigenaarschap: Medewerkers nemen verantwoordelijkheid voor hun werk. De waardering die ze krijgen voor hun ideeën en suggesties laat hen inzien dat zij als geen ander weten wat er goed gaat en wat er beter kan.
- Probleemoplossend vermogen: Medewerkers worden aangemoedigd om out-of-the-box te denken en nieuwe oplossingen te bedenken voor uitdagingen en zelf in actie te komen wanneer een probleem zich voordoet.
- Kritisch denken: Intrapreneurs leren om ideeën te evalueren, risico's te beoordelen en kansen te identificeren.
- Communicatie: Effectieve communicatie is essentieel om ideeën te presenteren, samen te werken, draagvlak te creëren en stakeholders geïnformeerd te houden.
- Daadkracht: Intrapreneurs nemen verantwoordelijkheid voor hun ideeën en nemen proactief stappen om deze te realiseren.
- Autonomie: Zelfredzaamheid door op eigen initiatief op zoek te gaan naar informatie, medestanders en draagvlak, vanuit een onafhankelijke rol in het licht van het gewenste doel binnen de normen en waarden van de organisatie.
It’s elementary
Een organisatie die zich laat leiden door de hectiek van de dag, gaat morgen niet halen. De traditionele aanpak om vanuit de top van de organisatie met procedures en afspraken de organisatie in de goede richting te leiden, schiet tekort. De wereld verandert nu eenmaal sneller dan dat de interne procedures aangepast kunnen worden. De enige succesvolle route loopt daarom via de medewerkers: meer eigenaarschap, meer begrip van het reilen en zeilen van de organisatie en meer handelingsperspectief.
De direct tastbare voordelen voor de organisatie zijn daarnaast talrijk:
- Verbeterde prestaties: Bottom-up verbeteringen leiden tot efficiëntere processen, nieuwe producten en diensten en een hogere klanttevredenheid.
- Talentbehoud: Medewerkers die zich gewaardeerd en uitgedaagd voelen, zijn gemotiveerder en loyaler, wat resulteert in een lager verloop en een ijzersterk verhaal om nieuw talent aan te trekken.
- Meer innovatie: Medewerkers die vrij zijn om te experimenteren en nieuwe ideeën te ontwikkelen en in praktijk te brengen, vormen de drijvende kracht achter innovatie.
- Dynamische werkomgeving: Intrapreneurship stimuleert een energieke en inspirerende werkomgeving, waar leren en groei centraal staan.
Waar ligt de startlijn van intrapreneurship?
De start met intrapreneurship is vandaag! Het belangrijkste te nemen besluit is inwisselen van de remmende risico-mijdende reflex voor het inzicht dat beweging de enige manier is om vooruit te komen. Een start met enkele ideeën, een paar medewerkers en wat ruimte om te ontdekken, brengt al binnen een paar weken een positieve vibe in de organisatie.
Bouw daarop voort met:
- Ondersteuning: Leidinggevenden creëren een open en veilige omgeving waar fouten worden gezien als leermomenten en nieuwe ideeën worden omarmd.
- Ontwikkelingsmogelijkheden: Voorzie medewerkers van de vaardigheden en kennis die ze nodig hebben om te innoveren en hun ideeën te realiseren.
- Waardering: Maak succesverhalen zichtbaar en waardeer medewerkers die actief bijdragen aan de ontwikkeling van de organisatie.
- Experimenteren: Geef medewerkers de vrijheid om te experimenteren en te leren van hun fouten.
Intrapreneurship is een krachtige tool voor organisaties die gemotiveerde en loyale werknemers willen hebben, die willen innoveren en hun prestaties willen verbeteren. Door medewerkers te stimuleren om hun talenten te ontplooien en actief bij te dragen aan de groei, neemt de organisatie een voorsprong in de dynamische wereld van vandaag.
Ben je bereid om het potentieel van medewerkers te ontketenen? Ga vandaag nog aan de slag met intrapreneurship!
Het benutten van de talenten van medewerkers voor bottom-up innovatie is niet alleen voordelig voor je organisatie, maar ook voor de medewerkers zelf. Het geeft een gevoel van betrokkenheid en waardering, wat kan leiden tot hogere tevredenheid en retentie. Bovendien kan het bijdragen aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling door hen de kans te geven om hun creativiteit en probleemoplossende vaardigheden te ontwikkelen en relevant te blijven in een snel veranderende markt.
