De waarde van ideeënIdeaRealization is de bewezen methodiek waarbij medewerkers van organisaties hun eigen ideeën in praktijk brengen. Dat heeft direct positief effect op de winstbijdrage en versterkt bevlogenheid van medewerkers. Gerealiseerde successen houden het vliegwiel van continu verbeteren op gang. Om te komen tot IdeaRealization als bedrijfscultuur voor continu verbeteren is een praktisch toepasbaar model ontwikkeld.
|
|
100 dingen goed doenMoeilijker dan het lijkt. Makkelijker dan je denkt.
|
Iedere organisatie is in staat ideeën te realiseren. Gelukkig zien steeds meer leidinggevenden het enorme potentieel. Wat weerhoudt organisaties dan? Verreweg de meeste obstakels zitten in kleine, praktische hobbels. Het begint al bij de focus op het verzamelen van ideeën. Vaak wordt een grootse en meeslepende start gemaakt met de zoektocht naar ideeën. Terwijl de kunst juist zit in het klein houden. Anders word je overvallen door het enorme volume aan ideeën. Durf klein te beginnen en stap voor stap te groeien op basis van behaalde resultaten.
|
Wegmotiveren op buikgevoelValkuil 1 “Dat is een goed idee, werk het eens uit.” Elke manager zegt het. De inschatting dat het idee mogelijk potentie heeft, wordt genomen op buikgevoel. Het als aansporing bedoelde ‘werk eens uit’ is gedoemd te mislukken, want in de waan van de dag vervliegt het enthousiasme en zonder actieve aandacht van de manager wordt de medewerker niet gemotiveerd om tot resultaat te komen. Groots en meeslependValkuil 3 Ideeën verdienen een effectieve realisatie. Wees bereid tijdelijke oplossingen te accepteren totdat de ultieme oplossing beschikbaar is. Zo boek je resultaten en kan de definitieve oplossing nog worden aangepast vanuit de praktijkervaringen. En soms is die gedroomde oplossing niet eens meer nodig. Als het werkt, en klanten en medewerkers tevreden zijn, kun je dus beter iets anders aanpakken. Stille tromValkuil 5 Waarde meten is alleen nuttig als die ook gedeeld wordt. Het vieren van successen is essentieel voor de bedenker, voor het realisatieteam en voor de gebruikers van de oplossing. Voor het vliegwiel naar nieuw succes. Hetzelfde geldt overigens voor ideeën die niet worden geselecteerd. Helder communiceren over afgewezen ideeën scheelt veel - soms jaren lopende - onnodige discussies. |
De Expert voert het idee uitValkuil 2
De expert zit te vol met werk om aandacht te geven aan ideeën van anderen. Medewerkers die samen resultaten halen zijn trots en dat creëert een hecht team. Bij IdeaRealization hebben medewerkers het recht om ideeën aan te dragen en de plicht te helpen met in praktijk brengen. Zo ontstaat draagvlak voor gerealiseerde oplossingen. Onduidelijk resultaatVALKUIL 4 Binnen organisaties worden uitgebreide haalbaarheidsonderzoeken gedaan en gedetailleerde business cases geschreven. Papieren tijgers die nooit meer uit de kast worden gehaald wanneer een project eenmaal afgerond is. Die uiteindelijke waarde is bij IdeaRealization cruciaal om het vliegwiel op gang te houden. Het zorgt voor meer trots en nieuwe ideeën. En het houdt management betrokken. |
Beter 1 idee in praktijk dan 100 op een To-do lijstje
Resultaat is dé aanjager voor een continue verbetercultuur
Realiseren is de kern van het succes, omdat alleen successen zorgen voor een vliegwiel met nieuwe ideeën en nieuwe successen. Veel interne projecten mislukken doordat ze pas starten wanneer iedereen het eens is over de ideale oplossing. Bij IdeaRealization ligt de focus op het beginnen met verbeteren: wat is de kleinste stap die je vandaag al kan zetten om het idee te realiseren? Zo wordt de huidige situatie direct verbeterd en dat is merkbaar voor medewerkers en klanten en leert de organisatie verbeteringen doorvoeren en adopteren.Door de eerste resultaten te halen met IdeaRealization, een zorgvuldige borging van de werkwijze en de ideecommunity XiBE zorgt Pridea dat organisaties duurzaam de ideeën van hun medewerkers kunnen realiseren. En daarmee maken deze organisaties het verzilveren van de expertise van hun medewerkers tot bedrijfscultuur.
|