Managers moeten zich bewust zijn van hun rol als facilitators van creativiteit en vernieuwing. Dit betekent dat zij actief moeten luisteren naar hun teams en open staan voor nieuwe ideeën, zelfs als deze in eerste instantie onconventioneel of uitdagend lijken.
Managers kunnen bijvoorbeeld een beleid invoeren waarbij ideeën niet alleen worden gehoord,
maar ook daadwerkelijk worden getest en geëvalueerd.
Het benutten van de talenten binnen jouw organisatie door medewerkers te betrekken bij het uitwerken van verzamelde ideeën is
essentieel voor duurzame groei en innovatie. Ideeën hoeven niet altijd groots en innovatief te zijn. Soms zijn er kleine werk irritaties die snel opgelost kunnen worden. Door ze te verzamelen krijg je inzicht. De kunst is om ze na het verzamelen ook te gaan DOEN.
Managers moeten zich bewust zijn van hun rol als facilitators van creativiteit en vernieuwing. Dit betekent dat zij actief moeten luisteren naar hun teams en open staan voor nieuwe ideeën, zelfs als deze in eerste instantie onconventioneel of uitdagend lijken.
Managers kunnen bijvoorbeeld een beleid invoeren waarbij ideeën niet alleen worden gehoord,
maar ook daadwerkelijk worden getest en geëvalueerd.
Het benutten van de talenten binnen jouw organisatie door medewerkers te betrekken bij het uitwerken van verzamelde ideeën is
essentieel voor duurzame groei en innovatie. Ideeën hoeven niet altijd groots en innovatief te zijn. Soms zijn er kleine werk irritaties die snel opgelost kunnen worden. Door ze te verzamelen krijg je inzicht. De kunst is om ze na het verzamelen ook te gaan DOEN.
IdeaRealization kan je daarbij helpen. Ondersteunt door ons platform XiBE verzamelen we de ideeën en gaan samen met de medewerkers aan de slag om de ideeën te realiseren. Het is van belang om bij de uitwerking de medewerkers
te betrekken om draagvlak te creëren.
Praktisch gezien ziet dat er als volgt uit: wij geven medewerkers toegang tot ons platform, een speciale, beveiligde omgeving alleen voor jullie organisatie. Het indienen van ideeën is erg eenvoudig, dit kan op alle devices. Je kunt b.v. afspreken dat je ideeën zoekt die kostenbesparend zijn, of juist omzet verhogend, of een ander thema dat speelt. Een aantal weken laten we het systeem alle ideeën verzamelen. We enthousiasmeren iedereen om de ideeën te liken of te verrijken. Dan komt de fase waarin
we de ideeën ook daadwerkelijk gaan uitvoeren.
Belangrijk is dat we dit samen met de medewerkers doen, zo creëren we betrokkenheid. Ons platform helpt ons door alle fases heen, van plannen, samen werken, agenda beheer, logboeken, zodat iedereen op elk moment de status kan zien.
In de fases komen we echt wel struikelblokken tegen, zoals b.v. budgetten? Tijd? Iedereen blijkt toch heel druk te zijn… Maar ook hier leren we van elkaar, waarom sommigen beslissingen misschien uitgesteld worden, (het leek eenvoudig, maar het blijkt best duur te zijn). Begrip voor elkaar, samenwerken alles komt aan bod.
Komen we binnenkort ook bij jullie?
te betrekken om draagvlak te creëren.
Praktisch gezien ziet dat er als volgt uit: wij geven medewerkers toegang tot ons platform, een speciale, beveiligde omgeving alleen voor jullie organisatie. Het indienen van ideeën is erg eenvoudig, dit kan op alle devices. Je kunt b.v. afspreken dat je ideeën zoekt die kostenbesparend zijn, of juist omzet verhogend, of een ander thema dat speelt. Een aantal weken laten we het systeem alle ideeën verzamelen. We enthousiasmeren iedereen om de ideeën te liken of te verrijken. Dan komt de fase waarin
we de ideeën ook daadwerkelijk gaan uitvoeren.
Belangrijk is dat we dit samen met de medewerkers doen, zo creëren we betrokkenheid. Ons platform helpt ons door alle fases heen, van plannen, samen werken, agenda beheer, logboeken, zodat iedereen op elk moment de status kan zien.
In de fases komen we echt wel struikelblokken tegen, zoals b.v. budgetten? Tijd? Iedereen blijkt toch heel druk te zijn… Maar ook hier leren we van elkaar, waarom sommigen beslissingen misschien uitgesteld worden, (het leek eenvoudig, maar het blijkt best duur te zijn). Begrip voor elkaar, samenwerken alles komt aan bod.
Komen we binnenkort ook bij jullie?
Heb je ooit gehoord van de uitspraak "Een doel zonder plan is slechts een wens"? Deze woorden raken de kern van waarom het opschrijven van je doelen zo belangrijk is. Het opschrijven van je doelen is meer dan alleen een administratieve taak; het is een krachtige tool die je helpt om je dromen om te zetten in realiteit. Hier zijn 5 redenen waarom het essentieel is om je doelen op te schrijven.
1. Focus en helderheid
Het dwingt je om na te denken over wat je echt wil bereiken. Het blijft niet alleen maar een gedachte. Je moet je vage idee omzetten in een duidelijke zin. Waarschijnlijk realiseer je dan ook dat het niet slechts één idee is, en al snel stel je een hele lijst samen. Door je doelen zwart op wit te zien, kun je beter prioriteiten stellen en je energie richten op welk doel het belangrijkste is.
"Beter 1 idee uitgevoerd dan 100 op een lijstje"
2. Verantwoordelijkheid
Wanneer je je doel opschrijft, leg je een soort belofte af aan jezelf. Dit verhoogt je verantwoordelijkheidsgevoel en je toewijding aan het gestelde doel.
3. Geheugen
Als je iets opschrijft, is de kans groter dat je het onthoudt dan als je er alleen maar over nadenkt. Dit kan helpen om gefocust te blijven op je doel en afleiding te voorkomen.
Als je hier stopt en er nooit meer naar kijkt, heb je al meer kans om het doel te bereiken dan wanneer het alleen een gedachte blijft. Maar als je je doel in kleine stappen verdeelt en je voortgang regelmatig evalueert, heb je echt kans op succes!
4. Planning
Het opschrijven van je doel helpt je om een duidelijk actieplan te ontwikkelen. Je kunt je doelen opsplitsen in kleinere, beheersbare taken en een tijdlijn opstellen voor wanneer je deze taken wilt voltooien. Dit maakt het hele proces minder overweldigend en helpt je om georganiseerd te blijven.
5. Volharding
Houd je doel letterlijk voor ogen. Schrijf het op een post-it blaadje en plak het op een plek die veel ziet. Het is een constante bron van motivatie. Je wordt telkens eraan herinnerd wat je wil bereiken, zelfs als je tegen obstakels aanloopt.
Zelf kun je de kracht van het opschrijven van doelen goed gebruiken als je een idee hebt waar je helemaal enthousiast over bent. Want anders kun je misschien al wel inschatten dat het niet meer gaat worden dan een leuk ideetje.
Wij komen het dagelijks tegen in onze IdeaRealization trajecten: zodra we ideeën, keuzes, doelen of plannen met onze opdrachtgevers tastbaar maken, ontstaat er een niet meer te stoppen positieve flow.
Daar draagt XiBE ook aan bij. Het platform geeft je de richtlijnen om van een idee tot resultaat te komen. Werk samen of alleen met behulp van de IdeaRealization fases tot een uitgevoerd doel. Je zult versteld staan van het verschil dat het kan maken!
1. Focus en helderheid
Het dwingt je om na te denken over wat je echt wil bereiken. Het blijft niet alleen maar een gedachte. Je moet je vage idee omzetten in een duidelijke zin. Waarschijnlijk realiseer je dan ook dat het niet slechts één idee is, en al snel stel je een hele lijst samen. Door je doelen zwart op wit te zien, kun je beter prioriteiten stellen en je energie richten op welk doel het belangrijkste is.
"Beter 1 idee uitgevoerd dan 100 op een lijstje"
2. Verantwoordelijkheid
Wanneer je je doel opschrijft, leg je een soort belofte af aan jezelf. Dit verhoogt je verantwoordelijkheidsgevoel en je toewijding aan het gestelde doel.
3. Geheugen
Als je iets opschrijft, is de kans groter dat je het onthoudt dan als je er alleen maar over nadenkt. Dit kan helpen om gefocust te blijven op je doel en afleiding te voorkomen.
Als je hier stopt en er nooit meer naar kijkt, heb je al meer kans om het doel te bereiken dan wanneer het alleen een gedachte blijft. Maar als je je doel in kleine stappen verdeelt en je voortgang regelmatig evalueert, heb je echt kans op succes!
4. Planning
Het opschrijven van je doel helpt je om een duidelijk actieplan te ontwikkelen. Je kunt je doelen opsplitsen in kleinere, beheersbare taken en een tijdlijn opstellen voor wanneer je deze taken wilt voltooien. Dit maakt het hele proces minder overweldigend en helpt je om georganiseerd te blijven.
5. Volharding
Houd je doel letterlijk voor ogen. Schrijf het op een post-it blaadje en plak het op een plek die veel ziet. Het is een constante bron van motivatie. Je wordt telkens eraan herinnerd wat je wil bereiken, zelfs als je tegen obstakels aanloopt.
Zelf kun je de kracht van het opschrijven van doelen goed gebruiken als je een idee hebt waar je helemaal enthousiast over bent. Want anders kun je misschien al wel inschatten dat het niet meer gaat worden dan een leuk ideetje.
Wij komen het dagelijks tegen in onze IdeaRealization trajecten: zodra we ideeën, keuzes, doelen of plannen met onze opdrachtgevers tastbaar maken, ontstaat er een niet meer te stoppen positieve flow.
Daar draagt XiBE ook aan bij. Het platform geeft je de richtlijnen om van een idee tot resultaat te komen. Werk samen of alleen met behulp van de IdeaRealization fases tot een uitgevoerd doel. Je zult versteld staan van het verschil dat het kan maken!
Veel ideeën blijven hangen in ‘Moeten we echt een keer oppakken’. Alleen blijven problemen zo bestaan en worden kansen niet verzilverd.
De Pridea bootcamp is een uniek event waarin een aantal teams van medewerkers in één dagdeel met hun eigen idee aan de slag gaan. Via een gestructureerde aanpak richten de medewerkers zich op het einddoel: een tastbaar resultaat voor in de praktijk. Een prototype of een werkende oplossing die direct in gebruik genomen wordt.
Door de bootcamp aanpak groeit bij medewerkers het besef hoe ze zelf kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie, zet de organisatie een werkelijke stap vooruit en stijgt de betrokkenheid.
De Pridea bootcamp is een uniek event waarin een aantal teams van medewerkers in één dagdeel met hun eigen idee aan de slag gaan. Via een gestructureerde aanpak richten de medewerkers zich op het einddoel: een tastbaar resultaat voor in de praktijk. Een prototype of een werkende oplossing die direct in gebruik genomen wordt.
Door de bootcamp aanpak groeit bij medewerkers het besef hoe ze zelf kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie, zet de organisatie een werkelijke stap vooruit en stijgt de betrokkenheid.
Ideeën worden doelgericht en efficiënt door het IdeaRealization proces geleid.
Single sign-on maakt de toegang tot XiBE nog eenvoudiger.
De FAQ (vraagbaak) biedt gebruikers hulp bij het ideeënproces.
|
Actieve ondersteuning van Moderators bij het doorlopen van het ideeënproces. Zo omzeil je valkuilen, wordt alle relevante informatie vastgelegd en lopen ideeën soepel van begin tot eind.
XiBE biedt single sign-on (SSO) via het SAML2 en OAuth2 protocol. Zo hoeven gebruikers geen nieuw wachtwoord te onthouden en is de security van de organisatie leidend.
De CommunityBox is uitgebreid met een FAQ. Naast nieuwsberichten, blog, toolbox, wall-of-fame kunnen gebruikers nu informatie vinden over het ideeënproces bij de organisatie zelf.
|